schept een negatief leerklimaat (geeft veel negatieve feedback, gaat niet constructief om met fouten van medewerkers e.d.). veronachtzaamt relaties (b.v. afspraken niet nakomen, weinig persoonlijke aandacht geven). communiceert slecht (informeert niet, is onduidelijk over de verwachtingen, slechte instructies e.d.).
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Een goede teamleider geeft zijn mensen genoeg vrijheid om nieuwe ideeën te ontdekken, te experimenteren en om een eigen werkwijze te ontwikkelen en aan te passen. Een goede manager zorgt ervoor dat zijn mensen de juiste tools en flexibiliteit hebben om hun werk goed te kunnen doen met voldoende autonomie.
Een goede teamleider zijn betekent luisteren en communiceren met je team, respect hebben voor elkaars ideeën en input, en het moreel hoog houden. Met een positieve houding, enige creativiteit en een open geest kan ook jij een goede teamleider worden.
Zelfkennis, aandacht en reflectie is essentieel voor jou als leidinggevende omdat het je vermogen verbetert om effectief te reageren op situaties. Je weet en je ontdekt wat je team en je medewerkers nodig hebben in een bepaalde situatie, en je weet wat jij moet doen om effectief te reageren.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Ze geloven dat dingen uitvoeren hun enige taak is. Een heldere visie of marsrichting ontbreekt. Ze nemen beslissingen die de wenkbrauwen doen fronsen. Collega's en ondergeschikten stellen zich vragen en betwijfelen of de genomen beslissingen wel de beste zijn voor het bedrijf.
Luister naar elkaar, spreek uit waarom je samen zit, en benoem concreet de verschillen tussen beide partijen. Zoek daarna een manier waarop de samenwerking vlotter kan verlopen ondanks de onderlinge verschillen. Acceptatie van de ander en het tonen van respect en begrip voor elkaar is cruciaal.
Wordt u gepest door uw manager, dan is het verstandig om naar de afdeling HR te stappen of naar de direct leidinggevende van uw manager. Komt u er helemaal niet uit binnen de organisatie en gaat het pesten op het werk door, dan kan een jurist de oplossing bieden.
Als leidinggevende ben je vaak verantwoordelijk voor het bereiken van een bepaald doel. Leidinggeven draait niet alleen om het aansturen van mensen. Je zorgt ondertussen ook voor een goede samenwerking binnen je team en je motiveert en ondersteunt mensen om uiteindelijk het doel te bereiken wat je voor ogen had.
Voor leidinggevenden is het belangrijk dat ze een eigen mening, idee of visie hebben en dit ook (durven en kunnen) uitdragen. Maar leidinggevenden hebben meer kwaliteiten nodig o.a. om de samenwerking te stimuleren, de ander aan te zetten, te motiveren, ondersteunen of faciliteren om gewenste resultaten te bereiken.
Een leider schept iets uit niets en een manager bouwt verder uit. Een leider is visionair en een manager is meer strategisch en rationeel. Een leider focust zich meer op ontwikkelingen van medewerkers, een manager op doelstellingen.
Zie je in leiderschap en leidinggeven twee verschillende dingen, dan is het antwoord op de vraag natuurlijk volmondig ja, echt iedereen kan een leider zijn.
Je laat leiderschap zien wanneer je verantwoordelijkheid neemt voor het veranderen van je omgeving vanuit de overtuiging dat het anders kan of moet. Het is jouw verhaal. Over uitdagingen die zich aandienen, over je streven naar een hoger belang, een andere toekomst.
Het is van belang dat leiders de regie nemen. Leiders moeten kunnen motiveren en inspireren. Communicatieve vaardigheden zoals luisteren en het vermogen tot zelfkritiek zijn belangrijk. Van leiders worden vaak ook coachende vaardigheden gevraagd.
Visionair leiderschap: de bedenker van de koers
Het (samen met anderen) ontwikkelen van een visie is essentieel. Dankzij deze visie kan de leider de koers uitstippelen en de organisatie naar een stip aan de horizon leiden.