We raden aan om benzine te tanken met maximaal 5% bio-ethanol oftwel E5-benzine. Dit kan zowel euro-95 als euro-98 zijn. Wanneer de gebruikelijke Euro95 (E5) niet beschikbaar is zal Euro98 (E5) als alternatief wel altijd beschikbaar zijn en zult u noodgedwongen over moet stappen op Euro98 (E5).
Welke benzine tanken voor je scooter? Het is nu duidelijk dat het beter is om je scooter niet vol te tanken met E10 benzine. Maar welke brandstof moet je dan wel gebruiken voor je scooter? Wij raden aan om voor je scooter alleen (waar beschikbaar) Euro95 E5 of Euro98 E5 te tanken om enige schade te voorkomen.
Benzine 4 takt scooter: doorgaans Euro95
In tegenstelling tot de 2 takt modellen, heb je voor 4-takt scooters geen mengselsmering nodig. Iedere 4 takt scooter kan op Euro95 benzine rijden. Dit is ook nog eens een zuinige optie. Gemiddeld rijd je met Euro95 1 op 50.
2-takt scooters en benzine
Doordat deze motorblokken vaak veel toeren maken is het verstandig om euro 98 te tanken. Op euro 95 zullen de meeste 2-takt scooters ook goed lopen, maar de kans bestaat dat het motorblok gaat pingelen.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
De scooter zal slechter gaan starten en inhouden, het verbruik wordt hoger en uiteindelijk kan de scooter zelfs weigeren te starten. Om dit te voorkomen kan het beste brandstof met een hoger octaangetal getankt worden. Euro 98 is de beste optie.
E10 tanken is beter voor het milieu, maar er zitten nog wel wat beperkingen aan het gebruik van E10. Het grote voordeel van E5 benzine is dat het geschikt is voor alle benzineauto's. Het verbruik van E5 is lager dan E10, dus je doet met een tank E5 net iets langer.
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor.
Benzine en olie in één
Dit komt omdat een 2 takt motor niet over een apart reservoir beschikt waar de olie in kan worden gedaan. Het gebruik van een 2 takt benzine in een 4 takt motor is hierdoor in de basis al sterk af te raden.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Hoe werkt een 2-takt motor? 2-takt motoren hebben één zuiger welke op en neer gaat, brandstof samenperst, ontvlamt en vervolgens de reststoffen uitstoot. Het verschil met een 4-takt motor zit hem in de manier waarop de brandstof verbrand wordt. In een 2-takt motor bestaat de verbranding uit twee zuigerslagen.
Het is een loodvrije benzine van goede kwaliteit. De benzine heeft verschillende toevoegingen die de prestatie van je motor verbetert. Met ingang van 1 oktober 2019 bevat Euro 95 maximaal 10% bio-ethanol en is dus een zogenaamde E10 benzine.
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
Tank je de verkeerde benzine dan kan je scooter kapot gaan. De meeste scooters die op benzine rijden, rijden op Euro 95 E5 of Euro 98. Let er goed op dat je geen E10 tankt. Deze benzine is schadelijk voor je scooter.
Druk hem niet volledig in, dan gaat de benzine rustig in de tank. Als de tank vol zit, stopt de pomp automatisch. Natuurlijk kun je zelf ook eerder de hendel loslaten als je vindt dat je voldoende hebt getankt.
Oliepeil controleren en bijvullen
Op de meeste moderne motorfietsen kun je het oliepeil via een kijkglaasje aan de zijkant van het blok aflezen. Als de olie halverwege het peilglas staat, is het goed. Soms zit er aan de vuldop een peilstok.
Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven. - Zoek naar labels die de apparatuur identificeren (bijv. "Viertakt" of "gebruik geen brandstofmengsel").
Hoe vaak olie verversen
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken. Dit wel zonder dat je er meer voordeel uithaalt, je zal enkel meer betalen. Maar SP 95 tanken in een wagen met een motor uitgerust voor SP 98 is te vermijden.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95.Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98).Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Kies uw auto of motor/scooter merk om te zien of u kunt rijden op E10! Let-op: bij voertuigen met een eerste registratie na 12 oktober 2018 is nabij de tankvulmond met een E10 sticker aangegeven of het voertuig E10 brandstof mag tanken.