Wanneer uw motor blauwe rook uit de uitlaat afgeeft, dan is dit meestal een teken dat uw auto olie brandt. In de meeste gevallen lekt olie ergens in de verbrandingskamer en de afdichtingen van de klepgeleider, of mogelijk zijn de zuigerveren versleten en moeten worden vervangen.
Waarom rookt een motor? Als je motor net gestart is en het rookt uit de uitlaat. Dat is geen probleem. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door condens in de uitlaatbochten en/of in de uitlaatdemper.
Als er rook onder de motorkap van de auto vandaan komt, is het dus verstandig eerst naar de temperatuurmeter te kijken, zodat u weet of de motor wel of niet oververhit is geraakt. Nadat u de auto aan de kant heeft gezet roept u de auto pechhulp gelijk ter plaatse, of u kijkt eerst zelf wat er mogelijk aan de hand is.
De meest voor de handliggende oorzaak is een lek in de koppakking. Maar, de witte rook kan ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een kromme cilinderkop of een defecte warmtewisselaar. Als er witte rook uit de uitlaat komt, raden wij het allereerst aan om uw auto te laten controleren bij de garage.
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
Rook bestaat uit heel veel kleine deeltjes die van een verbrande stof afkomen en door de lucht zweven. Zulke kleine deeltjes noemen wij vaste aerosollen. Deze deeltjes zweven door de lucht, maar ze stijgen ook. Dit komt omdat vuur de lucht verwarmt en warme lucht stijgt.
Rookwolken bij brand met een gele of bruine kleur wijzen mogelijk op giftige stoffen in de rook. Giftige wolken, niet afkomstig van een brand, zijn vaak wit of kleurloos. De geur: giftige stoffen met een herkenbare geur zijn ammoniak en chloor. Veel giftige stoffen zijn lastig te ruiken.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
Witte rook door lekke koppakking
Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers. Een druktest brengt dit aan het licht.
Zet de auto op een veilige plek en controleer het vloeistofpeil. Laat eerst de motor minimaal een kwartier afkoelen met de motorkap open zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Rook is het zichtbare van de in de lucht zwevende verbrandingsproducten. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet (materie). Wanneer er brand is waarbij chemische stoffen zijn betrokken, verwacht je dat de rook gevaarlijker is dan bij een gewone brand.
Aan het einde van de dag worden alle stembriefjes verzameld en verbrand in de Sixtijnse Kapel. Uit de schoorsteen komt dan zwarte rook. Zodra er wel een paus gekozen is, worden de stembriefjes met nat stro of een chemische stof verbrand. Er komt dan witte rook uit de schoorsteen.
Vuile motor – Zwarte rook uit uitlaat bij optrekken en wegrijden. Koolafzetting en vervuiling zijn een andere reden dat een uitlaat zwarte rook kan spuwen. U zult in dit geval met name zwarte rook zien wanneer u hard optrekt of wanneer de motor nog koud is. De motor schoonmaken is dan de enige optie.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
De nieuwe uitlaat stinkt
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet. Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart.
Een rokende dieselauto heeft vrijwel altijd een (verbrandings)probleem. Een overschot aan diesel of een tekort aan lucht veroorzaakt zwart roken van de motor. De oorzaak kan liggen bij diverse onderdelen van de auto zoals de: de EGR Klep.
Wat ook kan zijn is dat de Klepseals kapot zijn , daarbij sijpelt er Motorolie langs de klepstelen de verbrandingskamer in,waardoor er Motorolie mee verbrand word, en Scooter gaat Roken.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Koelvloeistof kopen doet u snel en eenvoudig bij Winparts. Zo vindt u onder andere mengbare koelvloeistof, maar ook specifieke.
Hoe herken je gevaarlijke stoffen? Schadelijke producten in een verpakking kun je herkennen aan het etiket. Op het etiket staan rood-witte ruitvormige pictogrammen die het gevaar aanduiden. Er kan een signaalwoord bij staan.
Als je in aanraking bent geweest met een giftige stof kun je het beste zo snel mogelijk je kleren los knippen of snijden en in een afgesloten zak bewaren. Neem vervolgens contact op met een huisarts of ziekenhuis. De meeste stoffen kun je afspoelen met lauw water, door bijvoorbeeld een douche te nemen.
De kleur van de rook uit de schoorsteen zegt iets over het stookgedrag. Witte rook is als regel een teken van goede verbranding. Donkergrijze rook geeft het signaal af, dat de verbranding steeds onvollediger is. Zwarte en dikke vette rook wijst op een hoog roetgehalte.