Voor intrinsieke motivatie is er nood aan autonomie. Indien een persoon het gevoel heeft dat hij zelf ervoor kiest om iets te doen gaat dit vaak gepaard met echte motivatie. Betrek je kind dus bij het maken van keuzes. Vraag wanneer hij zijn huiswerk gaat doen, i.p.v. te zeggen dat hij het dàn moet doen.
Maak duidelijke afspraken over TV- en computertijd, tijd om te spelen en te studeren, gebruik van telefoon en gsm. Blijf consequent. Straf weinig maar bespreek telkens opnieuw en zoek samen oplossingen. Zet uw kind aan het werk in uw buurt.
Stimuleer doorzettingsvermogen
Beloon inspanningen van het kind in plaats van alleen het bereikte succes of het resultaat. Geef complimenten en waardering voor de moeite die ze doen. Dit zal je kind helpen om zich positief te ontwikkelen en te blijven proberen ook als ze tegenslagen hebben.
Op deze leeftijd kan je kind erg snel reageren met bijvoorbeeld computerspelletjes ed. Ook met sporten of ergens in klimmen heeft je kind nu een goed inzicht in zijn/haar snelle handelen. Cognitieve ontwikkeling: Lezen en schrijven gaat nu steeds beter, terwijl rekenen moeilijker begint te lijken.
Je kind van 9 jaar: kan rekenen tot tienduizend en maakt de eerste berekeningen tot honderdduizend. kan de tafels van 1 t/m 10 foutloos en snel uit het hoofd. heeft begrip voor hoeveel een 'miljoen' is en weet dat dit een getal is met zes nullen.
Kinderen vanaf 10 jaar gaan steeds meer zelfstandig media-apparatuur gebruiken, vaak op hun eigen kamer. Ze weten goed wat ze willen en wat er zoal is aan programma's, spelletjes, apps of sites. Kinderen kiezen hun eigen boeken, programma's en games.
Laat weten dat u wilt helpen. Probeer rustig te blijven, ook als uw kind erg angstig of dwingend is. Laat merken dat u veel vertrouwen in uw kind heeft, zonder dat u dat steeds zegt. Bedenk samen met uw kind dingen die je kunt doen om je beter te voelen in spannende situaties.
Regelmatig kan het kinderlijke gedrag nog naar voren komen in de eerste jaren van de puberteit. Daarnaast kunnen pubers vaak dwars en opstandig zijn. Dat is een normaal onderdeel van hun ontwikkeling: pubers zijn immers op zoek naar een eigen identiteit en dwars gedrag hoort daarbij.
Gebrek aan motivatie: Een gebrek aan motivatie kan worden veroorzaakt door depressie. Ook andere psychische aandoeningen, zoals stress en hoge en lage lichamelijke opwinding, kunnen je motivatie verzwakken.
Verbind je met de interessewereld van je leerlingen. Steek energie in je lesvoorbereiding. Geef leerlingen invloed. Reflecteer op wat je doet.
In de Mannaz school worden hoogsensitieve jongeren op een passievolle, aangename en aangepaste manier opgevangen, begeleid, ondersteund en onderwezen. Het doel is dat zij een diploma op zak hebben én hun hooggevoeligheid niet langer ervaren als een last, maar wel een gave waar zij trots op kunnen zijn.
Meestal is dat de ouder, maar het kan ook een docent of andere ouder zijn. Bij thuisonderwijs krijgen de kinderen in ieder geval de gewone schoolvakken gegeven, maar daarnaast is er ook aandacht voor samenwerken.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
7-8 jaar: 19.30 - 20.00 uur. 9-10 jaar: 20.00 - 20.30 uur. 11-12 jaar: 21.00 uur. 12-13 jaar: 21.00 - 21.30 uur.