Sla of schop niet terug en schreeuw ook niet tegen je kind. Stop met waar je mee bezig bent en vertel je kind welk gedrag moet stoppen en waarom. Zeg bijvoorbeeld 'Benjamin, stop nu met slaan. Je doet mij pijn, ik wil dat je hier meteen mee stopt en rustig wordt.
Agressieve ouders/ opvoeders kunnen makkelijk leiden tot agressief gedrag van het kind. Hechtingsproblemen en affectieve verwaarlozing. Herhaalde echtscheidingen van ouders/verzorgers. Mishandeld zijn of het zien van mishandeling binnen het gezin.
Wat doe je aan agressief gedrag? Wanneer je allebei afgekoeld bent, is het belangrijk dat je met je kind over het gedrag praat. Vertel op een rustige maar duidelijke toon dat je dit gedrag niet accepteert. Geef je kind daarbij ook de ruimte om uit te leggen wat het voelt en waarom het zich zo gedraagt.
Slaat hij iemand, dan verwijder je je dreumes van die persoon. Leg hem natuurlijk wel kort uit dat dat niet mag en waarom, maar ga geen eindeloze gesprekken aan. 'Je mag iemand niet slaan, dat doet pijn. Daarom ga jij maar even ergens anders staan, zodat dat kindje door kan spelen'.
Boosheid uiten
Er zijn kinderen die de neiging hebben om snel kwaad te worden. Ze voelen frustratie, bijvoorbeeld als iets niet lukt of mag, en uiten dat door te schoppen en te slaan of met spullen te gooien. Als je vraagt waarom ze dat doen, antwoorden ze bijvoorbeeld: 'Omdat mijn buik vond dat dat moest.
Het ene kind vertoont misschien meer dwars gedrag dan het andere kind. Het is een normaal verschijnsel en hoort bij het opgroeien. Sommige kinderen ontdekken hun eigen wil en zitten midden in een identiteitsontwikkeling. Andere kinderen nemen niet zonder meer aan wat volwassenen tegen hen zeggen.
Zo is één uur voor de meeste veertien- en vijftienjarigen een heel acceptabele tijd en gaan oudere tieners minstens tot twee á drie uur uit (zie tabel). Die tijd wordt doorgaans (47 procent) in overleg met het kind vastgesteld volgens de 'schippermethode': onderhandelen en een beetje water bij de wijn doen.
In deze leeftijdsfase leren kinderen steeds beter zelfstandig te werken en zelf problemen op te lossen. Daarnaast wordt hun blik op de wereld steeds ruimer. Ze hebben veel interesse in en betrokkenheid bij wereldse problemen, zoals milieu, dierenleed en oorlogen.
Negatieve reacties zonder aandacht voor wat een kind goed doet, helpen meestal niet om het gedrag te veranderen. Probeer samen één lijn te trekken in het reageren op lastig gedrag, bijvoorbeeld met leerkrachten of mensen uit de buurt. Hoe eerder je kind leert wat wel en niet kan, hoe beter.
Als een kind of een jongere minimaal 6 maanden lang opstandig, negatief, vijandig en zelfs gewelddadig gedrag vertoont wordt dit gedefinieerd als een gedragsstoornis. De twee belangrijkste gedragsstoornissen zijn de ODD (oppositional defiant disorder) en CD (conduct disorder).
Een time-out: je kind een korte tijd op een bepaalde plek zetten om na te denken. Zelf de fout herstellen: als ze iets kapot maken het zelf laten opruimen. Privileges afnemen: bijvoorbeeld een poosje niet mogen gamen of niet tv-kijken. Tijdelijk extra controle: 'Drie dagen lang direct na school naar huis komen.
Hulp van de kinderen
Behalve hulp van uw man kunt u ook hulp van uw kinderen zelf krijgen. Vraag ze gewoon om u te helpen niet meer zo boos te worden. Ze willen dat echt graag hoor, u helpen. Vertel dan dat u niet meer gaat zeggen hoe iets moet, als ze dat al lang weten.
steeds beter rekenen met geld en snapt hij ook bedragen achter de komma een beetje. lengtematen begrijpen. redelijk omgaan met maal- en deelsommen. klokkijken op een analoge klok en leert hij inmiddels ook om digitaal klok te kijken.
Een kind van zeven kent zo'n 20.000 woorden en kan ongeveer 200 woorden lezen. Dit jaar zal je kind nóg meer woorden leren lezen én schrijven. Hij zal hele zinnen op papier zetten, inclusief punten en komma's. Wat taalontwikkeling betreft lopen jongens trouwens gemiddeld anderhalf jaar achter op meisjes.