Wat moet je doen als je in een slip raakt? "Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen", vertelt De Jong. "Kijk altijd naar het punt waarnaar je van plan was te gaan en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren.
Wat als ik toch begin te slippen? Ook dan kan je bepaalde handelingen uitvoeren om zo veilig mogelijk terug een stabiele koers aan te nemen. Je stuurt best tegen de richting in en houdt je ogen op de plek waar je heen wilt.Niet kijken naar mogelijke obstakels, wel naar een droog of veilig stuk grond.
“Als je voelt dat je wagen gaat zweven, druk dan onmiddellijk de koppeling in (of los het gaspedaal bij een automatische transmissie), ga zeker niet remmen en blijf kijken in de richting waar je naartoe wilt. Daardoor staan de wielen in de juiste stand op het moment dat de banden weer grip krijgen.”
Je kunt overal te maken krijgen met aquaplaning. Maar op wegen waar het water moeilijk kan weglopen, is de kans groter. Dit geldt ook voor wegen met veel beschadigingen op het wegdek door bijvoorbeeld zware voertuigen. Dit zie je vaak op de rechterbaan van snelwegen (spoorvorming).
Trek rustig op
De banden hebben dan moeite om grip te vinden. Wegrijden in de tweede versnelling kan helpen. Geef weinig gas en laat de koppeling rustig opkomen. Doe al je handelingen rustig en met beleid: stuur gelijkmatig, rem niet abrupt en stuur bochten niet te scherp in.
Rijd met beleid
Laat de koppeling rustig opkomen, geef niet te veel gas, stuur beheerst en rem ook rustig. Door plotselinge of te wilde bewegingen kun je snel in de slip raken. Slippen je banden als je probeert op te trekken, zet je auto dan in z'n tweede versnelling en probeer het nog eens.
Haal het sneeuw en ijs van je buitenspiegels en kentekenplaat. Maak je voorruit, zijruiten en achterruit ijs en sneeuwvrij. Trek niet je ruitenwissers los, maar doe dit zachtjes en voorzichtig met je ijskrabber.
De auto kan zelfs gaan slippen of in een spin raken. Dit gebeurt wanneer het water tussen de banden en het wegdek niet snel genoeg kan worden afgevoerd. Dit laagje water hoopt zich op voor de band totdat de druk van de band hoger wordt dan de druk van de band op de weg.
Wat je het beste kunt doen, is het gas loslaten en de koppeling intrappen. Hierdoor gaat de auto langzamer rijden en krijg je hem weer onder controle als de banden grip hebben. Bij aquaplanning kun je beter niet remmen, je loopt dan het risico dat de auto nog meer gaat slippen.
Sturen in de richting waar je naartoe wil. Dit wordt vaak tegensturen genoemd. De enige manier om de juiste richting op te sturen is kijken naar daar waar je heen wil. Een veelgemaakte 'fout' is kijken waar de auto heen gaat tijdens het slippen.
Remmen. De beste manier om bij gladheid te remmen is door de motor terug te schakelen naar een lagere versnelling. Rijd je een ABS dan moet je zowel je rem als je koppeling tegelijk intrappen. Mocht je tijdens het remmen rare geluiden hoor of je rempedaal voelen trillen dan hoeft je niet te schrikken.
Blijf kalm en ga langzamer rijden
Denk aan de vuistregel voor mist: halveer je snelheid en verdubbel de afstand tot je voorligger. Want op een beijzelde weg kan je remweg wel drie tot vier keer zo lang zijn. Reageer rustig, ga niet abrupt sturen en remmen.
Tips bij een glad wegdek
Schakel dan naar een hogere versnelling. Zo verminder je de kracht die op de velgen wordt uitgeoefend en breng je de auto op gang zonder te slippen. Matig allereerst je snelheid en zorg dat er meer afstand is ten opzichte van je voorganger. Trek daarna geleidelijk en rustig op.
Soms is het zwoegen geblazen als je weg wilt rijden bij sneeuw en gladheid. De banden graven zich steeds dieper in de sneeuw en je auto komt niet meer van zijn plek. Je kunt dit voorkomen door in de tweede versnelling weg te rijden: geef weinig gas en laat de koppeling rustig opkomen.
Veilig rijden in de sneeuw begint met voldoende afstand houden op uw voorganger. Als u hard moet remmen, kan het namelijk zijn dat u vooruit glijdt en met sneeuw is uw remweg aanzienlijk langer. Houd daarom voldoende afstand, zodat u rustig en beheerst kunt remmen. Zo voorkomt u ongelukken.
Ook als de temperatuur nog boven 0 graden is. Er bestaan winterbanden voor motoren, maar die zullen door maar weinig motorrijders worden gebruikt. Ons belangrijkste advies bij een koud of glad wegdek is simpelweg rustig optrekken en remmen, niet te hard remmen en voldoende afstand houden.
Over het algemeen is de kans op aquaplaning groter op wegen waar regenwater niet snel genoeg wegloopt. Dit heeft meerdere oorzaken. Wanneer de weg het laagste punt in de omgeving is, is het logisch dat het water hiernaartoe loopt.
Breedte van de band
Bredere banden zorgen voor een lagere druk per oppervlakte van de band en "snijden" hierdoor moeilijker door een laagje water op de weg. Daarnaast moet een bredere band meer water afvoeren dan een dunnere band. Met een bredere band is het risico op aquaplaning dus groter.
Water laat zich niet samenpersen zoals het brandstof- en luchtmengsel dat je motor gewend is. Komt er water in een draaiende motor, dan moet de motor vrijwel altijd worden vervangen. De schade kan oplopen tot 10.000 euro. Water heeft bovendien een desastreus effect op de elektronica in je auto.