Kort samengevat: als je onbedoeld diesel in een benzineauto hebt getankt, is het belangrijk om de tank leeg te laten pompen en zoveel mogelijk benzine bij te vullen. Hiermee minimaliseer je de kans op schade en zorg je ervoor dat de motor weer goed loopt.
Sommige voertuigen hebben een aftapplug aan de onderkant van de brandstoftank. Als uw auto een aftapplug heeft, kan dit een gemakkelijke en efficiënte manier zijn om verontreinigde brandstof te verwijderen. Om deze methode te gebruiken, zoekt u de aftapplug en verwijdert u deze met een sleutel.Laat de verontreinigde brandstof in een container lopen en gooi deze veilig weg .
In vrijwel de meeste gevallen zal de Wegenwacht langskomen om het systeem af te tappen. Juist, omdat de Wegenwacht beschikt over voertuigen met een “verkeerd getankt" installatie, kunnen zij je helpen. Met de installatie kan de brandstof op een veilige en verantwoorde manier worden afgevoerd.
Tap de brandstoftank af: Zoek de brandstoftank en ontkoppel de brandstofleiding die naar de motor leidt. Gebruik een sifonpomp of een handpomp om de dieselbrandstof uit de tank af te tappen . Zorg ervoor dat u een geschikte container hebt om de brandstof in op te vangen.
Als de tank van een dieselauto is gevuld met benzine, kan de motor flink schade oplopen. Diesel is iets 'dikker' dan benzine en heeft bovendien een smerende functie. Zelfs een bescheiden hoeveelheid benzine kan de diesel zodanig verdunnen, dat de smerende werking onvoldoende is en het brandstofsysteem schade oploopt.
Wanneer je verkeerd heb getankt heb je sowieso te maken met de directe kosten voor het leegpompen van de tank. Afhankelijk van de pechhulp zal dit zo'n €40 tot €150 euro kosten. Of deze kosten verzekerd zijn, zal je moeten navragen bij je verzekeraar. Veelal is het standaard helaas niet verzekerd.
Symptomen van verkeerde brandstof te hebben getankt kunnen zijn dat de motor rookt, veel motorgeluid maakt, vermogen verliest of zelfs helemaal uitvalt. Hoe verder de benzine in het systeem komt, hoe meer schade het aanricht.
Als u de motor hebt gestart nadat u diesel in een benzineauto hebt getankt, zet u de motor onmiddellijk uit.Sleep het voertuig naar een servicecentrum, tap de brandstof af en spoel de tank door . Omdat u de motor ook hebt gestart, moeten de brandstofleidingen grondig worden doorgespoeld met benzine. Mogelijk moet u ook de bougies schoonmaken.
Wacht met de auto (zolang deze veilig geparkeerd staat): De tank kan meestal in ongeveer 30-40 minuten ter plekke worden leeggemaakt en doorgespoeld . Daarna kunt u hem weer vullen – hopelijk deze keer met de juiste brandstof – en wegrijden.
Tanken met motor aan
Tank niet met een draaiende motor. Dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
De kosten van verkeerd tanken hangen af van het moment dat je je fout opmerkt. Heb je de auto nog niet gestart? Dan is het leegpompen van de tank voldoende en ben je vaak voor zo'n €50,- tot €150,- klaar. Wanneer je echter al wel hebt gereden, kunnen er verschillende onderdelen van je auto beschadigd zijn.
Rijden met een dieselauto op benzine kan direct schade veroorzaken. Vermijd rijden en zoek direct professionele hulp om verdere schade aan de motor te voorkomen.
Opgelet: explosieve combinatie! Een mix van benzine en diesel is zeer licht ontvlambaar. Hier moet zeer voorzichtig mee worden omgesprongen. Speel dus niet met vuur en probeer de tank niet zelf leeg te pompen.
Als u de verkeerde brandstof getankt heeft is het belangrijk de motor niet te starten of te laten lopen, en de brandstof spoedig af te laten tappen. Dit moet gebeuren door een professional met de juiste apparatuur.
Zelfs kleine hoeveelheden verkeerde brandstof zijn schadelijk voor uw motor. Als u benzine of super heeft getankt in plaats van diesel, start dan de motor niet. Als u dit toch doet, stop dan onmiddellijk en zet de motor af.
36% van de autoverzekeraars dekt de schade aan je motor door het tanken van verkeerde brandstof wel. Dit verschilt dus per verzekeraar. Dit ligt namelijk aan de polisvoorwaarden van de verzekeraar. Er is dus een grote kans dat dit dus voor eigen rekening komt.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Het leeg laten lopen van de tank en leidingen en het doorspoelen van het systeem met verse brandstof is de beste manier om het schoon te maken . Als de verontreiniging echter ernstig is, moet u mogelijk enkele onderdelen in uw brandstofsysteem vervangen. Vraag de hulp van een professional en uw probleem met vervuilde brandstof zal in een mum van tijd zijn opgelost.
Dieselbrandstof in een benzinemotor doen is veel beter dan benzine in een dieselmotor pompen , wat veel riskanter kan zijn. In dat geval is het cruciaal om uw auto onmiddellijk naar een reparatiewerkplaats te slepen voor veilige tankdrainage.
Water sluipt erin, microben zetten hun kamp op , de brandstof begint af te breken... voor je het weet heb je een tank vol zure slib die nergens goed voor is. Je kunt diesel niet zomaar onbeheerd achterlaten.
in een voertuig met een handgeschakelde versnellingsbak de motor stoppen door een hoge versnelling in te schakelen (bijv. 4e, 5e, 6e enz.), met voetrem en parkeerrem volledig aangetrokken en de koppeling snel los om het motortoerental tot stilstand te brengen, zonder het voertuig te verplaatsen.
Als je een flinke diesellucht in de auto hebt kan je een bakje azijn in de auto neerzetten voor 24 uur lang. De geur zou verdwenen moeten zijn en anders kan je het nog een keer herhalen.