Wat moet je doen als een leverancier niet levert?

Schrijf de verkoper een brief of e-mail waarin u om de levering vraagt. Zet daarin binnen welke tijd u het product wilt hebben. Hebt u het product daarna nog steeds niet ontvangen? Dan kun u de overeenkomst alsnog ontbinden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat als een leverancier niet op tijd levert?

Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe lang mag een bestelling duren?

Heb je geen levertijd afgesproken dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Doet de verkoper dat niet? Dan moet je hem extra tijd geven om het product te leveren, bijvoorbeeld 2 weken. Heb je nog steeds niks ontvangen, dan kun je de koop ongedaan maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wat zijn je rechten als consument?

U heeft bepaalde rechten en plichten als u iets koopt. Zo heeft u recht op een onbeschadigd product.
...
Koopprijs niet of te laat betalen
  • u alsnog de koopprijs betaalt;
  • u de kosten vergoedt die de verkoper heeft moeten maken (incassokosten);
  • u de wettelijke rente over de koopprijs vergoedt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat als uw nieuwe auto te laat of zelfs niet geleverd wordt?

Is de leveringsdatum essentieel of niet? Is de leveringsdatum voor u essentieel en is dat ook zo opgenomen in uw bestelbon? Als de verkoper de auto niet tijdig kan leveren, heeft u in dat geval het recht om de overeenkomst te ontbinden. Daarmee maakt u een einde aan de overeenkomst.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

wat kan ik doen wanneer een leverancier haar afspraken niet nakomt?

35 gerelateerde vragen gevonden

Waarom zo lang wachten op auto?

De lange levertijden van nieuwe auto's worden onder andere veroorzaakt door tekorten aan chips en andere onderdelen. Daardoor kan tussen de bestelling van je auto en het moment van aflevering soms vele maanden zitten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op autoweek.nl

Kan ik de aankoop van een auto annuleren?

Geen bedenktijd

Bij de koop van roerende zaken zoals een auto, caravan of motor, etc. is er geen wettelijke bedenktijd. Alleen bij aankoop via internet of telefoon geldt een bedenktijd. Dit valt onder koop op afstand.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Wat te doen als een bedrijf niet terugbetaald?

Betaalt de webwinkel het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons uit handen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op invorderingsbedrijf.nl

Heeft een klant recht op geld terug?

Wanneer de klant zich beroept op het herroepingsrecht, heeft hij recht op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. Dit moet gewoon in geld, u mag dus geen cadeaubon of iets dergelijks geven. Heeft de klant met een cadeaubon betaald, dan mag u wel in die vorm terugbetalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Heb je altijd recht op je geld terug?

Geen bedenktijd aankoop winkel

Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Wat zijn je rechten als pakket niet aankomt?

Het antwoord is in feite heel eenvoudig: de winkelier is verantwoordelijk en is verplicht om jou de aankoopprijs terug te betalen. Ook als de fout bij het bezorgbedrijf ligt of je buren het pakketje achterhouden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op duic.nl

Kun je een aankoop annuleren?

Heeft u iets in een winkel gekocht? Dan kunt u de koop niet ongedaan maken. Soms mag u van de verkoper ruilen. Of hij neemt het product terug en u krijgt een tegoedbon of geld terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Is een webshop verplicht te leveren?

Verplicht leveren

Bestelt u iets online? Dan is de webwinkel verplicht om uw bestelling te leveren tegen de afgesproken prijs. Dat is het bedrag dat op de website stond toen u het product bestelde. Ook bij een prijsfout moet de webwinkel leveren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Hoe kan je iemand in gebreke stellen?

Waar moet u aan denken als u een partij in gebreke stelt?
  1. Verstuur uw ingebrekestelling altijd schriftelijk. Gebruik in de tekst de term 'ik stel u in gebreke'. ...
  2. Beschrijf het probleem zo specifiek mogelijk. ...
  3. Wat verwacht u van de wederpartij? ...
  4. Geef aan welke termijn u de wederpartij geeft om het gebrek te herstellen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Wat kan je doen bij wanprestatie?

Wanneer er wanprestatie is gepleegd zijn er enkele oplossingen voorhanden. Dit zijn: nakoming met schadevergoeding, vervangende schadevergoeding, opschorting van de verplichtingen en het ontbinden van de overeenkomst.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wetrecht.nl

Heeft een bedrijf leveringsplicht?

In beginsel bestaat in die verhouding geen leveringsverplichting van die leveranciers. De Nederlandse wetgever gaat immers uit van de contractsvrijheid van partijen op grond waarvan een leverancier niet verplicht kan worden zijn produkten aan een afnemer te leveren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ludwigvandam.nl

Wie is verantwoordelijk verkoper of leverancier?

Als het gebrek leidt tot schade aan een andere zaak dan is de producent ook aansprakelijk tenzij de schade niet meer bedraagt dan € 500,-. In dat geval is de verkoper aansprakelijk. In alle gevallen geldt dat de schade wel aan de producent kan worden toegerekend.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vakcentrum.nl

Hoe krijg je je geld terug?

Als u koopt in de winkel, vraag dan van tevoren aan de verkoper of u mag ruilen. Of dat u uw geld terugkrijgt als u het product terugbrengt als u spijt krijgt van uw aankoop. Mag u van de verkoper ruilen omdat u spijt hebt? Dan mag dit alleen als u het product niet gebruikt hebt en als het niet kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Kan een winkel weigeren geld terug te geven?

Aankopen in de winkel

Juridisch gezien is de optie tot retourneren niet verplicht. Het retourbeleid gaat in dit geval verder dan wettelijke verplichtingen. De verkoper kan er zelf voor kiezen op de bon of boven de toonbank een ruiltermijn aan te geven. Dit geldt wanneer er geen sprake is van een gebrekkig product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op veritasadvies.com

Hoe lang mag een terugbetaling duren?

Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/bedenktijd .

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoe lang mag een bedrijf doen over terugbetaling?

De wet biedt je bedenktijd. Je mag de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug. Helaas overtreden webwinkels deze wet nog steeds massaal.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe lang kan een terugbetaling duren?

Een terugbetaling wordt normaal gesproken binnen twee werkdagen verwerkt. Houd rekening met weekeinden. In het minst gunstigste geval kan het tot vijf dagen duren voordat het geld binnen is op de rekening van jouw klant. Wanneer er betaald is via een automatische incasso, bestaat er een terugbetaaltermijn van 56 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op guide.paypro.nl

Hoe lang moet je wachten op een nieuwe auto?

Bij het bestellen van een nieuwe auto heeft de consument bijna altijd te maken met een levertijd van bijvoorbeeld drie maanden. Door het chiptekort kan dit helaas oplopen tot zelfs een jaar. De duur van de levertijd is sterk afhankelijk van het merk en model.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dewaalautogroep.nl

Heb je altijd recht op 14 dagen bedenktijd?

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Kan de verkoper de koop ongedaan maken?

Op grond van de wet hebt u als koper na het tekenen van het koopcontract een bedenktermijn van 3 dagen. Soms is in het koopcontract afgesproken dat de verkoper ook een bedenktermijn heeft. De verkoper kan dan binnen de bedenktermijn van het contract af. Een bedenktermijn voor de verkoper komt niet vaak voor.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op interpolis.nl

Populaire vragen