Neem contact op met uw provider of maak gebruik van de helpfunctie van uw e-mailservice. Controleer uw computer en/of telefoon op virussen, malware en keyloggers of laat dit door een professional doen. Twijfelt u of u inderdaad gehackt bent of wilt u persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op.
Wanneer een hacker toegang krijgt tot je computer of accounts, kunnen je persoonlijke gegevens misbruikt worden voor identiteitsfraude of aankoopfraude. Het kan zijn dat je Facebook-account, je Instagram-account, je LinkedIn-account, je online bankierenomgeving, je DigiD of zelfs je e-mailaccount gehackt wordt.
U kunt op haveibeenpwned.com controleren of criminelen uw inloggegevens hebben bemachtigd bij bekende datalekken. Bedenk waar u deze gegevens mogelijk nog meer heeft gebruikt en pas zo snel mogelijk de wachtwoorden aan.
Als hackers toegang hebben tot jouw gegevens en apparaten kunnen ze helaas een heleboel dingen doen. Zoals: Je geld stelen en een creditcard of bankrekening openen op jouw naam. Het doen van online aankopen op jouw naam.
Zoals eerder vermeld, kan een hacker uw inloggegevens op meerdere websites gebruiken om toegang te krijgen tot uw gegevens als u hetzelfde wachtwoord gebruikt voor uw bankrekening en andere online accounts. Wees alert op transacties die u niet hebt uitgevoerd of verdachte inlogpogingen op uw accounts.
Breng je bank en de Tikkie Helpdesk (bereikbaar via WhatsApp op 06 - 13 76 85 28) meteen op de hoogte als je denkt dat je bent opgelicht. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen. Bij Tikkiefraude wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank.
Check met enige regelmaat of je data onderdeel zijn van een bekend lek.Dit kan onder meer via haveibeenpwned.com, scatteredsecrets.com en politie.nl/checkjehack. Ook steeds meer wachtwoordmanagers waarschuwen als je wachtwoorden gelekt zijn.
Zij kunnen jouw e-mail gebruiken om wachtwoorden van andere accounts opnieuw in te stellen, toegang te krijgen tot kredietinformatie, of zelfs accounts te verwijderen. Zij kunnen de informatie die zij achterhalen gebruiken om geld te stelen of persoonsgegevens te verkrijgen, die zij op het dark web kunnen verkopen.
Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau. Lees ook deze pagina van de politie over cybercrime*. Ben je in het buitenland en is er bijvoorbeeld geld van je rekening gestolen, doe dan aangifte bij de politie in het land waar je bent.
Hackers krijgen illegaal toegang tot apparaten of websites om persoonlijke informatie van mensen te stelen , die ze gebruiken om misdaden zoals diefstal te plegen. Veel mensen winkelen, bankieren en betalen rekeningen online. Mensen slaan ook financiële informatie op, zoals creditcard- of bankrekeningnummers, op hun apparaten.
Oplichters kunnen uw telefoonnummer voor verschillende doeleinden gebruiken, zoals fraude, identiteitsdiefstal of het hacken van uw online accounts. Bescherm uw telefoonnummer tegen oplichters door een pin-code op uw simkaart in te stellen en uw online accounts te beveiligen met sterke wachtwoorden.
Als u geen toegang meer hebt tot uw WhatsApp-account en anderen wel berichtjes uit uw naam krijgen, is uw account overgenomen. Cybercriminelen hebben de code die hiervoor nodig is ontfutseld via een chatgesprek, sms of via de voicemail van uw telefoon.
Schade die wordt veroorzaakt door hackers is onder te verdelen in: Financiële schade door storingen in e-mail of internet, zoekgeraakte gegevens en het herstellen van de schade aan computers en netwerken.
Hoe weet ik of mijn mail gehackt is? Op https://haveibeenpwned.com/ kun je niet rechtstreeks checken of je gehackt bent, maar wel zien of je data gelekt is. Voer je adres in en je ziet snel of je e-mailadres of eventuele andere gegevens zijn buitgemaakt door hackers na een datalek.
Heb je alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter, dan kun je de naam, het adres en de woonplaats (NAW) opvragen bij de bank. Met behulp van een deurwaarder kun je vervolgens het geld terugvorderen bij de dader.
Als u een oplichter heeft betaald
Als u al een oplichter hebt betaald, kan uw bank u terugbetalen, afhankelijk van de betaalmethode — en sommige methoden hebben betere terugbetalingsmogelijkheden dan andere. Als u een oplichter contant betaalt, is de kans klein dat een bank u terugbetaalt.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.