Bij een annulering of instapweigering mag u kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van het ticket. U mag gebruikmaken van een andere vlucht bij de eerste vlucht waar plaats is. Bij een andere vlucht naar een andere luchthaven heeft u ook recht op transfer naar de oorspronkelijke luchthaven.
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vluchttijden wijzigen? De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen mits zij dit meer dan twee weken voor vertrek aan u communiceren. Dit komt vaak voor bij pakketreizen en tijdens de zomerperiode.
Financiële compensatie
Als de luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert of wijzigt, heb je soms recht op een compensatie. Die kan oplopen tot €600 per persoon. Of je er recht op hebt, hangt wel af van de reden van annulering. En hoe ver voor vertrek je op de hoogte bent gebracht.
Is uw vlucht geannuleerd door corona? Dan hebt u recht op uw geld terug. Krijgt u het geld toch niet? Dan kunt u binnen 2 jaar naar de rechter gaan.
De standaard annuleringsverzekering, garantie annuleringsverzekering en de Allrisk-annuleringsverzekering bieden dan dekking voor het annuleren van een nog te beginnen reis, omdat u zelf of uw reisgenoot corona heeft. Ongeacht of u wel of geen klachten heeft.
Moet u deze vakantie annuleren door coronamaatregelen? Bijvoorbeeld omdat u klachten heeft die passen bij corona? Dan krijgt u het advies om in overleg met de verhuurder tot een oplossing te komen. De overheid biedt geen annuleringsregeling.
Kom dan niet eerder dan 4 uur voor je vlucht vertrekt naar de luchthaven. Zo help je ons om de rijen voor de incheckbalies en securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen. Eerder komen heeft geen zin, want dan is je incheckbalie of bagage drop-off nog niet open en sta je onnodig te wachten.
Heb jij je vlucht gemist? Dan is het raadzaam je direct te melden bij de balie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij en/of de uitvoerende reisorganisatie om te kijken naar de mogelijkheden om alsnog af te reizen.
Vakantiegangers die bij reisorganisatie TUI hebben geboekt en vliegen met maatschappij TUI fly, kunnen gewoon op vakantie. Voor TUI-reizigers die voor hun reis afhankelijk zijn van een andere maatschappij zoals Transavia en KLM is het afwachten.
Recht op compensatie
Op basis van de Europese Verordening 261/400 mag een luchtvaartmaatschappij tot 14 dagen voor de vluchtdatum het vluchtschema aanpassen, zonder dat ze vergoeding hoeven te geven.
Transavia annuleert ook vluchten omdat er te weinig bemanning is. Als dat binnen 2 weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
Als uw vlucht vertraagd of geannuleerd is, of als uw bagage onderweg is beschadigd, dan kunt u soms een terugbetaling of vergoeding krijgen. Ons teruggave- en compensatiebeleid is veranderd door het COVID-19-virus.
Wanneer Ryanair uw vlucht heeft geannuleerd moeten zij u een nieuwe vlucht aanbieden naar de bestemming. Wanneer u deze nieuwe vlucht niet acceptabel vindt moet Ryanair u de originele ticketprijs terugbetalen.
Indien u vlucht dusdanig lang vertraagd raakt dat verder reizen voor u geen zin meer heeft dan kunt u de vlucht na 5 uur vertraging kosteloos annuleren. Daarnaast dient KLM de ticketkosten en de vergoeding voor de vertraging te betalen.
Het is deze zomer erg druk op Schiphol. Stond u zo lang in de rij dat u uw vlucht miste? Dan vergoedt Schiphol mogelijk uw schade. Als uw vlucht vertraagd is of uw koffer kwijtraakt, heeft u recht op een vergoeding van uw vliegmaatschappij.
Luchthavenbelasting terugvragen
Vraag bij een ongebruikt ticket de luchthavenbelasting terug. Dit kan via de luchtvaartmaatschappij, boekingssite of reisorganisatie. Doe dit binnen 1 tot 3 maanden na de reisdatum of annulering. Houd er wel rekening mee dat ze kosten voor terugbetaling (restitutiekosten) kunnen vragen.
Veelgestelde vragen. Wat moet ik doen als ik mijn vlucht heb gemist? Als je door onvoorziene omstandigheden je vlucht gemist hebt dan kun je je op de luchthaven melden bij de TUI balie om naar een oplossing te zoeken. Wij annuleren nooit de terugvlucht automatisch.
Laptops en tablets hebben dikke circuit boards (printplaten) die de X-ray machines moeilijk kunnen doorzien. Daarom is het slim en nodig om grote elektronische apparatuur (alles groter dan een A5 of waarvan de dimensie groter is dan 20 cm) uit je tas te halen.
Nachtvluchten zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends plaatsvinden. Vliegtuigen die in deze nachtelijke uren opstijgen of landen op Schiphol kunnen de slaap van omwonenden verstoren en zorgen daarmee voor extra hinder.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
In Nederland geldt dat er bij een boeking een overeenkomst tot stand komt, die zowel voor de camping of de camperplaats bindend is, als voor de camperaar die de plaats heeft geboekt. Het woord reservering dat vaak wordt gehanteerd, is dus niet zo vrijblijvend als de term doet vermoeden.
U mag de pakketreis altijd opzeggen. De reisaanbieder moet daaraan meewerken, maar hij mag wel kosten in rekening brengen. Hoe later u annuleert, hoe hoger de kosten. Deze kosten noemen we annuleringskosten.
Wijzigen kan tot 48 uur voor vertrek. De kosten variëren van € 32,- tot € 42,-. Prijs is afhankelijk van het aantal dagen dat nog over is voor vertrek. Wijzigen kan tot 3 uur voor vertrek.