Veel ondernemers hebben het idee dat het stukje over jezelf vooral bestaat uit een opsomming van opleidingen, trainingen en werkervaring. Natuurlijk is het goed om te beschrijven welke ervaring jou heeft gebracht waar je nu staat, maar hou het beperkt tot wat noodzakelijk is voor de ander om te weten.
Hoe begin je? Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Ik ben (naam) en ik woon (gezinssituatie/kinderen/getrouwd/alleenstaand) in (woonplaats). Ik houd ervan om/dingen die me blij maken zijn (1 of 2 hobby's /passies).
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Stel jezelf voor aan iedereen die je ontmoet, zorg dat je als korte 'pitch' in een paar zinnen kunt vertellen wie je bent en wat je komt doen. Vraag ook belangstellend naar de functie van degene tegenover je en probeer sowieso haar of zijn naam en afdeling te onthouden, maar blijf niet te lang kletsen.
Jezelf voorstellen of introduceren is veel meer dan alleen het noemen van je naam; het is een manier om contact met nieuwe mensen te leggen door een paar woorden te wisselen, en het gaat ook vaak gepaard met fysiek contact.
Deze vier vragen vormen de basis van elk kennismakingsgesprek. ... Tijdens het kennismakingsgesprek is je potentiële werkgever met name geïnteresseerd in het volgende:
Wordt er in een sollicitatiegesprek gevraagd of je iets over jezelf kan vertellen? Dat is niet gek. Het is namelijk een informele, persoonlijke vraag, bedoeld om je beter te leren kennen. Echt een open vraag uit interesse dus, de ideale ijsbreker voor een sollicitatiegesprek of netwerkgesprek.
In plaats van het vertellen van jouw verhaal kun je het publiek hun verhalen laten delen. Kom met een paar grappige en persoonlijke vragen: “Naar welk tijdperk zou je willen terugreizen als je een tijdmachine zou hebben?”, “Wat zou je de eerste dag van je pensioen doen?” of “Wat vond je als kind moeilijk om te delen?”.
De interesse opwekken bij je publiek. Je onderwerp en/of hoofdgedachte introduceren. Duidelijk maken wat je wil bereiken (je doel). Kort vertellen hoe je je presentatie hebt opgebouwd.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Een sollicitatie pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je jezelf als het ware verkoopt. Je laat ermee zien dat jij een geschikte kandidaat bent voor de vacature en dat je past bij het bedrijf waar je solliciteert.
De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product.