Onderdelen van een marktanalyse De drie elementen zijn: het ontwikkelen van persona die de doelgroep representeren, een concurrentieanalyse en onderzoek naar trends & ontwikkelingen in de markt.
Bij een marktanalyse breng je de markt in kaart. Je kijkt onder andere hoe groot die is - misschien zitten mensen wel helemaal niet te wachten op jouw bedrijf of product en is er geen markt voor. Maar je kijkt bijvoorbeeld ook wie je klanten zijn en hoe je die naar je bedrijf kunt trekken.
Vraag mogelijke klanten naar hun geslacht, leeftijd, locatie, inkomen, waar ze winkelen, wat hun hobby's zijn, hoeveel kinderen ze hebben en nog veel meer.
Bij marktonderzoek wordt er informatie gezocht naar concrete markten, producten of klanten met als doel te komen tot een goede afstemming tussen vraag en aanbod. Bij marketingonderzoek wordt er informatie gezocht naar marketinginstrumenten zoals de marketingmix en de invloed die ze uitoefenen op bijvoorbeeld afnemers.
Onderzoek begint met een vraagstelling of probleemstelling. Voor vraagstelling wordt ook wel de term 'hoofdvraag' gebruikt. Je hoofdvraag kun je eventueel opdelen in deelvragen. Op basis van de belangrijkste begrippen in je vraagstelling ga je op zoek naar informatie.
Waarvoor wordt een marktanalyse gebruikt? Een marktanalyse kan als input dienen voor een business case of nieuw business concept. De analyse kan dan inzicht geven in trends, doelgroepen (op basis van bijvoorbeeld demografische kenmerken) en de behoeften van deze doelgroepen.
Elk onderzoek volgt de 7 stappen van de wetenschappelijke onderzoeksmethode: onderzoeksvraag, hypothese, benodigdheden, werkwijze, waarneming, besluit en reflectie.
Het onderzoeksplan geeft net als een script van een film aan waarover het moet gaan, wie de acteurs zijn, wat de inspiratiebronnen zijn, wat de setting moet zijn, welke decors gewenst zijn, welke attributen en welke technieken je gaat gebruiken, wat de planning en het budget zijn.
Bij kwalitatief onderzoek wordt er bij respondenten diepgaand doorgevraagd naar hun mening en achterliggende overtuigingen. Er wordt diepgaand ingegaan op bijvoorbeeld verwachtingen, behoeften en drijfveren van een doelgroep.
Een marktonderzoek doen helpt je om een goede voorbereiding te treffen voor de uitwerking van je product, dienst, idee of bedrijf. Te hard van stapel lopen kan funest zijn voor je business. Een marktonderzoek helpt je in kaart te brengen waar je doelgroep zit en wat je kansen in de markt zijn.
Een markt kan een plaats zijn waar kopers en verkopers fysiek aanwezig zijn (een weekmarkt, jaarmarkt of veemarkt), maar ook meer in abstracte zin, zoals de arbeidsmarkt (banen en vacatures), geldmarkt (krediet) of de markt waarin een bedrijf zich met een bepaald product of dienst begeeft.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
Een concurrentieanalyse is een analyse van je belangrijkste concurrenten, en van hoe jouw bedrijf het doet in vergelijking met hen. Door de sterke en zwakke punten van je concurrenten te evalueren krijg je belangrijke informatie die je kan helpen om jouw bedrijf een voorsprong te geven.
Marktonderzoek focust zich exclusief op het verzamelen van informatie over een specifieke markt: wat is de omvang ervan, wat zijn de trends, welke behoeften en motivaties hebben de doelgroepen. Bedoeling is vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
Kwalitatief onderzoek (bijvoorbeeld diepte-interviews en groepsdiscussies): Het aantal en de duur van de gesprekken: Diepte-interviews duren vaak tussen de 45 minuten en een uur.Groepsdiscussies duren gemiddeld anderhalf tot twee uur. Het aantal gesprekken is afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever.
Eerlijkheid, zorgvuldigheid, transparantie, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid vormen de leidende principes voor goed onderzoek.