Bij de voorbereiding van een besluit moet het bevoegd gezag alle relevante factoren en omstandigheden opsporen. Deze moeten allemaal meespelen bij het nemen van de beslissing. Het bevoegd gezag moet de feiten en de belangen weten. Dit staat in artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Regels voor besluitvorming
Het besluit moet zorgvuldig en deugdelijk tot stand zijn gekomen. De belangen van alle partijen moeten tegen elkaar worden afgewogen. Daarbij mogen de nadelige gevolgen voor belanghebbenden niet onevenredig groot zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Weten waarom ze een keuze moeten maken. Weten welke keuzes er zijn en waarom dat zo is. Begrijpen waar ze voor kiezen en wat de consequentie is van hun beslissing. Begrijpen waar ze niet voor kiezen en wat de consequentie is wanneer ze hier niet voor kiezen.
Een besluit van algemene strekking is daarentegen een beslissing die niet is gericht op een individu of een concreet geval, maar gevolgen heeft voor een groep gevallen. Voorbeelden van besluiten van algemene strekking zijn een verordening of een bestemmingsplan.
de beslissing
(v.) Verbuigingen: beslissingen (meerv.) het beslissen.
Beslissen en besluiten zijn synoniemen, maar kunnen niet altijd door elkaar gebruikt worden. Bij beslissen ligt de nadruk op het doorhakken van een knoop, zodat aan bestaande onzekerheid een einde gemaakt wordt. Bij besluiten ligt het accent op na rijp beraad komen tot een keuze tussen alternatieven.
Het meervoud van formulier is 'formulieren'. Eén formulier, twee formulieren.
besluit: een tekst die de vaststelling of wijziging van (de geldigheid van) een regeling of informatieobject beschrijft.
Een besluit: moet altijd schriftelijk zijn, kan alleen worden genomen door een bestuursorgaan. Een bestuursorgaan is een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed, zie art.
Er zijn vele besluitvormingsmodellen. Een aantal daarvan, verschillend in moeilijkheidsniveau, gebruiken wij in onze programma's rondom “slimme samenwerkingsprocedures”. Wel kennen ze altijd een basisvolgorde: beeldvorming, oordeelsvorming, besluitvorming. Dit wordt ook wel de BOB methode genoemd.
Volgens artikel 1:3 van de Awb is een besluit een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling.
Een besluit van algemene strekking is dus een besluit dat voor meerdere personen in het algemeen geldt. Een beschikking is niet van algemene strekking, maar wordt genomen in een individueel geval, met betrekking tot bepaalde personen en concrete gevallen.
Uit art. 1:3 Awb blijkt dat de wetgever uitgaat van een zogenoemd positief besluitbegrip: dit betekent dat er alleen sprake is van een besluit als o.g. het verzoek om een besluit te nemen ook daadwerkelijk het gevraagde besluit wordt genomen.
Besluiten. Een “besluit” is bindend voor degene tot wie het gericht is (een EU-land of bedrijf) en is rechtstreeks toepasselijk. Zo heeft de Raad op 1 januari 2023 een besluit genomen om Kroatië toe te staan de euro in te voeren.
Een besluit is een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling (art. 1:3 Awb).
Een beschikking is een besluit welke specifiek gericht is op een zaak of op een persoon en kan daarnaast op aanvraag worden afgedragen door een bestuursorgaan.
De minister neemt door zijn handtekening te zetten de staatsrechtelijke verantwoordelijkheid voor het besluit. Het medeondertekenen van wetten en Koninklijke Besluiten door een minister wordt contraseign genoemd. Pas nadat de Koning en een minister het wetsontwerp hebben ondertekend, krijgt het de status van wet.
Bij 'Eerste voornaam' vult u de eerste volledige voornaam in volgens uw paspoort. Bij 'Familienaam' vult u de volledige achternaam in volgens uw paspoort. Bij een dubbele achternaam vult u deze in zonder spaties, dus alles aan elkaar. Wanneer u getrouwd bent vult u als achternaam ALTIJD uw meisjesnaam in.
Als het onderwerp je/jij achter de persoonsvorm staat, is de correcte vervoeging word je/jij. Bij combinaties met je is het niet altijd even duidelijk of je het onderwerp van de zin is. Als u daaraan twijfelt, kunt u je proberen te vervangen door jij of jou(w).
Een digitaal formulier is een digitale versie van een papieren formulier. Het gebruik van online formulieren kent vele voordelen. Digitaliseren bespaart jouw bedrijf veel tijd en geld. Een ander groot voordeel is het reduceren van papiergebruik en fouten.
Schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, waarmee een wijziging van rechten of plichten tot stand wordt gebracht.