De bagageruimte in de nachttrein is beperkt. Per persoon mag u een koffer en een stuk handbagage meenemen. U moet uw bagage zelf kunnen dragen en opbergen in de bagagerekken in of boven de zit- en ligplaatsen. In enkele rijtuigen zijn grotere bagagerekken aan het begin van het rijtuig.
Neem altijd een kleine rugzak of schoudertas mee voor persoonlijke spullen, zoals je smartphone, je portemonnee, je sleutels en je paspoort of identiteitskaart. Gebruik de backpack of koffer voor de volgende musthaves voor een treinreis door Europa: Goed gevuld EHBO-doosje.
Een nachttrein is een trein die 's nachts een verbinding onderhoudt voor personenvervoer. In veel nachttreinen rijden slaap- en ligrijtuigen mee en deze worden dan ook wel slaaptrein genoemd. Er bestaan ook nachttreinen met uitsluitend zitaccommodatie.
Er is nog geen Wi-Fi beschikbaar op Nightjet treinen.
Er is geen bagagelimiet voor NightJet-services, maar de bagageruimte in de compartimenten kan beperkt zijn. Je kunt je bagage boven de gangdeur en onder je bed opbergen.
Een kaartje in het zitrijtuig kun je kopen vanaf € 29,90, in het ligrijtuig vanaf € 49,90, in het slaaprijtuig vanaf € 89,90. Deze tarieven zijn inclusief reservering en per enkele reis.
Houd er alstublieft rekening mee, dat de treinen onderweg zijn met een snelheid van maximaal 160 km/h.
Luxere slaaprijtuigen bieden voor elke passagier een eigen, afgesloten coupé met een bed. Het principe van slaapgelegenheden in treinen bestaat al vrij lang. In 1839 begon Cumberland Valley Railroad al te experimenteren met de mogelijkheden van slaaprijtuigen.
Te boeken aan het kaartloket van de ÖBB, bij de ÖBB klantenservice via 0043 5 1717 evenals op nightjet.com. Bij het online boeken verschijnt het aanbod indien beschikbaar als 'privé-coupé rijtuig met zitplaatsen'. De tariefbepalingen van de ÖBB-Personenverkehr AG zijn van toepassing.
U kunt uw bagage onder uw stoel of in het bagagerek erboven opbergen. Veel treinen hebben in de open coupé bagagerekken voor grote koffers. Ze bevinden zich nabij de ingangen of in het midden van een treinstel.
Reguliere bagage: 2 stuks reisbagage van maximaal 85 x 85 x 85 cm zoals een koffer, rugzak, reistas of trolley en 1 stuk handbagage, of 1 stuk omvangrijke bagage, 1 stuk reguliere reisbagage en 1 stuk handbagage. Omvangrijke bagage: ook maximaal 85 x 85 x 85 cm m.u.v. kinderwagens en ski's.
De maximale afmetingen voor bagage zijn 85 x 85 x 85 cm. Plaats de bagage in de daarvoor bestemde ruimtes: In de bagagerekken boven de zitplaatsen. Let op: maximale afmetingen bagage: 70 x 50 x 30 cm.
Hoe lang van tevoren kan ik kaartjes boeken voor de Nightjet? De verkoop begint principieel 180 dagen voor begin van de reis. Bij reisdata, die na de jaarlijkse wissel van de dienstregeling medio december liggen, kunnen echter kortere boekingsperiodes mogelijk zijn.
De Nightjet is de nachttrein van de Österreichischer Bundesbahn (ÖBB). Met de ÖBB Nightjet-treinen reist u klimaatvriendelijk en comfortabel gedurende de nacht naar de mooiste steden en bestemmingen in Europa.
De autoslaaptrein rijdt nog steeds in Duitsland, Oostenrijk, Italië, Kroatië en Finland. Zelfs als je helemaal met de autotrein naar Turkije wil, is dat nog mogelijk. De beste optie vanuit Nederland of België is om in Düsseldorf te beginnen. De autoslaaptrein vanuit Den Bosch rijdt niet meer.
Een stiltecoupé is een afdeling van de trein waarin je stil moet zijn. Dat houdt in: niet bellen, niet praten en niet hardop muziek luisteren. Deze coupé's zijn bedoeld voor mensen die in rust willen reizen, bijvoorbeeld om rustig te kunnen lezen, te kunnen slapen of om in stilte te kunnen werken op een laptop.
Afgezien van de standaard ticket en het Komfort ticket, OBB biedt een ander assortiment tickets aan dat bekend staat als het Sparschiene-ticket. Dit assortiment is goedkoop en voor low-budget reizigers. Er zijn twee soorten Sparschiene-tickets.
De meest comfortabele reisoptie is met de "ÖBB nightjet" NJ40295 nachttrein. De prijs van het treinkaartje begint bij 29 EUR. De vertrektijd in München is 20:00 uur. De aankomsttijd in Milaan is 09:15.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
voor NS, Blauwnet, Qbuzz, Connexxion, Arriva en Keolis. Heb je geen OV-chipkaart of vind je het handig dat het kaartje voor je hele reis in één app zit? Koop dan je treinkaartje via de 9292 app en betaal met iDEAL of creditcard (Visa, Mastercard of American Express).