Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
Als huurder heb je twee verplichtingen: je moet huur betalen en je moet jezelf als goed huurder gedragen. Tegenover deze verplichtingen staan twee rechten: woongenot en huurbescherming. Woongenot houdt in dat je op een normale manier gebruik moet kunnen maken van de woning.
Uw verhuurder mag niet zomaar de huur opzeggen van uw woning. Dat kan alleen met een goede reden. Bijvoorbeeld omdat u geluidsoverlast geeft. Het maakt niet uit of u een vast huurcontract heeft.
Voor vervangen sanitair geldt een vervangingstermijn van 30 jaar. Is uw badkamer/toilet ouder dan 30 jaar dan komt u in aanmerking hiervoor.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
En voor huurverhogingen na woningverbetering geldt het maximum van 2,4% niet. Dat geldt voor de jaarlijkse huurverhoging. Maar de huurverhoging is niet onbeperkt. De huurverhoging moet sinds 1 mei 2021 in redelijke verhouding staan tot de kosten die de verhuurder heeft gemaakt voor de nieuwe, toegevoegde voorzieningen.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
In de wet staat dat bij 2 maanden huurachterstand het verzuim van rechtswege in gaat. Een ingebrekestelling is niet nodig en de woningbouwvereniging mag bij een huurschuld van 2 maanden incassomaatregelen treffen. De meeste verhuurders doen dit niet.
In een huurcontract mogen geen dingen staan die in tegenspraak zijn met de wet. Huurrecht is namelijk bindend recht. Er zijn onder andere wettelijke regels voor de opzegtermijn, de maximale huurprijs, bijkomende kosten en onderhoudsverplichtingen.
Wanneer u een woning krijgt aangeboden moet u er rekening mee houden dat er geschilderd en behangen moet worden. Daarnaast komen er nog diverse andere zaken bij kijken die mogelijk geld kosten zoals bijvoorbeeld lampen, nieuwe vloerbedekking, de inrichting van de tuin enz.
Dieren kunnen stank- en geluidsoverlast veroorzaken en een woning beschadigen. Veel verhuurders kiezen er daarom voor een verbod op huisdieren op te nemen in het huurcontract.
Ook nu geldt: alleen jouw identiteit, woonplaats, geboortedatum en –plaats en het rijksregisternummer moeten opgenomen zijn. Op dit moment mag de verhuurder jou nog steeds niet vragen naar je etnische oorsprong, nationaliteit, burgerlijke staat, of een uittreksel uit het strafregister.
Als de gevels, keukens en het houtwerk in slechte staat zijn, kan er sprake zijn van gebreken. Die dient de verhuurder na melding door de huurder(s) dan te herstellen. Alleen betekent dat nog niet dat de verhuurder daarvoor moet overgaan tot (groot-)onderhoud en/of renovatie.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
Woningbouw keukens zijn vaak de zeer goedkope keukens. Je mag er qua kwaliteit en levensduur dan ook niet te veel van verwachten. Na tien à 15 jaar is de keuken meestal wel aan vervanging toe.
Hoewel het is toegestaan, is contante betaling van de huur tegenwoordig niet meer zo gangbaar. Buiten het feit dat het niet meer van deze tijd is kleven er ook risico's aan. Onder andere criminelen (hennepteelt / wietplantages) betalen contant, via kasstortingen onder andere via het GrensWisselKantoor (GWK).
De rechter stopt uw huurcontract vaak bij een huurachterstand van 3 maanden of meer. Of als u regelmatig te laat betaalt. Als de rechter uw huurcontract stopt, moet u uw huis uit.
Mag de huurder de huur inhouden als sprake is van gebreken? Een huurder mag niet zomaar de huur of een deel daarvan inhouden als de verhuurder niet aan zijn onderhoudsverplichtingen voldoet. Binnen het huurrecht is de huurder allereerst verplicht om ernstige gebreken bij de verhuurder te melden.
Een sociale huurwoning heeft een kale huurprijs lager dan € 763,47. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning mag het inkomen van een eenpersoonshuishouden niet hoger zijn dan € 40.765,-. Voor een meerpersoonshuishouden is dat € 45.014,-.
Vanaf 1 mei 2021 mag een verhuurder: niet meer huurverhoging vragen dan het maximum; geen nieuw huurcontract aanbieden met een hogere (kale) huur voor uw huurwoning; niet de huur opzeggen als u niet instemt met een hogere huur.
ls hoofdregel hanteren wij dat de maximale maandelijkse netto huurprijs gelijk is aan het totale bruto maandinkomen gedeeld door 3,75. Netto huurprijs houdt in de “kale” huurprijs zonder eventuele (voorschotten) energie-, service-, stook- of stofferingskosten. Voorbeeld: uw bruto inkomen bedraagt € 1.800 per maand.
Een verhuurder is niet verplicht om energiebesparende voorzieningen aan uw woning aan te brengen. Bijvoorbeeld isolatie en dubbelglas. Niet alle woningen in Nederland hoeven namelijk isolatie en dubbelglas te hebben. Het ontbreken van isolatie of dubbelglas is dus geen onderhoudsgebrek aan de woning.
Zo mag het aanbrengen van dubbel glas in principe niet meer dan circa €20 huurverhoging per maand opleveren. Het aanbrengen van een cv-installatie waar nog geen cv was, levert een verhoging op van circa €50 per maand (afhankelijk van de investering).
De huurprijs mag maximaal eenmaal per jaar worden verhoogd. Er zijn twee uitzonderingen: 1) In het eerste jaar mag op de vaste huurverhogingsdatum een huurverhoging plaatsvinden. 2) Na een woningverbetering mag een extra huurverhoging plaatsvinden (woningverbetering is niet hetzelfde als onderhoud).