Over het algemeen is het niet verboden om achter het stuur iets te eten of drinken. Hetzelfde geldt voor het lezen van de krant, het roken van een sigaret, het aan- of uitzetten van de radio of het bedienen van de airco. Deze dingen mogen, míts je op het verkeer blijft letten.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Afleiding in het verkeer
Vanaf 1 juli 2019 is het vasthouden van een elektronisch apparaat voor communicatie en/of informatieverwerking in de auto verboden. Bijvoorbeeld een telefoon, navigatiesysteem, tablet of muziekspeler. U kunt daarvoor een boete krijgen van € 240. Dit geldt alleen als u daadwerkelijk rijdt.
Telefoon op schoot huidige stand van de jurisprudentie
Het Openbaar Ministerie houdt het erop dat het niet is toegestaan om een mobiel op schoot te hebben in de auto. Een boete voor mobiel bellen is dus toegestaan.
Als je tijdens het rijden in een auto/vrachtwagen aan het bellen bent, is de boete € 340,- (+ € 9,- administratiekosten). Het is verboden om te bellen in de auto of op de brommer.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Nee, u mag in principe geen boete zonder staandehouding ontvangen. Als zich een redelijke mogelijkheid tot staandehouding voordoet, dan mag de verbalisant daarvan niet afzien. De verbalisant moet dus een staandehouding verrichten, als deze mogelijkheid zich voordoet.
Niet handheld bellen achter het stuur
U mag niet uw mobiele telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem vasthouden als u uw auto bestuurt. U mag deze apparaten ook niet klemmen tussen uw oor en schouder. Wel mag u uw telefoon bedienen als deze in een houder zit.
Maar de echte reden voor een verbod is het gevaar binnenin je telefoon: ,,Als je belt wordt er in je telefoon een soort elektrische verbinding gemaakt en dan kan er een heel klein vonkje ontstaan. Als je tankt hang je met je hoofd boven de opening, daar komen licht ontvlambare dampen vrij.
Een boete met feitcode R545 is een boete voor het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het rijden in de auto, op de fiets of op de scooter. Bij de meeste mensen is het wel bekend dat bellen tijdens het rijden niet is toegestaan en dat u hier een boete voor kunt krijgen.
Strikt gezien mag je nu wel degelijk nog roken achter het stuur. Je moet er dan wel voor zorgen dat je je wagen perfect onder controle hebt. Is dat niet het geval, dan kan je voor het roken nu al beboet worden. Rij je met een bedrijfswagen van je werkgever dan is roken ook niet onbeperkt toegelaten.
Op je blote voeten of met slippers achter het stuur is niet wettelijk verboden. Er is geen wetsartikel waarin staat: ''Gij mag niet rijden met blote voeten of slippers.'' Al zou dit niet eens zo'n heel gek idee zijn.
Het is als bestuurder verboden om op een autosnelweg of autoweg je voertuig te keren of achteruit te rijden. Is het verboden om stil te staan op de weg waar je rijdt? Dan is achteruitrijden en keren ook verboden. Je mag tot slot ook niet achteruitrijden of keren op plaatsen waar je onnodig gevaar kunt veroorzaken.
Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dit kan zijn door bijvoorbeeld wegenwerken, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan. Ritsen is geen kwestie van hoffelijkheid, maar simpelweg de wet. U bent dus verplicht het te doen.
Op een autoweg met wegmarkering is de maximumsnelheid 90 km/u. Op een autoweg met is er geen minimumsnelheid. Voetgangers, fietsers, bromfietsers en tractors zijn verboden op een autoweg. Een autoweg ligt soms binnen de bebouwde kom, dan is de maximumsnelheid 50 km/u.
Toch noemen de BOVAG en de belangenvereniging van tankstations allebei telefoongebruik tijdens het tanken niet verstandig. "Het is wel zodat het beter is om op te letten tijdens het tanken. Benzine en diesel zijn brandbare goedjes en daar moet je je aandacht bijhouden", adviseert Tim Schoenmaker.
Daarom wordt per 1 maart 2022 bijvoorbeeld de boete voor het vasthouden en gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden verhoogd naar 350 euro; voor deze datum bedroeg deze boete 250 euro.
Het dragen van een autogordel is verplicht. Het niet dragen van een autogordel worden gesanctioneerd met een boete van 149 euro. Dat is inclusief administratiekosten (feitcodes R533; R535f t/m R535k; R535m; R535o t/m R535s).
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
Een agent kan je buiten zijn normale diensturen en als hij in burger is toch verbaliseren. Hij mag dit in gans België doen. Wil je een proces-verbaal van een politieagent betwisten, dan is dat niet zo eenvoudig. Zo'n PV heeft namelijk een bijzondere bewijswaarde als het tijdig aan jou werd bezorgd.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
Nee dit is niet mogelijk. In Nederland kan je op verschillende manieren een snelheidsmeting verrichten. Je kan geflitst worden of gelaserd beide gebeuren uit stilstand. Er kan een traject controle plaats vinden.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.