Het huishoudelijk reglement beschrijft de dagelijkse gang van zaken. Het bevat aanvullingen en uitwerkingen van de statuten: regels, richtlijnen en afspraken, maar bijvoorbeeld ook de taken en bevoegdheden van bestuursleden.
Het huishoudelijk reglement geldt van rechtswege voor alle eigenaren van een appartementsrecht, evenals de splitsingsakte Dit geldt echter niet voor 'gebruikers', waaronder ook huurders vallen. Deze zijn wel van rechtswege gebonden aan de splitsingsakte, maar niet aan het naleven van het huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk reglement is bedoeld om een veilige en gezonde werkomgeving te bevorderen. Daarom bevat het reglement ondermeer kledingvoorschriften, voorschriften omtrent de veiligheid, gebruik van bedrijfsmiddelen. Dit deel van het bedrijfsreglement kan ook eenzijdig door de werkgever worden gewijzigd.
Verschil tussen statuten en huishoudelijk reglement
De statuten zijn meestal vrij algemeen geformuleerd. Dat is ook aan te raden omdat je voor iedere wijziging van de statuten naar de notaris moet. In het huishoudelijk reglement kun je van alles regelen over de dagelijkse gang van zaken.
Leg je ze vast in het huishoudelijk reglement dan is wijziging alleen mogelijk door een bestuursbesluit; Mag niet in tegenspraak zijn met de statuten. Waar dit toch het geval is, hebben de statuten voorrang boven het huishoudelijk reglement; Kan worden gewijzigd in een bestuursvergadering of in de jaarvergadering.
Het is in de eerste plaats de vraag wat onredelijke hinder is in de zin van het reglement. Onredelijk is naar het oordeel van het hof in het algemeen de hinder die vermijdbaar is en die aanmerkelijk verdergaat dan de hinder die een normaal, dagelijks leefpatroon meebrengt.
Het huishoudelijk reglement is een aanvulling op de regels die in de wet of de splitsingsakte staan voor de Vereniging van Eigenaars (VvE). Het huishoudelijk reglement (en alle regels daarin) wordt door de vergadering van eigenaars vastgesteld en kan ook door de vergadering gewijzigd worden.
Volgens de federatie van notarissen kost een statutenwijziging 1.300 tot 1.500 euro. Een complex dossier kan nog enkele honderden euro's meer kosten.
Kosten statutenwijziging
De kosten voor een statutenwijziging lopen flink uiteen. Aangezien een notaris zijn eigen tarieven mag bepalen, schommelen de bedragen tussen de € 300,- en € 900,- inclusief btw. Een goedkoop notariskantoor is hierbij zeker niet van een mindere kwaliteit.
Wilt u de statuten aanpassen? Dan moet de notaris dit voor u doen door een akte van statutenwijziging te maken. Dit is wettelijk verplicht. Statuten wijzigen bij de notaris kost geld.
Met duidelijke huisregels voor je winkel of horeca bescherm je niet alleen jezelf en je bedrijf, maar ook het werkend personeel en de andere bezoekers. Door huisregels op te stellen weten de winkel- of horecabezoekers aan welke regels zij zich moeten houden. Dit kan al op voorhand narigheid voorkomen.
In een gebouw waar mensen samen wonen, samen werken of samen zorg ontvangen, gelden regels die eraan bijdragen dat alles goed verloopt. Dit zijn huisregels. Huisregels zijn bijvoorbeeld van toepassing in winkels, in horeca-aangelegenheden en in theaters.
Regels en procedures bevorderen gewenst gedrag en geven aan wat er moet gebeuren als ongewenst gedrag zich voordoet. Als van werknemers en klanten wordt verwacht dat zij zich op een bepaalde manier gedragen, is het van belang hen daar duidelijk over te informeren. Regels en procedures zijn daarbij een goed houvast.
de Wet gaat vóór de Splitsingsakte; de Splitsingsakte gaat vóór het Modelreglement; het Modelreglement gaat vóór het Huishoudelijk Reglement.
Als iedereen binnen de VvE weet welke regels er gelden, kunnen onderlinge problemen worden voorkomen.Bovendien kan het huishoudelijk reglement fungeren als houvast in het geval van een conflict, zoals bij geluidsoverlast.
Verbod tot langdurige verhuur van een appartement toegestaan! Een verbod tot langdurig verhuur van een appartement is mogelijk. De VvE komt heeft tevens bevoegdheid om voorschriften (lees: beperkingen) te stellen aan het gebruik, beheer en onderhoud van een appartement (“privé gedeelte).
De statuten bepalen het aantal bestuurders, hun bevoegdheden en de manier waarop beslissingen genomen worden - collegiaal of individueel door elke bestuurder - wanneer er verschillende bestuurders zijn. Een bestuurder kan door de algemene vergadering benoemd worden in de statuten van de vennootschap.
Is een oprichtingsakte openbaar? Bij de oprichting wordt de BV door de notaris ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Hierbij geeft de notaris de oprichtingsakte op bij de Kamer van Koophandel. Op deze manier kunnen jij en andere partijen de oprichtingsakte opvragen, waardoor de akte voor iedereen toegankelijk is.
Wat is een statutenwijziging? Een statutenwijziging is een aanpassing in de al bestaande statuten. Vaak staat in deze statuten al een procedure voor hoe de wijziging moet plaats vinden. Dit gebeurt meestal door de algemene vergadering van aandeelhouders.
Dan moet het uittreksel ondertekend en geparafeerd worden door iedereen die de beslissing gemaakt heeft. In principe zijn dat alle leden van de AV maar in de praktijk aanvaarden ze het als alle bestuurders ondertekenen. Daarnaast voorzie je als bijlage ook de gecoördineerde statuten.
De OR stelt zelfstandig zijn reglement vast en ook wijzigingen daarin. De ondernemer moet wel over reglementswijzigingen worden gehoord.
Het korte antwoord: dat kan alleen als die regeling is opgenomen in het splitsingsreglement. In een zaak die diende bij het hof van Den Bosch is het algehele honden- en kattenverbod in het huishoudelijk reglement nietig verklaard.
Het reglement van mede-eigendom vermeldt hoe de gemeenschappelijke lasten over de verschillende privatieve delen werden verdeeld. Dit vormt vervolgens voor de syndicus de basis om de gemeenschappelijke kosten te verdelen tussen de verschillende mede-eigenaars.