De accijnzen op brandstoffen worden bepaald door de Nederlandse overheid. Ze worden jaarlijks herzien en verschillen per type brandstof. De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,085. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,723 en de BTW is € 0,362.
Btw 21% Over de brandstofprijs, inclusief accijns, heft de overheid btw. Die is voor brandstof 21%.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Verlaging van de accijns op brandstof met 21%
Van 1 april t/m 31 december 2022 is de accijns op benzine, diesel en LPG verlaagd met 21%. Doel is om huishoudens tegemoet te komen in de stijgende brandstofprijzen aan de pomp. Ook andere brandstofgebruikers profiteren van deze maatregel.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
De brandstofprijs in Nederland bestaat voor meer dan 60% uit accijns en btw. In 2022 wordt in Nederland op een liter benzine liefst 83,2 cent geheven. Over de hele brandstofprijs, inclusief accijns, gaat nog eens 21 procent btw heen. Het btw-bedrag stijgt dus als de brandstofprijzen omhoog gaan.
Accijns benzine
Op dit moment bestaat 34 procent van de benzineprijs uit accijns. Dat komt neer op 80 cent van 2,357 euro per liter benzine. 17 procent van die prijs is BTW en komt neer op 40 cent. De overheid 'verdient' hiermee een slordige 480 miljoen euro per maand.
Duitsland verlaagt met ingang van vandaag de accijnzen op brandstof. De verlaging voor benzine is 30 cent per liter; die voor diesel 14 cent per liter. Ook de btw op brandstof wordt verlaagd.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
de producentenprijs: dit is de prijs van aardolie zoals deze tot stand komt op de wereldmarkt. De oliemaatschappijen raffineren de ruwe olie tot brandstoffen en andere aardolieproducten. Verder komen hier de kosten bij van biobrandstoffen die wettelijk verplicht moeten worden bijgemengd.
Aangezien de olie op de wereldmarkt in prijs is gestegen, wordt ook de kale benzineprijs hoger. Samen met de accijnzen stijgt dus de benzineprijs exclusief btw. Over deze hogere prijs betalen automobilisten vervolgens 21 procent belasting.
Accijns wordt over het algemeen geheven over de hoeveelheid van het product en niet over de waarde daarvan. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de btw, de belasting over de toegevoegde waarde.
In België kunnen taksen oplopen tot 50 % voor diesel en 60% voor benzine De overheid belast het verbruik van brandstof en de productie van ruwe olie uiteraard om inkomsten te genereren, maar ook om invloed te krijgen op de manier waarop de consument brandstof koopt en gebruikt.
Een verzoek om teruggaaf van accijns moet worden gedaan met een van rijkswege beschikbaar gesteld digitaal formulier (URA, artikel 32b, lid 1). Dit digitale formulier is door de ondernemer die de teruggaaf verzoekt te downloaden via zijn Persoonlijk Domein (het beveiligde gedeelte van www.belastingdienst.nl).
Sinds woensdag is tanken bij de Oosterburen goedkoper dan in eigen land. De Duitse regering heeft per 1 juni de accijns op benzine verlaagd met 30 cent. Daardoor is het verschil in prijs lang niet zo groot geweest.
Volgens de Duitse automobielclub zijn de prijsstijgingen deels te wijten aan de grotere vraag naar brandstof nu de laatste week van de tankrabatt is ingegaan. De prijs voor een liter diesel is deze week gemiddeld 6,3 cent hoger dan vorige week.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in België
De actuele prijs van Euro 95 in België is € 1,75. De actuele prijs van Euro 98 in België is € 1,82. De actuele prijs van diesel in België is € 2,05.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
Op een pakje sigaretten bijvoorbeeld zit voor de winkelier een marge van 0,17 euro tot 0,35 euro. "De voorraadkosten zijn op zo'n marge nauwelijks meer te dragen." Tabakszaken hebben te maken met het vreemde fenomeen dat bij wet is geregeld dat fabrikanten de prijs van een pakje sigaretten vaststellen.
Ook over benzine en diesel heft de overheid btw: belasting toegevoegde waarde. Omdat deze brandstoffen niet als één van de eerste levensbehoeften worden gezien, is de btw op benzine en diesel het hoge tarief, namelijk 21%.
Tanken in Duitsland wordt weer een stuk goedkoper dan in Nederland. Hier betaal je 17,3 cent minder voor een liter benzine en 11,1 cent minder voor een liter diesel, dan voor de accijnsverlaging. In België voert de overheid een verlaging van 17,5 cent op zowel een liter diesel als benzine door.
Het doel van deze heffing is om het verbruik ervan te ontmoedigen. De belastingheffing zit al verweven in de prijs van het product. De BTW wordt doorberekend door de verkoper, accijns ligt buiten de invloedssfeer van de verkoper en zit voor hem al in de prijs verwerkt bij zijn inkopen.
"De belangrijkste factor voor het bepalen van de benzineprijs is de prijs van olie. Ruwe olie wordt altijd betaald in dollars. Een goede prijs voor de meeste olieproducerende landen is 60 tot 80 dollar per vat olie." "Voor die prijs heeft het namelijk zin om de olie uit de grond te halen.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.