Een tunnel van categorie A kent geen beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, maar vervoer van gevaarlijke stoffen door een tunnel van categorie E, is nagenoeg verboden.
Blijf nooit in de tunnel, rook kan zich snel verspreiden en dat is levensgevaarlijk. (Beeldtekst: Parkeer zo ver mogelijk rechts. Keer nooit om en rijd nooit achteruit. Zet motor uit en laat sleutel in het contact.
Zet uw koplampen aan . Doe uw zonnebril af (tenzij u een bril op sterkte nodig hebt). Volg alle verkeersborden, verkeerslichten en wegmarkeringen. Vermijd het wisselen van rijstrook indien mogelijk (dit verbetert de veiligheid voor iedereen in de tunnel).
Voor de gevaarlijkste stoffen is dat maximaal 20 kilogram of liter per voertuig, voor de minst gevaarlijke stoffen is dat 1000 kg liter per voertuig. Bij deze vrijstelling is onder andere geen gevarenkaart, geen voertuiguitrusting en geen ADR-certificaat voor de chauffeur nodig.
Gevaarlijke stoffen zijn stoffen die mogelijk gevaar opleveren voor de veiligheid en gezondheid van werknemers. Deze stoffen kunnen zitten in verpakte producten, zoals schoonmaakmiddelen, kitten, verven en smeermiddelen. Ook kunnen gevaarlijke stoffen tijdens het werk ontstaan.
Gevaarlijke goederen (ook wel bekend als gevaarlijk materiaal of hazmat) zijn stoffen of materialen die een onredelijk risico kunnen vormen voor de gezondheid, veiligheid en eigendommen wanneer ze in de handel worden vervoerd .
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
Uitleg: Een kapot voertuig in een tunnel kan ernstige congestie en gevaar voor andere weggebruikers veroorzaken. Als uw voertuig kapot gaat, zoek dan onmiddellijk hulp . Zet uw alarmlichten aan en ga vervolgens naar een noodtelefoon om hulp te bellen.
Gevarenklasse 9: Overige gevaarlijke stoffen en voorwerpen
Stoffen die bij inademing als fijnstof een gevaar voor de gezondheid kunnen vormen. Stoffen en voorwerpen die bij brand dioxines kunnen vormen. Stoffen die ontvlambare dampen ontwikkelen. Lithium batterijen.
ADR is de afkorting van de Franse titel van het Europees verdrag voor het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg: Accord Européen Relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route.
E Doorgang verboden door tunnels van categorie E. - Doorgang toegestaan door alle tunnels (Voor UN 2919 en 3331, zie ook 8.6.3.1). U vervoert UN 0161 rookzwak buskruit (UN nummer valt onder code C5000D). Dit betekent: als u meer dan 5.000 kg vervoert heeft u geen toegang tot de tunnelcategorieën C, D en E.
Houd je aan de maximumsnelheid, en ga niet afremmen vlak voordat je de tunnel inrijdt. Het is logisch dat je dit wilt doen, aangezien de weg smaller lijkt te worden en het licht verandert, maar hierdoor wordt de afstand tussen jou en de auto's achter je een stuk kleiner.
De reden voor het ontbreken van de vluchtstrook is simpel: de nieuwe weg bestaat in beide richtingen al uit vier rijstroken.Een vijfde strook zou nóg meer ruimte, asfalt, beton en geld kosten. In plaats van een vluchtstrook is de weg uitgerust met andere technische snufjes om automobilisten veilig te houden.
Het helpt het verkeer soepel te laten doorstromen. Gebruik dimlicht . Houd u aan de maximumsnelheid: Houd u aan alle maximumsnelheden op de toegangswegen naar en door de tunnel – let op, deze kunnen veranderen.
Afstand en richting gevarendriehoek
U plaatst de gevarendriehoek op ongeveer 30 meter van uw voertuig op de weg. In de richting van het verkeer waarvoor uw voertuig gevaar oplevert. De gevarendriehoek moet goed zichtbaar zijn voor het verkeer.
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
De beperkte ruimte, gecombineerd met factoren als beperkt zicht, plotselinge veranderingen in de lichtomstandigheden en de inherente kromming van de tunnel, creëert een omgeving die een aanzienlijke impact kan hebben op de fysiologische reacties van bestuurders, variërend van verhoogde stressniveaus en versnelde vermoeidheid tot aangetast ...
Veel fabrikanten raden aan om deze systemen onder bepaalde omstandigheden niet te gebruiken, onder andere in tunnels. Dit omdat de systemen onverwachts kunnen reageren in de tunnel en de bestuurder verrassen door een noodstop te maken.
Landtunnels zijn in de praktijk vaak bovengrondse, overkapte snelwegen.
Voorbeelden hiervan zijn personenauto's, busjes, vrachtwagens, landbouwvoertuigen en kranen. Ook zware lading die door transportmodules aan boord wordt geladen, valt onder RoRo lading.
Het juiste antwoord is Nitrochloroform .
Gevaarlijke stoffen zijn stoffen die door hun specifieke eigenschappen, reeds in kleine hoeveelheden, gevaar, schade of ernstige hinder veroorzaken voor mens, dier en milieu.