Wat is Instagram? Instagram is een social media platform waarbij het allemaal draait om foto's en filmpjes delen met je volgers. De content kun je gemakkelijk bewerken met de app en je plaatst deze vervolgens op je account (of story). Instagram is officieel overgenomen door Facebook, maar staat hier verder los van.
Instagram (afkorting Insta) is een socialmedia platform dat bekend staat om zijn vierkante foto's, story's en grote aantallen bezoekers per dag. Het platform is onderdeel van het bedrijf Facebook. Iedereen kan op instagram een account aanmaken.
Wat is Facebook? Facebook is een gratis social media platform waar gebruikers hun interesses kunnen delen en contacten met vrienden kunnen onderhouden. Het werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg en is een erg populair social media platform met heel veel actieve gebruikers.
Social media zijn online communicatie kanalen die het mogelijk maken om op een gebruiksvriendelijke wijze meningen en ervaringen met elkaar te delen en te herdelen. Dit proces van informatie delen gaat steeds maar door. Dat maakt het zo'n krachtig.
Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers. Maar zoals eerder benoemd, zien we steeds meer 20 tot 39 jarige aankloppen bij Instagram.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Sociale media (de Engelse term social media is ook in het Nederlands gangbaar) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.
Veel informatie. Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersenen anders werken. Je hersenen worden bij het zien van alle foto's, statusupdates en filmpjes in korte tijd blootgesteld aan heel veel informatie die snel voorbij flitst. De hersenen krijgen dus heel veel informatie te verwerken en dat is best pittig.
Tiktok is een social mediakanaal dat zich richt op het maken en delen van korte muziekvideo's. Deze app maakt het mogelijk om korte video's van 15 tot maximaal 300 seconden op te nemen en te verspreiden.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Hoeveel gebruikers heeft Instagram wereldwijd? Volgens eMarketer gebruiken maandelijks 1,074 miljard mensen Instagram. Dat is ongeveer 12,8% van de wereldbevolking. Zoals het er nu uitziet zal die trend alleen maar doorzetten, en zullen het er in 2023 rond de 1,180 miljard zijn.
Ze werken wel op een andere manier. Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories.
Als 'influencer' is de meest bekende manier om geld te verdienen via Instagram waarschijnlijk door het plaatsen van een gesponsorde posts. Dat kan een post zijn zoals andere reguliere posts, of een post (of meerdere) in je verhaal (zodat die 24 uur zichtbaar is).
We delen jouw persoonsgegevens nooit met derden, maar derden kunnen wel toegang tot jouw persoonsgegevens krijgen als je toestemming geeft voor hun cookies.
In de puberteit is contact met leeftijdgenoten heel erg belangrijk. Sociale media zijn dan ook populair bij jongeren. Als ze geen internet hebben om contact te kunnen maken met hun vrienden, kunnen ze zich heel eenzaam voelen. Online contact is een aanvulling op offline contact.
Voordelen van social media marketing
Je vergroot het bereik van je bedrijf, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Als jouw klant je vaak tegenkomt op sociale media dan beïnvloed het hun koopgedrag. Zo blijkt uit onderzoek dat klanten die bedrijven op social media volgen, vaker hun producten of diensten kopen.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Instagram: 52% van alle Nederlandse jongeren maakt gebruik van Instagram. Het doel van deze app is duidelijk: het delen van foto's en korte video's. Dankzij het gebruik van filters proberen jongeren via dit kanaal zoveel mogelijk perfecte beelden en vooral selfies met hun vrienden te delen.
Je moet in de meeste landen ten minste 13 jaar oud zijn voor een Instagram-account. We vragen om informatie over geboortedatums om ervoor te zorgen dat Instagram niet wordt gebruikt door minderjarigen.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Easy: FOTO'S. Instagram richt zich volledig op het visuele aspect van social media. Geen lange beschrijvingen bij je berichten plaatsen, maar een paar relevante hashtags en het belangrijkste: een goede foto. Ook belangrijk: Houd ook rekening met de volledige uitstraling van je Instagram-profiel.