Slechte bazen ontlopen hun verantwoordelijkheid, zijn zelden of nooit op de werkvloer, hanteren het typische management-taaltje, spelen spelletjes met de budgetten en hebben het standaard druk, druk, druk. Ook in uw organisatie zitten waarschijnlijk managers die niet deugen. En dat kost uw bedrijf smakken geld.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
2. Schreeuwen en pesten. Er zijn twee situaties waarin een baas mag schreeuwen tegen zijn personeel: als er veel lawaai is en ze hem of haar anders niet kunnen verstaan, of wanneer er zich een levensbedreigende situatie voordoet. Verder is het eigenlijk nooit een goed idee.
Stel het conflict eens aan de orde. Kies daarvoor een rustig moment, maak duidelijk wat het effect van de situatie op jou is en laat je tijdens het gesprek niet meeslepen door je emoties. Stel ook al te hooggespannen verwachtingen van je leidinggevende bij. Hoe ouder je bent, hoe makkelijker dat vaak is.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
beschrijft op een heel toegankelijke en herkenbare manier 34 ziekmakende en grensoverschrijdende managementstijlen in evenzoveel korte anekdotes. Na elke anekdote volgt een uiteenzetting waarom de stijl ziekmakend is en wat jij er als medewerker aan kunt doen om die stijl te overleven, zodat jij niet ziek wordt.
Slechte prestaties door de vingers zien. Het frustreert ambitieuze werknemers als slechte prestaties van collega's worden getolereerd. Het legt de lat lager en dit werkt demotiverend voor goede werknemers. Zorg ervoor dat de zwakkere schakels hun collega's niet naar beneden halen.
Kan goed communiceren, luistert en deelt informatie
Goede managers kunnen goed luisteren, waardoor ze zaken diepgaand begrijpen. Daarnaast delen zij wat ze kunnen waardoor een transparante omgeving ontstaat. Dit is gunstig voor het team als geheel. Ze complimenteren oprecht, specifiek, tijdig en vaak.
Hij negeert je
Waarschijnlijk ben je onnodig ongerust. Het is je chef zelf die veranderd is. Misschien heeft hij net promotie gemaakt, dan is het logisch dat hij meer afstand neemt. Of hij heeft om andere redenen meer aan zijn hoofd: een extra portie stress of persoonlijke problemen kunnen hem anders doen reageren.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
Een goede baas moedigt mensen aan met oprechte, gerichte complimenten, maar is ook niet bang om kritiek te uiten. Ondersteun je personeel in het behalen van persoonlijke carrièredoelen. Je team zal die moeite op prijs stellen en terugbetalen in hun werk. Dé sleutel naar het zijn van een goede baas?
Probeer je tijd met negatieve collega's zoveel mogelijk te beperken. Ga er niet op in, elke keer dat iemand je frustreert of irriteert. In plaats van te argumenteren, probeer de negativiteit en commentaren naast je neer te leggen.
Als iemand jou niet mag, valt daar helaas niet altijd zoveel aan te doen. Stop met proberen de goedkeuring van deze persoon te krijgen, want als je het al een tijdje probeert en ze behandelt je nog als een grof stuk vuil, zal het waarschijnlijk niet komen. Verspil geen energie meer aan lief tegen hem of haar doen.
Oprechte nieuwsgierigheid – Vraag het hemd van het lijf en wees oprecht nieuwsgierig. Met als doel om erachter te komen welk belang iemand heeft. Stel bijvoorbeeld 5x (of meer) de waarom[1]-vraag, dan ben je al heel ver! Durf hierbij ook een gevoelige snaar te raken, want dan zit je vaak bij de kern!
Teamconflicten ontstaan doorgaans als het volgende speelt: Het team is het onderling niet eens over de gestelde doelen. De teamleden en hun leidinggevende zitten niet op één lijn. De teamleden verwachten iets anders van elkaar of hun leidinggevende en vice versa.
Een manager maakt de planning met wie wat moet doen en houdt controle over de uitvoering. Daarnaast is het belangrijk om je team te blijven motiveren en gelukkig te houden. Op deze manier kan een manager zijn of haar targets en doelstellingen halen.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.