Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving. Ofwel, cultuur is alles wat een groep mensen zich heeft aangeleerd.
Een groep mensen deelt waarden en normen, die de manieren van doen van de groepsleden mede bepalen. Die normen, waarden en manieren van doen worden de cultuur van de groep genoemd. Het feitelijk gedrag van de organisatieleden geeft een indruk van wat zij kennelijk belangrijk vinden.
geloof, eten, muziek, dans, kleding, tradities, gewoontes, normen en waarden, de taal etc. etc. een cultuurkenmerk is alle eigenschappen en het gedrag dat in de cultuur van een volk voorkomt.
Een patroon van overtuigingen ontwikkelt zich onder de leden van een sociale groep en vormt de kern van de cultuur in elke samenleving of organisatie.
-De belangrijkste cultuurelementen die gemeenschappelijk kunnen zijn, zijn: religie, taal, ontstaansgeschiedenis. -Culturen die op elkaar lijken in West-Europa vormen de Westerse Wereld.
Cultuur is in de laatste jaren de verzamelnaam geworden voor alle zachte componenten van een organisatie. Deze verzameling waarden en normen zijn te bepalen vanuit het gedeelde gedrag van de mensen in een organisatie. Een bekend cultuurcomponent om dit gedeelde gedrag te benoemen zijn de kernwaarden in organisaties.
De bedrijfscultuur of organisatiecultuur bestaat uit de normen, waarden en ongeschreven regels van een organisatie. Soms zijn uitingen van de cultuur daadwerkelijk zichtbaar. Bijvoorbeeld in kleding of hoe de kantine eruitziet.
Wat zijn cultuurverschillen? Met cultuurverschillen wordt het verschil in gedrag, overtuigingen, waarden en normen, gewoonten, gebruiken en dergelijke tussen personen van verschillende achtergrond bedoeld.
Taal, godsdienst, wetten, familiebanden, opvoeding, kunst, architectuur, voedsel en kleding zijn allemaal cultuurelementen.
De dominante cultuur is de overheersende cultuur van een land. Het is de cultuur die gevolgd wordt door de grootste groep mensen en dus het breedst gedragen is. In Nederland is dat dus de algemene Nederlandse cultuur.
Het woord Cultuur wordt gebruikt om een hele hoop verschillende dingen te beschrijven die in een land, regio of provincie plaats vinden. Denk hierbij aan: het land waar je bent opgegroeid, de buurt of stad waar je vandaan komt, de opleiding of school, opvoeding, je vrienden.
De dominante cultuur is de overheersende cultuur in een Land. Kenmerken die Typisch Nederlands zijn, zijn bijvoorbeeld kaas, Koninginnedag, Sinterklaas, schaatsen, klompen, tulpen, molens, enzovoort. Deze cultuur heeft de grootste invloed op Nederland. Het is de overheersende cultuur.
Factoren die bepalend zijn wat betreft de indeling wanneer iemand tot de F-cultuur of G-cultuur behoort zijn: welvaart, religie, sociaal milieu en het (genetisch bepaalde) individu.
Een cultuurmodel is het organisatorisch kader achter de waarden, overtuigingen en attitudes die een onderneming kenmerken en aansturen.
Het cultuurmodel van Handy en Harrison is gebaseerd op twee assen: de mate van machtsspreiding en de mate van samenwerking. Deze twee assen leiden tot vier cultuurtyperingen: individu-cultuur, taakcultuur, machtscultuur en rolcultuur.
Cultuur is voor Hofstede een soort 'software van het brein', een gemeenschappelijke programmering die diversiteit mogelijk maakt. Verschillende mensen met verschillende identiteiten, ervaringen en waarden komen samen en “ontwikkelen cultuur”.
Organisatiecultuur is een verzameling waarden en normen. Normen zijn gedragsregels die ontstaan zijn uit betekenis gevende idealen (waarde). Samen bepalen ze wat het sociaal geaccepteerde gedrag van de mensen in dezelfde organisatie is.
In brede zin duidt cultuur alles aan wat een samenleving voortbrengt en overdraagt, zowel materieel als immaterieel. In enge zin is cultuur een ambacht, kunst, religie en wetenschap, gewoonten en gebruiken, kleding, vrijetijdsbesteding en voedselvoorziening.
Kunst en cultuur komen voort uit de mens en zijn daarom in welke vorm dan ook een representatie van de mens. Het zet ons aan het denken, over onszelf en over de samenleving.Het draagt bij aan een beter sociaal milieu, betere omgangsvormen tussen mensen en beter begrip tussen culturen.
Je eigen cultuur is wat je kent, wat vertrouwd is en wat jij als normaal beschouwt. De neiging bestaat om van een andere cultuur te denken dat deze afwijkt van wat jij normaal vindt.
Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. De kwaliteiten die je bezit zeggen vooral waar je goed in bent en HOE je dingen doet. Je kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet.