Sommige vliegtuigtypen kunnen dan brandstof lozen. Vliegtuigen die dat niet kunnen en wel te zwaar zijn om te landen, vliegen rondjes in een aangewezen gebied om de brandstof te verbruiken en zo gewicht te verliezen. Wat gebeurt er bij een fuel dump?
Alleen grote vliegtuigen hebben een sproeier aan de achterkant van de vleugels om brandstof te lozen. Kleinere toestellen, die bijvoorbeeld voor vluchten binnen Europa gebruikt worden, hebben niet zo'n systeem.
Wanneer er een brandstofdump plaatsvindt, komt de brandstof onder enorme druk vrij, waardoor het in de luchtstroom terechtkomt . De brandstof schiet met een hoge stroomsnelheid van meer dan 200 mijl per uur uit het vliegtuig, verspreidt zich en valt heel snel uiteen in kleine druppeltjes.
Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest.
Een vliegtuig blijft in de lucht, doordat het verschil in luchtdruk tussen de bovenzijde en onderzijde van de vleugel voor opwaartse stuwing zorgt. Zolang het vliegtuig voldoende snelheid heeft en daarmee voldoende luchtdrukverschil creëert, blijft het vliegtuig door de opwaartse stuwing in de lucht.
Er zijn vier krachten die van invloed zijn op de vlucht van een vliegtuig: stuwkracht, lift, zwaartekracht en weerstand. Vliegtuigen kunnen lang en snel vliegen als alle vier deze krachten in evenwicht zijn. Lift is de kracht die het vliegtuig in de lucht krijgt; stuwkracht is de kracht die het vooruit laat bewegen.
Het aantal vluchten verschilt per seizoen, de regio, economische omstandigheden of wereldwijde gebeurtenissen zoals de coronapandemie. Doorgaans vliegen er zo'n 150.000 tot 250.000 vliegtuigen per dag, wereldwijd. Dat betekent dat ongeveer iedere seconde 2 vliegtuigen opstijgen.
Melding over veiligheid vliegverkeer
U kunt bijvoorbeeld een melding doen bij de ILT als: er boven uw woonplaats naar uw gevoel onveilig wordt gevlogen; het vliegtuig waarmee u reist zichtbare gebreken of defecten vertoont; 2 vliegtuigen elkaar bijna lijken te raken in de lucht.
Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u. Dit is ook afhankelijk van de luchtdichtheid, grootte en belading van het vliegtuig maar ook het weer en de windsnelheid hebben hier invloed op.
Volgens de FAA moeten brandstoflozingen plaatsvinden boven afgelegen of oceanische gebieden , of op een hoogte waarop de gedumpte brandstof kan vernevelen voordat deze de grond bereikt. In noodsituaties kan dit echter worden omzeild, aldus de FAA.
Vliegtuigen hebben brandstof nodig om te vliegen. Maar het maken en gebruiken van brandstof zorgt voor schadelijke uitstoot, zoals CO₂. Dit broeikasgas houdt hitte vast en warmt de aarde op. SAF is een beter alternatief voor gewone vliegtuigbrandstof en heeft een lagere milieu-impact.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Het lozen van kerosine is een veiligheidsmaatregel. "Niet per se voor explosiegevaar, maar wel voor het gewicht. Een vliegtuig heeft namelijk een maximum landingsgewicht.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent.Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
"Het grote probleem bij de landing met een volle tank is het evenwicht. Bij het naderen van de piste moet een rechte lijn bewaard worden. Helemaal niet evident. Scenario is dat één van de vleugels de grond raakt.
Het is belangrijk om te weten dat piloten andere vliegtuigen niet rechtstreeks op de radar zien .
Hoe blijft een vliegtuig in de lucht? Een vliegtuig wordt niet volgepompt met warme lucht.Toch blijft hij in de lucht hangen.Dat lukt met behulp van luchtdruk.
Het ontstaan
We zien dat bij de verbranding van kerosine waterdamp vrijkomt. Meestal is er al een hoeveelheid waterdamp in de lucht aanwezig. De streep ontstaat wanneer het vliegtuig de waterdampconcentratie aanvult totdat de lucht ermee verzadigd is. Dan ontstaan er ijskristallen.
Het verbruik hangt af van hoe snel er gevlogen wordt. Meestal wordt het verbruik aangegeven bij de kruissnelheid. Voor dit toestel is dat gemiddeld ongeveer 839 km/u met een het verbruik van zo'n 3000 liter per uur.
Een vliegtuig kan worden geraakt door bliksem, maar vliegtuigen zijn ontworpen om dit veilig te doorstaan. Zo zijn vliegtuigen uitgerust met verschillende veiligheidsmaatregelen als: geleidende materialen, bliksemafleiders en geavanceerde elektrische systemen om de gevolgen van blikseminslag te minimaliseren.
Dus, hoeveel vliegtuigen zijn er nu in de lucht? In 2017 bepaalde FlightAware dat er gemiddeld 9.728 commerciële vliegtuigen in de lucht waren op elk willekeurig moment. Dat aantal fluctueert natuurlijk per minuut, aangezien er bijna constant vliegtuigen opstijgen en landen.
Op 15 juli 1957, nu precies 50 jaar geleden, verongelukt de KLM Super Constellation 'Neutron' in Nieuw-Guinea. Na de de start vanaf Biak stort het toestel in zee. 58 Mensen komen om en tien mensen overleven de crash.
Hoeveel vliegtuigongelukken vonden er plaats in 2022? Volgens het laatste rapport van de International Air Transport Association (IATA) waren er in 2022 in totaal 39 vliegtuigongelukken .
Vliegmaatschappij Tui blijft voorlopig de Boeing 737 Max gebruiken. Gisteren verongelukte een vliegtuig van dit type van Ethiopian Airlines, waarbij alle 157 inzittenden om het leven kwamen.