SEO levert meer relevante bezoekers voor jouw website op, waardoor de kans op conversies toeneemt en daarbij ook de kans op omzetverhoging toeneemt. SEO zorgt voor organische vindbaarheid in zoekmachines. Door deze vindbaarheid verandert de klantenstroom.
Een van de grootste voordelen van SEO is de toename van (gratis) zichtbaarheid in zoekmachines. Door jouw website te optimaliseren met relevante zoekwoorden en kwalitatieve content, verschijn je hoger in de zoekresultaten, wat de kans vergroot dat potentiële klanten jouw website bezoeken.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger jouw website scoort op relevante zoekwoorden, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.
Met SEO zorgen we voor langdurige en blijvende posities in Google. Dat levert jou een stabiele stroom aan bezoekers op. Je weet wat je uitgeeft en wat het je oplevert zonder dat je afhankelijk bent van stijgende advertentiekosten per klik.
Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
Wel kunnen we je een indicatie geven: SEO uitbesteden kost tussen de € 500,- en € 5.000,- per maand.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
SEO is een belangrijk onderdeel van een online marketingplan wanneer je met succes je producten en diensten online wilt verkopen. Met SEO verbeter je namelijk het online verkeer en daarmee ook waarschijnlijk de conversie.
Junior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.500 en 3.125 euro bruto per maand; Medior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.975 en 4.024 euro per maand; Senior SEO specialist met ruime ervaring: gemiddeld tussen de 3.825,- en 4.500 euro bruto per maand.
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
Het bedrijf Ahrefs plaatste een poll op LinkedIn en Facebook en vroeg aan duizenden online marketeers en website-eigenaren hoe lang het duurt voordat er SEO-resultaten zichtbaar zijn. 45,6% stemde 3-6 maanden, 21,1% vinkte 6-9 maanden aan en 17,1% koos voor de optie 12+ maanden.
Kosten kennismakingsgesprek en analyse:
Gratis als je met de SEO specialist verder gaat. €25 – €50 per uur voor een freelancer. €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau. €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau.
SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Onder SEO vallen alle werkzaamheden die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hogere posities pakt in zoekmachines, zoals Google. Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO.
SEO is belangrijk omdat het zorgt voor een betere zichtbaarheid van je website in de organische zoekresultaten, wat kan leiden tot meer verkeer, klanten en inkomsten. Het helpt je ook om geloofwaardigheid en autoriteit op te bouwen in jouw branche en zorgt voor een betere gebruikerservaring voor jouw bezoekers.
SEO, geschikt voor elke doelstelling
Door bijvoorbeeld meer organisch zoekverkeer aan te trekken, kan je ervoor kiezen om minder te investeren in betaalde kanalen, zoals Social Ads. Is jouw doelstelling groei, dan is het aantrekken van extra bezoekers, vooral koopgerichte bezoekers, essentieel.
SEO, wat staat voor 'Search Engine Optimisation' oftewel 'Zoekmachine Optimalisatie', gaat over het verbeteren van je website zodat deze makkelijker te vinden is in zoekmachines zoals Google. Omdat zoekmachines hun algoritmes regelmatig aanpassen, is zoekmachine optimalisatie een vakgebied dat continu in beweging is.
In het kort betekent het: alle activiteiten die eraan bijdragen dat Google jouw website kan vinden en deze op een zo hoog mogelijke positie toont in de organische zoekresultaten. SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising.
Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd, moeite en in veel gevallen een lange adem…
Wat kost SEO-copywriting van één webpagina? Gemiddeld kost het schrijven van een nieuwe webpagina door een SEO specialist 1,5 tot 2 uur werk. Je kunt dan een tekst verwachten van rond de 600 woorden. Bij een goedkopere tekstschrijver kost het schrijven van één webpagina je in dat geval tussen de € 50,- en € 75,-.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Zo maak je SEO-webteksten makkelijk leesbaar:
Schrijf in korte, duidelijke zinnen. Schrijf korte alinea's (50 tot 70 woorden) Maak slim gebruik van bullet points, tabellen en afbeeldingen. Begin met je belangrijkste punten en leg die daarna pas uit: zo hou je de aandacht vast.
SEO draait vooral om keywords (ook wel zoekwoorden of zoektermen genoemd). Dit zijn begrippen die je in Google invoert om de informatie te vinden die je zoekt, zoals een thema, bepaald onderwerp of een product.