Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
Hier zijn een paar voorbeelden van leerdoelen: Het verbeteren van de communicatievaardigheden om effectiever te zijn in teamvergaderingen. Het aanleren van nieuwe technologieën of software om de productiviteit te verhogen. Het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden om beter te kunnen leiden en motiveren van teams.
Met behulp van de SMART-methode kun je concrete, richtinggevende en haalbare (leer)doelen formuleren die Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Je gebruikt de SMART-methode voor kortetermijndoelen die binnen een bepaalde termijn behaald moeten worden en die meetbaar zijn.
Een SMART-doel omvat vijf elementen: het is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Een voorbeeld van een persoonlijk SMART doel zou kunnen zijn: Specifiek: “Ik wil mijn fysieke fitheid verbeteren.” Meetbaar: “Ik wil mijn 5 kilometer looptijd verbeteren van 35 minuten naar 30 minuten in de komende 6 maanden.” Acceptabel: “Ik ga drie keer per week hardlopen en volg een specifiek trainingsschema.”
Om een SMART-doel te schrijven, begin je met het definiëren van wat je specifiek wilt bereiken. Bepaal vervolgens hoe je succes meet en zorg ervoor dat je doelstelling haalbaar is. Zorg ervoor dat het doel relevant is voor je bredere levens- of carrièreambities. Voeg ten slotte een tijdsbestek toe om een gevoel van urgentie te creëren.
Om studenten een duidelijk beeld te geven van waar ze naartoe gaan, moeten goed geformuleerde leerdoelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Resultaatgericht en Tijdgebonden (SMART) zijn.
Professionele leerdoelen gaan over het leren van vaardigheden die je uitsluitend nodig hebt voor je werk of bijvoorbeeld je stage. Daarom worden ze ook wel zakelijke leerdoelen genoemd. Je stelt een puur professioneel leerdoel op om je baan te behouden, om promotie te maken of als je een carrièreswitch maakt.
Doelstellingen moeten specifiek, beknopt, observeerbaar en meetbaar zijn. Elke leerdoelstelling moet gericht zijn op één bepaald aspect van de prestaties van de student en moet worden uitgedrukt met één enkel actiewerkwoord.
Voorbeelden van leerdoelen voor je stage zijn het verbeteren van communicatie, presentatievaardigheden, productiviteit en samenwerking. Gebruik de SMART-methode om je doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden te maken.
Concrete formulering van leerdoelen
We raden aan om leerdoelen te formuleren voor de hele cursus (ook wel de eindkwalificaties) en daarnaast concrete leerdoelen te beschrijven per cursusonderdeel. Beschrijf de leerdoelen altijd zo concreet of SMART mogelijk, zodat ze ook meetbaar zijn in de toets of in de eindopdracht.
Voorbeelden van goed geformuleerde persoonlijke ontwikkeldoelen zijn onder andere: Ik wil wat meer structuur brengen in mijn werk. Daarom ga ik voortaan mijn dag starten met het maken van een to-dolijst. Ik ga de komende vier weken drie dagen per week meelopen met de projectmanager, om werkervaring op te doen.
Samenvattend benadrukken cognitieve doelstellingen het DENKEN,affectieve doelstellingen het VOELEN enpsychomotorische doelstellingen het ACTEREN .
Ik wil meer inzicht in mijn sterke en zwakke kanten. Ik wil leren omgaan met macht, belangen en conflictsituaties. Ik wil leren om mijn tijd beter te beheren. Ik wil leren om een todo-lijst of actielijst te maken.
Stel een professioneel onderwijsdoel.
Probeer een SMART-doel te gebruiken . SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Resultaatgericht en Tijdgebonden. Als u zich bijvoorbeeld richt op SEL, kan een SMART-onderwijsdoel zijn om minstens één community-buildingactiviteit per week op te nemen gedurende één kwartaal.
Een effectief leerdoel moet de volgende 5 elementen bevatten: wie, zal doen, hoeveel of hoe goed, van wat, tegen wanneer. 1. De mnemonische SMART —Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Relevant en Tijdsgebonden —kan worden gebruikt om de elementen van een goed geschreven leerdoel te beschrijven.
Leerdoelen formuleren; hoe doe je dat? Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
LEERDOELSTELLING: Een leerdoelstelling is een meetbaar doel dat u voor uzelf stelt en dat u wilt bereiken door werkervaring . De DRIE doelstellingen die u opsomt, worden uitgewerkt tussen u en uw werkgever/supervisor.
Specifiek: Leer nieuwe vaardigheden die relevant zijn voor uw branche of gewenste carrièrepad. Meetbaar: Schrijf u in voor online cursussen of workshops, volg de voortgang in het beheersen van nieuwe vaardigheden en behaal certificeringen. Haalbaar: Besteed elke week tijd aan leren, oefen nieuwe vaardigheden en vraag om feedback.
Een voorbeeld van een te algemeen doel is: 'ik wil gezonder leven'.Een voorbeeld van een specifiek doel is: 'ik wil 15 kilo afvallen' of 'ik stop met roken'.