Industriezand is een verzamelnaam voor zand voor allerlei verschillende doeleinden. Het kan gebruikt worden voor het maken van beton en asfalt, om te metselen, stukadoren en zelfs om water te filteren. Industriezand mag maar weinig zeer fijn materiaal bevatten en vooral niet te veel kalkfragmenten zoals schelpjes.
Door te verkennen, ontdekken, onderzoeken, bedenken en genieten geeft spelen met zand en water het kind rust en zelfvertrouwen. Goed voor de sociaal emotionele ontwikkeling dus! Zand en water zijn belangrijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en voor de grove en de fijne motoriek.
Pluspunten kinetisch zand
niet giftig (per ongeluk een hap nemen is dus niet zo erg) plakt niet aan handen of kleding. is heel makkelijk op te ruimen (geen zand overal, geen zooi!) het zand plakt alleen aan zichzelf.
Zand is niet magnetisch!
Stimulering van de lichamelijke ontwikkeling
Een kind houdt van spelen in het zand. Activiteiten in de zandbak zorgt voor uren speelplezier. Heerlijk het zand door je vingers laten glijden en vormpjes maken. Dit stimuleert niet alleen de creativiteit van het kind.
Ongevormde materialen
Materialen die het kind zelf kan vasthouden, water, zand en klei. Het materiaal heeft nog geen vorm. Kinderen kunnen het kapotmaken zonder consequenties. De verschillende handelingen met het materiaal: het begint met 'de materie'.
Fijne motoriek
Ik raad iedereen aan om de kinderen zoveel mogelijk met zand te laten spelen. Met het voelen en het creëren met het zand zijn kinderen intensief bezig met hun vingers en dus met de fijne motoriek. Ze voelen het zand tussen hun vingers, kunnen het manipuleren als het wat vochtig is.
De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
Sensopatisch spel stimuleert je kind om zijn zintuigen te gebruiken en te ontwikkelen. Als volwassene ken je, zonder dat je je er misschien bewust van bent, een hoop zintuiglijke ervaringen. Denk aan het gevoel van gras onder je voeten, extra lang onder de warme douche staan of de geur van versgebakken appeltaart.
Sensopathisch spel is de benaming voor het spelen met materialen zonder vaste vorm zoals zand, water, klei, verf, enz. Ook kun je heerlijk sensopathisch spelen met scheerschuim, maiszetmeel, meel, kralen, peulvruchten en nog veel meer!
Vormgevende materialen, zoals materiaal om te tekenen of knutselen. Ongevormde materialen, zoals zand en klei. Constructie- en compositiematerialen, zoals blokken, LEGO of mozaïek.
Dek de zandbak niet af met een plank of deksel. Het zand blijft hierdoor erg vochtig waardoor bacteriën en schimmels gaan groeien in het zand. Als de zandbak met een plank afgedekt wordt, zorg dan voor kieren of gaten in het deksel voor ventilatie.
Mik het oude speelzand niet in de container. Het hoort niet thuis in de groene container: deze is bedoeld voor afval wat kan composteren. Zandbakzand composteert niet. Kleine partijen kun je wegbrengen naar de milieustraat in je gemeente.
Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen in een zandbak spelen? Al vanaf een hele jonge leeftijd kunnen kinderen in een zandbak spelen. Eigenlijk al vanaf het moment dat ze zelf kunnen zitten en dingen vastpakken. Meestal is dit tussen de 6 en 9 maanden.
Zoals aankleden, kleuren herkennen, op je beurt wachten, op een prettige toon praten in plaats van schreeuwen en zelf problemen oplossen. Nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag leren peuters het beste als daar (ook) thuis aandacht voor is.
In de kunst is een medium (meervoud: media) een term om het materiaal en de grondstoffen aan te duiden, aangewend door een kunstenaar om een kunstwerk te vervaardigen. Het geeft dus niet weer in welke stijl, op welke manier of met welke gereedschappen een werk is gemaakt.
Materialen gebruikt in activiteitensector.
Het materiaal stimuleert vooral beweging en gevoel en veroorzaakt dat een kind uit zichzelf door wil gaan met het bewegingen en voelen van het schuim. Door een afgebakend vlak aan te bieden wordt de activiteit tegelijk ook enigszins begrensd.
Sensory bin (voelbak)
Bij een sensory bin vul je een bak met een bepaald materiaal. Dit komt heel veel voor, het leuke van deze bins is echter dat je ze vervolgens in een bepaald thema inricht.
Twee- en driejarigen zijn vooral graag handelend (manipulatief) bezig. In dit spel oefenen ze hun motoriek, leggen contact met anderen en leren ze taal gebruiken. Langzaamaan verandert het manipulerende spel in rollenspel, waarin leerlingen de werkelijkheid naspelen. Bijvoorbeeld als dokter, moeder of groenteboer.
De wisselwerking tussen de zintuigen en het bewegen noemen we sensomotoriek. Zintuigen en motoriek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kinderen doen ervaringen op met hun zintuigen, namelijk horen, ruiken, voelen, proeven en zien.