De nieuwe Shimano 105 Di2 R7100 is vanaf €1729,- beschikbaar. De nieuwe RS710 wielen zijn zowel in de C32 als C46 uitvoering beschikbaar voor €1,148,- per set.
Racefietsen met Shimano Ultegra Di2 zijn vanaf €2999,- verkrijgbaar. Omdat Shimano Ultegra geweldige schakelprestaties biedt, zijn er ook high-end racefietsen afgemonteerd met deze groep. Dit zijn fietsen waarvan de prijzen kunnen oplopen tot boven de €8000,- .
Shimano 105
Het verschil in kwaliteit tussen 105 en Ultegra is kleiner dan vaak gedacht, de 105 groep is vooral een stukje zwaarder en minder mooi afgewerkt. Het schakelen is ook iets minder zuiver dan bij de duurdere groepen, maar dit komt omdat het mechanisch is.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.
Di2 maakt gebruik van een compacte en krachtige Li-Ion accu met een lange levensduur. De batterij kan onzichtbaar weggewerkt worden, bijvoorbeeld in de zadelpen. Een volle accu gaat ruim 1.600 kilometer mee. Zelfs voor de fanatieke fietsers betekent dit dat je fiets zelfden aan de oplader ligt.
De technologie van Shimano Di2 bestaat uit een draadloze cockpit, een in de zadelbuis geïntegreerde batterij en een voor- en achterderailleur die per kabel met elkaar verbonden zijn. Met Di2 heb je altijd precieze schakelprestaties.
Het belangrijkste voordeel van Dura ace is de grotere keuze aan versnellingen. Ook de lengte van de cranks kan meer aangepast worden dan bij de Ultegra groep. De Dura ace groep is ook exact 221 gram lichter dan de Ultegra groep.
Shimano Tiagra
Deze groepset wordt veel verkocht op instapmodellen, van nature de meest verkochte fietsen. Over de kwaliteit valt te twisten, een 105 groepset is voor iedereen merkbaar beter, maar daar hangt voor een beginnende wielrenner een hoger prijskaartje aan.
105 en 105 Di2
Shimano 105 is een groepset voor de racefiets die uitgevoerd wordt in 11-speed voor zowel een velgrem als schijfrem. Inmiddels is de nieuwe Shimano 105 Di2 groep met elektronisch schakelen ook gelanceerd en zal de 11-speed groep langzaam uit de schappen verdwijnen.
Er is geen vaste levensduur voor. Een aantal jaren moet probleemloos gaan, maar hoe meer gebruik, hoe korter de levensduur. Er komt op een gegeven moment speling in de derailleur.
De Shimano DI2 Interne USB batterij oplader voor de DI2 interne batterij heeft een oplaadtijd van 1,5 uur. Hierdoor heb je super snel weer een volledig volle batterij. De twee lampjes geven aan, of hij aan het opladen is, of dat de batterij al vol is.
Je hoeft niet meer stapje voor stapje te schakelen. Di2 is programmeerbaar zodat je in één keer door verschillende versnellingen kunt schakelen door de schakelknop ingedrukt te houden. Ideaal dus als je snel en veel moet schakelen, bijvoorbeeld als de trail steil naar beneden gaat en direct weer omhoog.
Een volle accu gaat ruim 1.600 kilometer mee voordat je hem weer moet opladen, afhankelijk van hoe vaak je schakelt kan dit zelfs aanzienlijk oplopen. En als de batterij leeg is, stopt eerst de voorderailleur. Het is dan mogelijk om nog ongeveer 250 kilometer met de achterderailleur te schakelen.
Het werkt altijd, overal en is niet beïnvloedbaar door het weer. Zeiknat, steenkoud of een gloeiendhete zomerdag; het werkt. Elektrische kabels slijten niet – daardoor hoeven ze niet te worden vervangen zoals mechanische kabels.
Wanneer je Di2 accu aan het opladen is brandt er een oranje lampje (zie onder). Is de Di2 accu vol, dan gaat dat lampje uit (en brandt er dus niks).
Om deze te resetten moet men onderste knopje een 5-tal seconden indrukken.
Sluit de adapter aan op de stekker van de lader en steek hem dan in de laadpoort op de accu. Steek tot slot de stekker in het stopcontact en controleer dat er een groen lampje op de accu knippert, wat aangeeft dat hij wordt opgeladen.
Het elektronisch schakelen werkt net zoals mechanisch schakelen van Shimano. De rechter shifters geeft je de controle over de achterderailleur. Voor de voorderailleur bedien je de linker shifter.
Campagnolo schakel je af met een drukknop aan de binnenkant van de greep. De inwendige opbouw van de grepen is ook onvergelijkbaar.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.