De bestuurderskaart niet bij zich hebben of vergeten zijn: €550. Vuile of beschadigde bestuurderskaart: €220. De kaart te vroeg uit de digitale tachograaf halen: €220. Bij verlies of diefstal van de bestuurderskaart geen politieverslag kunnen voorleggen: €220.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
Werkgevers draaien op voor de kostenverhoging van de bestuurderskaarten, maar chauffeurs zonder vaste werkgever moeten hem gewoon zelf betalen.
Boetes voor het overschrijden van de rijtijden
Daarom zijn er aanzienlijke bedragen aan deze overtredingen verbonden: Niet navolgen van verplichte rusttijden tijdens de werkuren: €44 tot €2.200. Overschrijding van de wettelijk vastgelegde aantal dagelijkse rijuren: €132 tot €1.760.
De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn. Tussen 2 voldoende wekelijkse rusttijden mag u 3 maal de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Dit wordt de verkorte dagelijkse rusttijd genoemd. Deze verkorting hoeft u niet op een ander moment in te halen.
Het bruto salaris van een Vrachtwagenchauffeur ligt volgens de CAO beroepsgoederenvervoer 2021/2022 tussen de €1966 en €3015 bruto per maand. Hierbij geldt wel dat men extra betaald krijgt voor overwerk, werk in het buitenland, werk in het weekend, enzovoorts.
Het is zaak dat u dit snel doet want u mag maar maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden. Om een nieuwe kaart te ontvangen, ondertekent u het tweede exemplaar van de Kiwa-verklaring en stuurt u deze terug naar Kiwa. Zij sturen u vervolgens een nieuwe bestuurderskaart toe.
Uitlezen. Volgens de huidige Regeling tachograafkaarten moet de bestuurderskaart 1 x per 3 weken worden uitgelezen en de tachograaf in het voertuig met behulp van de bedrijfskaart 1 x in de 3 maanden.
Bij de vraag 'heb ik Code 95 nodig? Ik vervoer alleen voor mijn eigen bedrijf' ontstaat vaak verwarring, Code 95 is een toevoeging aan het C en/of D rijbewijs en maakt geen onderscheid tussen 'Eigen vervoer' of 'Beroepsgoederenvervoer. Dus de Code 95 kan ook bij u van toepassing zijn.
Een van de internationale vrijstellingen geldt voor (combinaties van) voertuigen van niet meer dan 7,5 ton bestemd voor het transport van spullen die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft. Het voertuig mag alleen binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van de onderneming worden gebruikt.
Momenteel wordt aangeraden rekening te houden met een termijn van minstens 10 werkdagen tussen het opsturen van de aanvraag van de kaart en het afleveren van de kaart.
Hou rekening met 5 werkdagen voordat KIWA uw betaling heeft verwerkt. De levertijd van een kaart is daarmee in het gunstigste geval tussen 2 a 3 weken. 6) Lever uw oude kaart niet in op het postkantoor zodra u uw volgende, verlengde kaart gaat ophalen!
Iedere chauffeur moet een bestuurderskaart aanvragen bij Kiwa Register BV. Je bedrijf moet tevens beschikken over een bedrijfskaart. De kaarten kosten 95 euro exclusief BTW per kaart en zijn vijf jaar geldig.
Ten minste vijftien dagen voor de vervaldatum, moet u een nieuwe pas aanvragen. In de regel informeert de KIWA u tijdig over wanneer uw bestuurderskaart is verlopen. Bewaar uw verlopen bestuurderskaart nog wel minstens 28 dagen; bij een eventuele controle moet u deze kaart namelijk nog kunnen laten zien.
De voorwaarden voor het verkrijgen van een bestuurderskaart zijn: Je bent in het bezit van een in Nederland geldig rijbewijs B, C, D of E; Je woont minimaal 185 dagen per kalenderjaar in Nederland; Je bent nog niet in het bezit van een geldige bestuurderskaart.
Het Nederlandse tarief voor de chauffeurs- of tachograafkaart wordt vanaf 2022 verhoogd naar 95 euro. Dat melden de Staatscourant en Transport en Logistiek Nederland (TLN). TLN is van mening dat het tarief veel te hoog is ten opzichte van andere Europese lidstaten.
Aanvragen bij de gemeente
De kandidaat-bestuurders vragen hun bestuurderspas aan via het webportaal ((opent in nieuw venster)) (of via een formulier) bij de gemeente waar ze gedomicilieerd zijn. Een kandidaat-bestuurder die niet in het Vlaamse Gewest woont, kan zijn aanvraag doen in een Vlaamse gemeente naar keuze.
Er zijn een aantal technische mogelijkheden om de bestuurderskaart uit te lezen. Een speciale lezer kan rechtstreeks op het apparaat worden aangesloten om de tachograaf uit te lezen. Het uitlezen van de rijkaart met een smartphone, iPhone of computer is ook mogelijk, ook als het betreffende voertuig ver weg is.
Het uurtarief als zzp vrachtwagenchauffeur is gemiddeld 30 euro exclusief BTW. Dit is een aanzienlijk verschil met vrachtwagenchauffeurs in loondienst. Zij verdienen hier gemiddeld 14 euro per uur. Het gemiddelde tarief in de transportsector als vrachtwagenchauffeur in loondienst is 2150 bruto.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.