Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Remblokken gaan gemiddeld 56.000 kilometer mee
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen.
Meestal heeft een remklauw twee verschuifbare remzuigers en worden de remblokken door vloei-stofdruk tegen beide zijden van de remschijf aange-drukt. Een vastzittende remklauw moet worden vervangen, tenzij hij alsnog gangbaar kan worden gemaakt. Bij een vastzittende remklauw gaat de rem slepen.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Remklauwen vervangen en kosten
Over het algemeen gaan remklauwen erg lang mee. In veel gevallen wordt er zelfs gezegd dat remklauwen levenslang mee gaan, maar vaak is dit niet het geval. Dat komt voor een groot gedeelte door weersomstandigheden.
Vaak voorkomende redenen van blokkerende remklauwen zijn: Blootstelling aan vocht en vuil. De verzamelde vervuiling voorkomt dat de zuigers en geleidepennen vrij kunnen bewegen. Vloeistof veroorzaakt corrosie, wat leidt tot blokkeren.
Een auto heeft aan elk wiel 2 remblokken. Remblokken zitten in de remklauw gemonteerd en remmen af op de remschijf. Er zit 1 remblok aan de binnenzijde en 1 blok aan de buitenzijde van de remklauw. De meeste auto's hebben dus 8 remblokken.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
De kosten van het vervangen van remblokken verschilt per auto. De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken.
Belangrijk! Gebruik een speciaal, tegen hoge temperaturen bestand smeermiddel. De remklauw schoonmaken. Verwijder vuil met behulp van remmenreiniger en een staalborstel.
Bedien het rempedaal als de motor niet loopt, tot aan het punt dat het pedaal 'hard' wordt. Trap het pedaal vervolgens met geringe kracht door. Wanneer het pedaal zonder meer tot aan het einde kan worden ingetrapt, betekent dit dat een er lekkage in het remcircuit is. Start de motor als het pedaal niet beweegt.
Remklauwen kunnen in elke gewenste kleur gespoten worden met originele of eigen logo's onder de blanke lak.
Uw remklauwen laten spuiten duurt ongeveer 6 uur van begin tot eind. Dus u hoeft alleen maar de kleur door te geven (en/of eventueel de logo's) en wij doen de rest.
Meestal wordt de remklauw niet zo warm... maar als je een keer de berg af ragt, dan KAN die wel makkelijk boven de 200 graden worden!
Controleer de dikte van de remblokken: het absolute minimum is 3 mm vooraan en 2 mm achteraan. Lees ook de handleiding, want sommige modellen hebben specifieke eigenschappen. Bij de remschijf is de diepte van de rand aan de buitenkant een goede 'slijtindicator'.
Om zelf de remblokken te kunnen vervangen heeft u een autokrik en een wielmoersleutel nodig. Om bij de remmen te kunnen komen zult u namelijk de wielen één voor één moeten demonteren. Belangrijk: zorg ervoor dat uw auto goed is afgekoeld.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.