Hoogte van boete voor fietsen met telefoon
De boete voor het gebruiken van een mobiel tijdens het fietsen bedraagt €95*. Voor fietsers tot 16 jaar bedraagt de boete €47,50* (50% van €95). Kinderen onder de 12 jaar krijgen alleen een waarschuwing.
Daarom wordt per 1 maart 2022 bijvoorbeeld de boete voor het vasthouden en gebruik van de mobiele telefoon tijdens het autorijden verhoogd naar 350 euro; voor deze datum bedroeg deze boete 250 euro.
U kunt een boete krijgen als u tijdens het fietsen uw telefoon (of een ander mobiel elektronisch apparaat zoals een navigatiesysteem, tablet of muziekspeler) vasthoudt.
Hoe hoog is de boete voor mobiel bellen? In 2021 bedraagt de boete € 259.00 (inclusief administratiekosten). In 2022 wordt de boete verhoogd naar € 340.00 (exclusief administratiekosten). Op de fiets kost hetzelfde feit u € 109.00 (inclusief administratiekosten) en op de brommer € 179.00.
U kan uiteraard ook een fietsboete riskeren. Hoeveel bedraagt de boete door rood fietsen? 100 euro!
Telefoon op schoot huidige stand van de jurisprudentie
Het Openbaar Ministerie houdt het erop dat het niet is toegestaan om een mobiel op schoot te hebben in de auto. Een boete voor mobiel bellen is dus toegestaan.
Als je tijdens het rijden in een auto/vrachtwagen aan het bellen bent, is de boete € 340,- (+ € 9,- administratiekosten). Het is verboden om te bellen in de auto of op de brommer. Er worden veel ongelukken veroorzaakt door niet-handsfree bellen in de auto.
Door alleen je hand al niet uit te steken op de fiets kunt u al een boete van € 20,- verwachten.
Voor fietsen zonder licht riskeert u een boete van €55,-. Ook als één van de fietslampen het wel doet of bij de fietslampen op knipperstand krijgt u een boete van €55,-. Naast fietsverlichting zijn ook reflectors op pedalen, wielen of bandranden en achterop verplicht.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
5 km/h: € 35. 10 km/h: € 74. 15 km/h: € 139. 20 km/h: € 197.
Flitsfoto inzien bij CJIB
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.
En het gebruik van smartphones op de fiets? Ook in die situatie brengt afleiding door een smartphone in het verkeer schade met zich mee. Bij 1 op de 10 fietsongevallen met letsel, speelt de smartphone een rol. Niet heel verbazingwekkend is dit percentage bij jongeren nog hoger.
Gelukkig krijg je niet overal een boete voor tegenwoordig, maar voor fietsen op de stoep kun je toch wel echt een boete krijgen. De boete voor fietsen op de stoep is €55, exclusief €9 administratiekosten in 2022 hetzelfde bedrag als in 2021.
In 2022 bedraagt de boete voor fietsen zonder licht €55.
Je krijgt geen boete voor enkel geen achterlicht of voorlicht, ook als een van je lichten wel werkt krijg je nog steeds een boete van €55. De boete voor fietsen zonder licht was in 2020 ook €55.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.
Maar de echte reden voor een verbod is het gevaar binnenin je telefoon: ,,Als je belt wordt er in je telefoon een soort elektrische verbinding gemaakt en dan kan er een heel klein vonkje ontstaan. Als je tankt hang je met je hoofd boven de opening, daar komen licht ontvlambare dampen vrij.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Over het algemeen is het niet verboden om achter het stuur iets te eten of drinken. Hetzelfde geldt voor het lezen van de krant, het roken van een sigaret, het aan- of uitzetten van de radio of het bedienen van de airco. Deze dingen mogen, míts je op het verkeer blijft letten.
Niet handheld bellen achter het stuur
U mag niet uw mobiele telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem vasthouden als u uw auto bestuurt. U mag deze apparaten ook niet klemmen tussen uw oor en schouder. Wel mag u uw telefoon bedienen als deze in een houder zit.