De actuele prijs van LPG in Frankrijk is € 0,74.
Lpg (GPL/LPG/Autogas) is bij ongeveer 1400 tankstations verkrijgbaar in Frankrijk (bron: mylpg). Het aantal tankstations met lpg loopt terug.
Wat kost LPG in België? De actuele prijs van LPG in België is € 0,77.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
Momenteel ligt de prijs per liter LPG tussen 90 cent en 1 euro per liter en is verkrijgbaar bij veel tankstations in Duitsland.
Volgens ANWB geldt in Frankrijk dat onbemande tankstations en die bij grote supermarkten vaak aantrekkelijke tanktarieven hebben. Denk bijvoorbeeld aan Intermarché, E. Leclerc, Super U of Auchan. Dat betekent wel dat je even de autoroute moet verlaten.
Wij adviseren iedereen die naar het buitenland gaat om in ieder geval de Europa nippel en de Italië nippel mee te nemen. Bij diverse tankstations zijn de nippels ook verkrijgbaar, maar helaas niet overal. Ga daarom goed voorbereid op reis en zorg dat u de twee nippels bij u heeft.
U zoekt een LPG verloopnippel type Dish 10 mm. Norauto, Speedy of Feu Vert zijn Franse ketens in automaterialen met vestigingen in en rond Fréjus. De kans is aanwezig dat ze het onderdeel hebben liggen. Als u een Wegenwacht Europa Service heeft, kan de Alarmcentrale ook iets vanuit Nederland opsturen.
Wat kost LPG in Luxemburg? De actuele prijs van LPG in Luxemburg is € 0,79.
Het gebruik van LPG is milieuvriendelijk door de lagere CO2 uitstoot. Het brandstofgebruik ligt tussen de 10 tot 20% hoger dan bij benzine maar de brandstofkosten zijn lager. In vergelijking tot benzine en diesel is LPG erg goedkoop.
Geen probleem om kriskras door Europa te reizen
Autogas (LPG) is in de meeste Europese landen op ruim 35.000 plaatsen verkrijgbaar, zeker langs de autosnelwegen. Zo is Italië van oudsher een echt autogas-land en beschikt Duitsland inmiddels over ruim 7.000 LPG verkooppunten.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
De actieradius op benzine is dan 600 kilometer. Heb je een gastank van 50 liter, dan is de effectieve inhoud 40 liter. Het verbruik is echter 15% hoger, dus 1:10,2. De actieradius op LPG komt daarmee op 408 kilometer.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Dit Liquefied Petroleum Gas (lpg) stuit echter op de trend naar elektrische transitie. De brandstof zal nog wel een tijd worden ingezet voor auto's. Het is een milieuvriendelijke brandstof, die een hogere verbrandingstemperatuur heeft dan benzine. Er zitten ook weinig toevoegingen in zodat het schoon verbrandt.
Door steeds hogere olieprijzen stijgt het bedrag dat je aan de pomp moet betalen met de dag. Kunnen we wellicht goedkoper gaan rijden op bijvoorbeeld LPG? Ook de prijs van LPG (Liquified Petroleum Gas) stijgt. Toch is het mengsel van propaan en butaan nog altijd een stuk goedkoper dan benzine of diesel.
Je hebt in Duitsland een lpg-vulnippel Europa (ACME) nodig als verloopstuk voor een lpg-installatie met een Nederlandse bajonetaansluiting. Lpg-vulnippels zijn onder meer verkrijgbaar via anwb.nl/webwinkel. Langs de weg staan vaak borden aan die aangeven of bij een Tankstelle ook Autogas/Flüssiggas kan worden getankt.