Koppeling vervangen Kia kosten ✔️ Prijs v.a. € 389.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Daarvan slijt de koppelingsplaat zeer snel – dat is een dure reparatie – en het kan op vakantie zelfs voor paniek zorgen!
Wanneer de koppeling wordt vervangen, kan het zijn dat de transmissieolie ook moet worden vervangen.Daarnaast worden ook het vliegwiel, de hydraulische druklager, de krukasringen en aandrijfaskeringen nagekeken en indien nodig vervangen.
Hoe wij dat hier doen: in de hoogste versnelling zetten, handrem erop en de koppeling rustig op laten komen.Slaat de motor af, dan is de koppeling goed. Blijft de motor lopen, dan is hij versleten.
Schokkend gevoel in koppeling pedaal wanneer deze wordt ingedrukt. Een schreeuwend, schurend of zoemend geluid wanneer de koppeling is ingedrukt. Branderige geur bij schakelen. Niet soepel kunnen schakelen.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen? Het vervangen van een versleten koppeling kost gemiddeld al snel zo'n 3 tot 5 uur.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Geen voet op koppeling
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Hoe herken je een defect druklager
Als de levensduur van het onderdeel zijn einde nadert, zul je dit vooral merken aan de ongebruikelijke geluiden. Op deze manier is het ratelen, fluiten of piepen eerst rustig te horen, en later steeds duidelijker.
Wanneer de koppeling versleten is, zal deze moeten worden vervangen. Het vervangen van een versleten koppeling is in principe niet moeilijk, maar wel tijdsintensief. Wilt u zelf de koppeling vervangen, dan zal dit zeker een paar uur in beslag nemen.
De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW. Om de kosten van de revisies te beperken is het aan te raden om regelmatig onderhoud te laten uitvoeren aan de versnellingsbak van je auto.
Let op: het vervangen van de koppeling is niet lastig, maar wel tijdsintensief. Een gemiddelde garage is daar 3 tot 5 uur mee bezig. Als u het voor de eerste keer doet zal dit waarschijnlijk (een stuk) langer duren.
Het is soms verleidelijk om bij een handgeschakelde versnellingsbak een versnelling over te slaan. Met de soepele benzinemotoren van tegenwoordig kun je gemakkelijk van 3 naar 5.Maar doe dat vooral niet, want het kan je duur komen te staan. Steeds minder nieuwe auto's hebben een handgeschakelde versnellingsbak.
Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd.
Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is.
Wanneer u juist een bijgeluid hoort op het moment dat u de koppeling intrapt zou de koppeling de oorzaak kunnen zijn. In dit geval een druklager dat gaat draaien op het moment dat u de koppeling intrapt.Dat duidt dan op overmatige slijtage.
Bij correct gebruik en normaal onderhoud moet een versnellingsbak langer mee kunnen gaan dan 135.000 km.
Het vervangen van de koppelingsplaat, drukgroep en druklager zal ongeveer 4 uur in beslag nemen. Het gemiddelde uurloon van een garage is €100 per uur, reken dus op ongeveer €400 uurloon. De onderdelen voor de koppeling kosten ongeveer €200.
Moeite met schakelen (dit is het belangrijkste signaal van een kapotte versnellingsbak); Geluiden tijdens het schakelen; als u tijdens het schakelen geluiden hoort (een snerpend geluid bij een handgeschakelde bak en een trillend geluid bij een automaat), dan is de kans groot dat uw versnellingsbak kapot is.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld.Dat kost energie en dus ook brandstof.
Een verbrande koppeling kan kennelijk dagen lang stinken zonder geheel naar de knoppen te zijn gaan.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.