Koppeling vervangen Volkswagen Golf kosten ✔️ Prijs v.a. € 389.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Geen voet op koppeling
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Vooral in de bergen en met caravans een veelvoorkomend probleem. Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Hierdoor slijt de koppelingsplaat zeer snel en dat is een dure reparatie.
Het vervangen van een versleten koppeling is in principe niet moeilijk, maar wel tijdsintensief. Wilt u zelf de koppeling vervangen, dan zal dit zeker een paar uur in beslag nemen. Het zelf vervangen van de koppeling is echter wel een stuk voordeliger bij de garage, juist door de tijd die het in beslag neemt.
Slijpende, fluitende of ratelende geluiden wijzen op een versleten of ingelopen druklager omdat metaal tegen metaal wrijft. Dit is met name het geval wanneer het geluid van het intrappen van het koppelingspedaal afneemt.
Je kan lang doorrijden met een versleten druklager. Maar hou er rekening mee dat het je drukgroep kan slopen.
Hoe lang duurt de reparatie? De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
Wanneer het vliegwiel defect is of slecht functioneert, kunnen de volgende symptomen optreden: De auto schokt bij het optrekken. Een trillende auto of schuddende auto bij stationair toerental. Een trillend koppelingspedaal.
Gemiddeld gaat een koppeling tussen de 150.000 en 250.000 gereden kilometers mee, uiteraard afhankelijk van uw rijstijl. Trekt u moeilijk op, heeft u steeds meer moeite met het intrappen van het koppelingspedaal of heeft u het gevoel dat dit pedaal 'hoger' komt te zitten?
Een nieuwe kost tussen de 100 en 400 euro (afhankelijk van het model en de fabrikant). Het monteren van de nieuwe koppeling is grotendeels tijdrovend. Bij het wisselen van de koppeling in een garage kan er een paar honderd euro bij de kosten komen. Veel monteurs hebben voor de vervanging twee tot vier uur nodig.
Met het koppelingspedaal druk je het druklager tegen deze veren. Door de hefboomwerking trekt de drukgroep iets terug en komt de koppelingsplaat nét helemaal vrij, waardoor de aandrijving wordt verbroken. Koppeling op, de boel schuift weer in elkaar en de auto rijdt.
Je herkent een slippende koppeling aan:
· Vermogensverlies wanneer je schakelt: de auto heeft moeite met accelereren, zelfs bij een hoog toerental. De auto maakt een raar geluid alsof hij is voorzien van een variomatic. Zo hoor je direct waarom ze het een slippende koppeling noemen.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.
Als je op een helling staat en je laat de koppeling heel langzaam opkomen, dan gaat hij slippen. Een ander voorbeeld waarbij dit voorkomt, is in de file. Veel mensen trappen dan de koppeling half in, om zo een klein beetje naar voren te rijden. Ook dit is zeer slecht voor de koppelingsplaat, niet doen dus!
Het risico van parkeren in eerste versnelling
Heb je geparkeerd met de auto in versnelling, dan zal die vooruitschieten wanneer je de koppeling niet intrapt bij het starten. Daarom is het verstandig om buiten de winter steeds te parkeren met de handrem opgetrokken.
Zeuren, bonzen en neuriën van kapotte versnellingsbak
Echter, één ding is zeker: dit geluid heeft u nog niet eerder gehoord. De geproduceerde geluiden variëren tussen verschillende merken en modellen, maar de beste manier om het te beschrijven is zoemend of zeurend.
Als u parkeert in de versnelling staat uw auto voor langere tijd stil, zonder dat u risico loopt op verroeste handremkabels. Bij het starten van de auto die stilstaat in de versnelling is het noodzakelijk om de koppeling in te trappen bij het starten, anders schiet uw auto ineens naar voren.
Mogelijkerwijs voelt je koppeling zacht of sponzig aan wanneer je erop trapt. Let er bij het rijden eens op hoe de koppeling aanvoelt bij bediening. Omdat je weet hoe hij normaal gezien aanvoelt, weet jij heel goed wanneer er een probleem is. Op den duur grijpt de koppeling steeds verder onderin de pedaalslag.
Als een koppeling een brandlucht geeft, betekent t dat ie doorslipt. Dat kan aan de combinatie van je linker en je rechtervoet liggen, maar als dat is bij gewoon rustig optrekken, dan kan t toch zijn dat je koppelingsplaten (of drukgroep e.d.) aan vervanging toe zijn.