Wat kost een reparatie van een lekke band? Repareren van een band incl. dé-/montage en balanceren € 35,50 per band. Kom zonder afspraak langs bij een Profile in de buurt!
Wat kost een lekke autoband reparatie? De kosten voor het repareren van een lekke autoband start bij € 100 incl. BTW. De kosten voor het maken van je lekke band is afhankelijk van waar je staat met je auto.
We kunnen een autoband repareren van binnenuit (paddenstoelmethode) maar ook van buitenaf (band proppen). Een band proppen is eigenlijk hetzelfde als een autoband plakken. Wanneer we een band proppen, maken we eerst het gat schoon. Daarna kunnen we de autoband plakken door een rubberen strip over het gat te leggen.
Een band wordt vaak gerepareerd door aan de buitenkant een plug of prop te plaatsen in het lek. Bij Euromaster gaan we anders te werk: in plaats van je autoband te repareren met een prop, halen wij de band van de velg en repareren de band van binnenuit. Als je band gerepareerd is, monteren we deze weer op de velg.
Een goede band reparatie duurt ongeveer een half uur. Dit is inclusief de- en montage van wiel en band, de reparatie zelf en balanceren.
Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie. Een definitieve zal in de garage moeten plaats vinden.
Wegenwacht Reservewiel
Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen.
Rijden met een lekke band. Rijd langzaam. Probeer niet harder dan ongeveer 25-30 km per uur te rijden op een lekke band. Dit kan anders onherstelbare schade veroorzaken aan het metalen wiel onder de band, en kan er zelfs toe leiden dat je de controle over het voertuig verliest.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Het plakken van een autoband volgens de prop-methode mag alleen worden uitgevoerd op het loopvlak van de band en alleen als de beschadiging niet groter is dan 6 mm. De prop kan tijdens het rijden, door het bewegen van de autoband mogelijk losraken.
Prop in band. Met een prop in de band zijn er geen beperkingen wat betreft het rijgedrag. Je kunt net zo lang en net zo hard rijden als jij wilt, ook in het buitenland (in EU-landen). De reparatie moet wel op het loopvlak zitten en kleiner zijn dan 6 millimeter.
Hoe veilig is een prop in je band? Met een vakkundige reparatie kun je vaak nog wel een tijdje blijven doorrijden. Een prop in je band vormt wel een groter risico dan een normaal geplakte band. Dit komt omdat de prop kan losschieten, met opnieuw een lekke band én een grotere beschadiging tot gevolg.
Een band die niet gaandeweg leegloopt maar met een knal ontploft, meestal aan hogere snelheid, is een klapband.
Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
1) Laat het gaspedaal rustig omhoog komen – als je voet te snel omhoog komt, kan de auto schokkerig gaan bewegen. 2) Niet remmen – vaak proberen we in een reflex om de auto tot stilstand te brengen maar dit is een grote fout, waardoor de zijwaartse kracht op de auto alleen maar toeneemt.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel. Grote lekken of schade aan de velgen kun je er niet mee herstellen.
In 95% van de gevallen is het traag leeglopen van je band het gevolg van: Een schroef, spijker of ander vreemd object dat in je band bleef steken. In het algemeen zit het voorwerp zo diep dat er maar een kleine luchtstroom ontsnapt. Een gescheurde of doorlatende velg, waardoor de dichtheid verminderd is.
Verder kunnen langdurige hoge temperaturen het verouderingsproces versnellen, net als vocht en een te lage bandenspanning. Een te lage bandenspanning zorgt voor een te grote vervorming van de band bij de aanraking met de weg.
Zijn er extra kosten als ik pech heb? Nee, je hoeft niets extra te betalen wanneer je met pech komt te staan. Ook niet bij slepen. Als je auto gemaakt moet worden in een garage, zijn die kosten voor eigen rekening.
Helpt de Wegenwacht ook als je geen lid bent? Als je geen lid bent van de ANWB/Wegenwacht dan kun je toch bellen. Je kunt nu direct lid worden. Dit is alleen wel een stuk duurder dan een gewoon Wegenwacht lidmaatschap.
In Nederland heeft u 7 keer per contractjaar recht op sleutelhulp. Vanaf de 4e keer vragen wij daarvoor de volgende eigen bijdragen: 4e keer: € 50,- 5e keer: € 75,-
Ja, een lekke band valt onder pechhulp. De Wegenwacht kan desgewenst je reservewiel plaatsen. Steeds meer auto's hebben tegenwoordig echter geen reservewiel meer. Hiervoor heeft de ANWB een universeel reservewiel, die op vrijwel iedere auto te monteren is.
Als je geen lid bent en wilt toch pechhulp van de ANWB dan betaal je een abonnement van € 104,50 en directe pechhulpkosten van € 90,-.