Borden voor op eigen terrein zijn doorgaans kleiner, maar bevatten vaak ook meerdere symbolen en teksten waardoor het verkeersbord in de praktijk groter kan zijn door de hoeveelheid informatie. Bevestigingsmaterialen en installatiekosten kunnen de prijs verhogen tot ongeveer 300 euro per bord, of zelfs meer.
Wegbeheerders moeten de verkeersborden plaatsen. Voor rijkswegen is dit Rijkswaterstaat (RWS), voor gemeentelijke wegen de gemeente.
Voor het bevestigen van een verkeersbord aan een muur, heb je een set à twee muuroren nodig. Hierna ga je als volgt te werk: Het bovenste muuroor bevestig je met twee schroeven aan de wand.Hang hierna het verkeersbord in het muuroor en schuif het verkeersbord zo dat dit exact in het midden hangt.
De prijs van een verkeersbordpaal
De prijzen van een buispaal variëren van €21,45,- voor een paal van 1 meter tot €92,- voor een paal van 5 meter. De prijzen van een flespaal variëren van €55,- voor een paal van 2,5 meter tot €85,- voor een paal van 4,7 meter.
Borden voor op eigen terrein zijn doorgaans kleiner, maar bevatten vaak ook meerdere symbolen en teksten waardoor het verkeersbord in de praktijk groter kan zijn door de hoeveelheid informatie. Bevestigingsmaterialen en installatiekosten kunnen de prijs verhogen tot ongeveer 300 euro per bord, of zelfs meer.
Het is niet wenselijk meer dan drie verkeersborden op een paal te plaatsen (onderborden niet inbegrepen). Bovenaan borden voorrang Van boven naar beneden het bord met het laagste nummer bovenaan, het bord met het hoogste nummer onderaan.
De stad, gemeente of politie (afhankelijk van stad / gemeente) beslist altijd welk type parkeerborden u mag plaatsen. Dit mag in geen geval zelf beslist worden. U kijkt uw vergunning na om te controleren welke borden er moeten staan.
Een parkeerverbod moet steeds minstens één werkdag voor het ingaat geplaatst worden. Dit moet gebeuren voor 12 uur 's middags. Er moeten steeds 2 borden (minimumhoogte van 1.50 m) geplaatst worden.
Verkeersborden kopen doe je makkelijk bij Parkeerbord.nl. Verkeersborden zijn er in allerlei vormen en maten en dienen voor verschillende situaties. Bekijk hieronder al onze verkeersborden. Je kunt kiezen uit reflecterend (Klasse III) of niet reflecterend.
In 2014 bedroeg het totale boetebedrag voor het niet opvolgen van algemene verkeersborden nog zo'n €39 miljoen, met een gemiddeld boetebedrag van €93. Inmiddels is dit in 2023 gestegen tot €88 miljoen, met een gemiddeld boetebedrag van €115.
Verreweg de meeste verkeersborden worden aan een zogeheten flespaal of buispaal bevestigd. Montage hiervan gaat zeer gemakkelijk met twee standaard beugels. Het verkeersbord klem je met de ingestanste bevestigingsgaten tussen het klemplaatje en de beugel zelf.
De Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) zorgt voor de bewegwijzering langs alle openbare wegen in Nederland. De NBd is een samenwerking tussen ruim 360 publieke wegbeheerders. Deze bestaat uit gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat.
De gemeente is verantwoordelijk voor het plaatsen van straatnaamborden die openbare wegen aangeven.
Een verkeersbord meenemen is verboden. Ook als het langs de weg ligt. Het zijn eigendommen van de gemeente en daarmee is het diefstal. Wordt u betrapt, dan krijgt u – bij de eerste keer – een geldboete van een bedrag tussen 100 en 200 euro, plus een strafblad.
Nee, je mag in principe verkeersborden op eigen terrein plaatsen zonder toestemming van de overheid, zolang deze borden geen verwarring kunnen veroorzaken voor andere weggebruikers op openbare wegen en geen inbreuk maken op de openbare orde en veiligheid.
Dit parkeerverbod (en de bijhorende signalisatie) moet je aanvragen bij de gemeente. Dit kan tegenwoordig wel online gebeuren.
Gepal levert conform de Nederlandse normen, zoals de NEN 3381 en de eisen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de CROW Richtlijn Bewegwijzering.
Verkeersborden in Nederland worden immers al jaren van aluminium gemaakt en een groot deel bestaat zelfs uit gerecycled aluminium. Daarnaast gaan verkeersborden tegenwoordig zo'n 20 jaar mee en hebben dus in vergelijking met andere goederen een lange technische en economische levensduur.
Verplicht een stedenbouwkundige vergunning nodig
Voor het plaatsen van de meeste uithangborden en reclameborden is een vergunning verplicht. Deze dient dus voor de plaatsing te worden aangevraagd bij de gemeente-of stadsdienst.
Er zijn zes hoofdcategorieën waarin verkeerborden worden opgedeeld: gevaarsborden (A), voorrangsborden (B), verbodsborden (C), gebodsborden (D), parkeren-en stilstaan borden (E) en aanwijzingsborden (F). Hiernaast zijn er ook nog onderborden (G), zoneborden (H), diversen (I), toerisme (J) en symbolen (K).
Plaats de rand van het verkeersbord binnen de bebouwde kom minimaal 0,6 meter en maximaal 3,6 meter van de kant van de rijbaan. Buiten de bebouwde kom dien je het verkeersbord minimaal 1,8 meter van de kant van de rijbaan te plaatsen. Combineer verkeersborden in de alfabetische volgorde van RVV 1990.
Aanvraagtermijnen. Een aanvraag voor een verhuis, een levering of het parkeren van werfvoertuigen of ceremoniewagens moet minstens 5 werkdagen op voorhand worden ingediend. Elke andere inname (stelling, container, ladderlift ...) moet minstens 5 werkdagen op voorhand worden aangevraagd.
binnen de bebouwde kom: 2,20 m; de hoogte mag minder zijn indien het bord is geplaatst op een verkeerseiland of buiten een pad of trottoir, doch bedraagt dan tenminste 1,20 m. B. buiten de bebouwde kom: 1,20 m.