Een BV opheffen kost 250 euro exclusief BTW. Voor deze manier van opheffen wordt gebruik gemaakt van de turboliquidatie. Als deze vorm van opheffen niet mogelijk is, omdat er bijvoorbeeld schulden zijn, dan zal in goed overleg worden bekeken welk meerwerk nodig is om zo ook tot een aantrekkelijk vast tarief te komen.
Het enkele feit dat deze BV u nog steeds geld kost, bijvoorbeeld de accountantskosten voor het opmaken en dopeneren van de jaarrekening, kan al een reden zijn om uw BV op te heffen. Een BV opheffen kan via specialisten zeer gemakkelijk voor rond de €250,-.
Om met uw bv te stoppen moet u deze laten ontbinden. Geef de ontbinding van uw bv door aan KVK via het formulier 'Ontbinding, vennootschap, rechtspersoon of maatschap' (pdf) . Dit wordt ook wel liquideren genoemd. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders neemt hier een formeel besluit over.
Als uw BV geen activa heeft dan kan een turbo-liquidatie worden toegepast en kan uw BV binnen een aantal dagen worden opgeheven en uitgeschreven zijn bij de kamer van koophandel. Als er meerdere bezittingen zijn en schulden, dan zal de normale liquidatieprocedure gevolgd moeten worden, deze duurt 2,5 maand.
Dit gaat door middel van een aantal stappen: Eerst nemen de aandeelhouders het besluit om de BV te ontbinden. Dit wil zeggen dat ze de BV laten ophouden met bestaan. Daarna wordt de BV uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel. Tot slot moet de BV ook bij de Belastingdienst worden uitgeschreven.
Als een van de aandeelhouders weg wil, of weg moet, zijn er afhankelijk van de aard van het conflict en hoe hoog het is opgelopen, verschillende mogelijkheden: Overdracht van aandelen. Als een van de aandeelhouders uit de vennootschap wil stappen kan deze zijn aandelen verkopen en aftreden als statutair bestuurder.
Als je stopt met je bedrijf, moet je dat in elk geval melden bij de Kamer van Koophandel (KvK). Belangrijk om te weten: als je nog van plan bent een uitkering aan te vragen, kan dat alleen zolang je nog ingeschreven bent als bedrijf. Doe dat dus voordat je je bedrijf uitschrijft bij het handelsregister.
Er zijn meerdere redenen om een BV op te heffen zoals: De BV is inactief geworden of misschien zelfs nooit actief geweest. Het opheffen van een dergelijke BV bespaart in ieder geval kosten. Het is interessanter om verder te gaan als eenmanszaak.
U kunt een bv op twee manieren verkopen
U kunt kiezen voor aandelenoverdracht. Daarmee verkoopt u alles wat eigendom is van de bv, inclusief de bv zelf. Bij een activa passiva transactie maakt u met de koper afspraken over wat u wel of niet verkoopt.
Als u stopt met uw eenmanszaak schrijft u uw bedrijf uit bij KVK. U rekent daarna fiscaal af met de Belastingdienst. Betaal ook uw openstaande facturen voordat u stopt. En check wat er verandert voor uw aansprakelijkheid.
Algemene toelichting. Als er bij de ontbinding baten zijn, dan moet er een vereffening plaatsvinden. De rechtspersoon blijft dan voortbestaan tot het tijdstip waarop de vereffening is geëindigd. Als de rechtspersoon op het moment van ontbinding geen baten heeft, eindigt deze onmiddellijk.
Neem contact op met een erkend ondernemingsloket naar keuze om uw inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen te schrappen. Die schrapping is betalend. Het tarief voor 2022 bedraagt 92,50 euro (per vestigingseenheid).
Wat is een 'lege' of ook wel 'slapende' BV? Lege BV's zijn vaak BV's waar niks meer mee gebeurt. Óf ze bestaan al een hele tijd, maar worden niet meer gebruikt, óf ze zijn nooit gebruikt. Kortom, ze zijn vaak overbodig.
Een slapende vennootschap in stand houden kost jaarlijks meer dan 2.500 euro. Dat men van deze vennootschap af wil is dan ook maar normaal. Een slapende vennootschap in vereffening stellen dient de kosten van in vereffeningstelling te dragen (+/- 3 000 €) evenals een loodzware vereffeningsprocedure te doorstaan.
In de wet is een goedkeuring opgenomen om zonder belastingheffing de rechtsvorm van de onderneming om te zetten van een BV naar een eenmanszaak of firma. In feite is een dergelijke omzetting een overdracht van de onderneming, waarbij in principe een afrekening volgt met de fiscus.
Voor de belastinghervorming in 2002 kon een vennootschap nl. worden geliquideerd aan nul procent belasting. Sinds 2002 wordt 10% roerende voorheffing ingehouden en in het kader van de recente begrotingscontrole is het hek helemaal van de dam.
Belastingvoordeel bij verkoop onderneming. Als je een BV verkoopt en je bent persoonlijk eigenaar van de aandelen, dan komt de opbrengst direct op jouw privé bankrekening. De fiscus beschouwt deze opbrengst als inkomen uit aanmerkelijk belang. Je moet dan 25% belasting afdragen over de verkoopopbrengst.
Bij de verkoop van een eenmanszaak, een maatschap, een vennootschap onder firma of commanditaire vennootschap ben je inkomstenbelasting verschuldigd tegen het tarief van box 1 (maximaal 52 procent). Bij een besloten vennootschap betaalt u inkomstenbelasting tegen het tarief van box 2 (26,25 procent).
Bedrijfswaarde berekenen op basis van vuistregels
In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf wordt het gebruik van vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om de waarde van een onderneming te bepalen. Het gaat daarbij om formules als: 5 x de nettowinst. 0,75-1,5 x de jaaromzet.
Dividendbelasting als u dividend ontvangt
Ontvangt u of uw organisatie dividend van een vennootschap die is gevestigd in Nederland? De vennootschap die het dividend uitkeert moet dan meestal dividendbelasting inhouden. Ingehouden dividendbelasting kunt u verrekenen in uw aangifte inkomstenbelasting.
Er komt een nieuwe aandeelhouder bij, er vertrekt er één of de gehele BV wordt verkocht aan een nieuwe eigenaar. De overdracht van aandelen gaat altijd via een notaris. Dat is wettelijk geregeld. Als je het via FIRM24 regelt hoef je gelukkig niet fysiek langs de notaris.
Print het formulier uit, onderteken het en stuur het naar uw KVK-regiokantoor met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar van het formulier. Na verwerking van uw formulier is uw rechtspersoon uitgeschreven. De uitschrijving is gratis en kan alleen per post.
Meestal hanteert de belastingdienst de norm dat je (zonder dat 'ze' moeilijk gaan doen dan) best drie jaar verlies kan maken.
Als u uw bedrijf beëindigt, moet u: de administratie van het bedrijf afsluiten. de jaarstukken tot en met de datum van de bedrijfsbeëindiging opmaken. in uw aangifte omzetbelasting de btw aangeven over goederen die naar privé zijn gegaan.