De prijs voor het opladen van een e-step accu is dus nagenoeg verwaarloosbaar. Zeker als je dit vergelijkt met andere vervoersmiddelen zoals bijvoorbeeld de auto of het openbaar vervoer. Per oplaadbeurt ben je gemiddeld 0,50 cent kwijt. Dit is slechts een gemiddelde.
Een elektrische step ten slotte kost je gemiddeld 0,50 euro per laadbeurt. De gemiddelde actieradius van een e-step ligt met 22 km wel lager dan bij een e-scooter, maar je overbrugt er doorgaans ook kortere afstanden mee.
Over het algemeen gaat de batterij van een elektrische step één tot drie jaar mee, afhankelijk van hoe intensief u ze gebruikt en van de gebruiksomstandigheden. Te hoge of te lage temperaturen verkorten de levensduur.
Laad de accu voor het eerste gebruik helemaal vol
Over langere tijd komt dit de levensduur van de accu ten goede. Hoe lang je de batterij moet opladen, verschilt per e-step. Dit kan uiteenlopen van 3 tot 12 uur.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Een step kun je prima gebruiken wanneer het koud is. Zelfs als het vriest. Maar waar je wel rekening mee moet houden is dat je accu het door de kou minder ver kan rijden. Het voordeel van een elektromotor ten opzichte van een verbrandingsmotor is wel dat je er zo mee weg kunt rijden.
Vroeger werden deze elektrische tweewielers nog gezien als speelgoed. Tegenwoordig hebben de meeste e-steps een topsnelheid van 25 km/h en een bereik van 30 kilometer.
Elektrische step voor de openbare weg. Hoewel je de elektrische step in Nederland al regelmatig voorbij ziet komen, zijn niet alle e-steps goedgekeurd voor de openbare weg. Je mag alleen de weg op wanneer de step door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de RDW is aangewezen als bijzondere bromfiets.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Voordelen van een elektrische scooter:
1 laadbeurt kost u amper tussen de 0,20 en 0,50 cent. Dus een verbruik tussen de 0,40 en 1 euro per 100 gereden kilometers! T.o.v. benzine die kost u tussen de 4,50 en 12,50 euro per 100 km's.
Qicq rekent ons voor wat het opladen van je Stromer kost op basis van 5x per week, 52 weken per jaar, 21 km enkele reis op en neer rijden. Voor die 11.000 km is opladen echt een koopje: 44 euro per jaar.
Dat is heel eenvoudig: Je zet de step aan (of als het een leenstep is verbind je de step met de app). Je gaat met één voet op de e-step staan en met de andere voet zet je één of twee keer af, net zoals je met een normale step zou doen. Tijdens het steppen druk je de gashendel in.
Een elektrische step gaat niet harder dan 25 kilometer per uur. Een e-step hoort tot de bijzondere bromfietsen. Meer informatie over bijzondere bromfietsen staat op de website van RDW.
De maximumsnelheid is 18 kilometer per uur. De meeste elektrische (scooter)steps zijn niet toegestaan op de openbare weg. Je mag alleen de weg met een e-step op als de overheid (RDW) het type heeft aangewezen als bijzondere bromfiets. Zo zijn bijvoorbeeld de Segway en Swing wel toegestaan.
Het opladen van de elektrische steps gebeurt door particulieren die wat willen bijverdienen ('Juicers'). Ze halen de steps op, laden ze helemaal op, zetten ze daar waar Lime ze wilt hebben en verdienen daar circa vijf dollar mee.
De Joyor H1 is de goedkoopste elektrische step van dit moment voor jong volwassenen. Een groot voordeel van dit model is dat hij super makkelijk is mee te nemen dankzij zijn gewicht van slechts 7,35 kg. Daarbij kun je de e-step binnen enkele seconden opvouwen en neem je hem eenvoudig mee onder je arm.
De regels voor het gebruik van een e-step in Spanje
In Spanje geldt geen minimumleeftijd voor het rijden met een e-step, behalve in Valencia (16 jaar) en Madrid (15 jaar); Het gebruik van een helm wordt aangeraden; Er geldt geen rijbewijsplicht; Bestuurders moeten (indien beschikbaar) op het fietspad rijden.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Elektrische auto's gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine en diesel
Omgerekend is elektriciteit per kilometer goedkoper dan benzine, veel goedkoper zelfs. Want wat kost benzine bij de pomp aan de snelweg? Dan bent u toch al snel tegen de €2 per liter kwijt.