De kosten van een hybride auto opladen hangen af van de accucapaciteit en het laadtarief. Het goedkoopst is om de auto thuis aan de eigen laadpaal op te laden. De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw.
Het opladen van de hybride-accu mag alleen gebeuren met de toelaatbare maximumlaadstroom of lager conform de lokale en landelijke aanbevelingen voor het opladen van hybride-auto's via een stopcontact/stekker. De hybride-accu mag alleen worden opgeladen aan een goedgekeurd en geaard stopcontact.
De voordeligste manier om uw wagen op te laden is via het werk. Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,25 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer.
Een plug-in hybride auto verbruikt meestal tussen de 15 en 25 kWh per 100 kilometer in de elektrische modus. Dit is vergelijkbaar met het verbruik van een volledig elektrische auto, hoewel plugin hybride's vaak een kleiner bereik hebben.
Of je een laadpaal nodig hebt voor een hybride auto, hangt van het type af. Een plug-in hybride auto heeft een stekkeraansluiting. Je hebt dan een laadpaal, of stopcontact, nodig om op te laden. Er zijn ook hybride auto's die zichzelf opladen tijdens het rijden.
Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh. Dan kom je uit op ongeveer € 3,30 voor een volle accu. Opladen langs de snelweg is het duurst.
10 beste zelfopladende hybrides in 2025
De accu kan worden opgeladen via de motor en via regeneratief remmen. Hierbij wordt een deel van de energie die normaal gesproken verloren gaat wanneer u afremt, opgevangen en omgezet in energie die niet via het lichtnet hoeft te worden opgeladen. Vandaar de naam 'zelfopladend'.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
Over het algemeen liggen de totale kosten voor een laadpaal thuis inclusief installatie tussen de € 1.450,- en € 2.200,-. Dit is afhankelijk van je behoeften en wensen afhankelijk van specifieke behoeften en wensen.
Gratis opladen kan bij sommige hotels, restaurants en winkels, op voorwaarde dat je hier ook een bezoek aan brengt. Ook zijn er gratis oplaadpunten te vinden bij openbare parkeerplaatsen of bij gemeentehuizen. Soms zit er een limiet aan de tijd dat je gratis kunt opladen.
Als je 20.000 kilometer per jaar rijdt met de elektrische auto, betaal je 3.400 kWh x € 0,35 = € 99,17 per maand, of € 1.190 per jaar. Als je het vergelijkt met de jaarlijkse kosten voor het tanken met een benzineauto die ook 20.000 kilometer rijdt, dan bespaar je € 1.381,43.
Wanneer u de auto thuis wilt opladen, kunt u dit het beste doen met een laadpaal voor thuis. Het wordt afgeraden om uw plug-in hybride op te laden via een normaal stopcontact. U kunt dit beter doen via een thuislaadpunt die aangesloten is op een aparte groep in uw meterkast. Dit is een stuk sneller en vooral veiliger.
Vanuit ons perspectief zouden EV-eigenaren absoluut moeten investeren in een 7kW-lader in plaats van een 3,6kW EV-lader, omdat u uw huis toekomstbestendig maakt als u uw elektrische auto vervangt door een auto met een grotere batterij en twee keer zo snel oplaadt - en dat alles voor een vergelijkbare prijs.
Tip 1: aangesloten laten aan de laadpaal
Het kan geen kwaad om je elektrische auto daar te laten staan, want je auto zorgt er zelf voor dat de batterij nooit té vol raakt. In je auto zit een batterijmanagementsysteem (BMS) die de maximale lading van je batterij bepaalt.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
De elektrische of hybride auto thuis via het reguliere stopcontact opladen is zeer gebruikelijk. De snelheid van laden is zeker voor auto's met een kleinere accu en dito range vaak voldoende: een avond/nachtje aan het 230V stopcontact met de mobiele lader, volstaat.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Hoe vaak je een plug-in hybride moet opladen is afhankelijk van hoe vaak je in de elektrische modus rijdt. Wel is het advies om het accuniveau tussen de 20% en de 80% te houden. Rijd je elke dag ongeveer 60 kilometer? Dan is het raadzaam om je auto elke of om de dag je op te laden.
Of u nu wilt weten wat het kost om een Tesla, een Hyundai of iets anders op te laden, het enige wat u hoeft te doen om uit te rekenen hoeveel een volledige lading kost, is de kosten van elektriciteit vermenigvuldigen met de grootte van de accu van uw auto . Dit wordt gemeten in kilowattuur (kWh).
U kunt uw plug-in hybride zeker rijden zonder een opgeladen accu . Hoewel het is ontworpen als een elektrisch voertuig met verbrandingsondersteuning, heeft de accu altijd wat energie opgeslagen dankzij de zelfopladende technologie.
Hybride dieren zijn vaak onvruchtbaar of niet levensvatbaar omdat hun genen onverenigbaar kunnen zijn . Dit is een gevolg van natuurlijke selectie, waarbij soorten zich door evolutie aanpassen.
Een PHEV-aandrijflijn die u nooit zult aansluiten, brengt extra kosten en extra gewicht met zich mee vanwege de grotere batterij . Een lichtere en goedkopere standaardhybride is in dit geval de betere keuze, omdat het lagere gewicht van een hybride doorgaans resulteert in een beter brandstofverbruik dan een gelijkwaardige PHEV die op benzine rijdt.