De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Vaak kunt u al snel terecht bij een garage om de auto te laten uitlezen. Door de juiste apparatuur te gebruiken en de vele ervaring, is het voor de garages vaak snel gedaan om de auto uit te laten lezen.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
Bij vrijwel elke onderhoudsbeurt hoort het 'uitlezen' van de ECU. Uitlezen betekent dat de monteur een computer aansluit op de OBD-poort van de auto. De OBD-poort is een computerstekker die meestal ergens in het dashboard of de middenconsole is verstopt.
De Wegenwacht beschikt over uitleesapparatuur en zal ongetwijfeld ook aangesloten kunnen worden op uw auto. Maar de alarmcentrale zal altijd de inschatting maken of u met het betreffende lampje gerust kunt rijden om het probleem vervolgens door een garage te laten oplossen.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
Altijd controle met OBD2 op uw smartphone
Zo kunt u met een OBD2-adapter gegevens uitlezen via uw smartphone. Met dit systeem heeft u geen apart kastje nodig. De kleine adapter plugt u in op de OBD2-poort in de auto en vervolgens leest u via bluetooth de gegevens uit op uw Android- of iOS-device.
De kosten van een auto diagnose worden standaard berekend volgens een uurtarief van € 85,- exclusief BTW. Het gebruik van diagnose-apparatuur is in het uurtarief inbegrepen.
Het gebeurd wel eens dat het programma dat op de computer staat niet goed werkt waardoor de auto niet uit te lezen valt. Dit is simpel op te lossen door computer opnieuw op te starten. Mocht het dan nog niet lukken om de auto uit te lezen dan zit het probleem toch in de auto.
Vooraf is niet altijd duidelijk hoeveel tijd er nodig is om de juiste diagnose te stellen en daarom starten wij met het uitlezen van uw BMW. Het uitlezen neemt ongeveer een half uur tot één uur in beslag wat neerkomt op bedragen tussen de € 68,61 en €142,30.
Een Audi uitlezen kan al vanaf € 66 inclusief het ophalen en terugbrengen van de auto. Door de auto uit te laten lezen tegen dit scherpe tarief weet u direct wat er aan de hand is met de auto. Dat kan bij storingsmeldingen op het dashboard, maar ook wanneer de auto op een bepaald moment 'vreemd' gereageerd heeft.
Met OBD2 kan je voertuigen uitlezen en zo eventuele diagnostische foutcodes vinden en wissen. Maar ook sensor data weergeven zoals motortoerental, koelvloeistoftemperatuur, olietemperatuur, oliedruk, brandstofsysteem status, snelheid, brandstof trims, inlaatdruk, inlaatluchttemperatuur, luchtflow rate, etc.
Het grote voordeel van het uitlezen van de ECU is dat het zoekgebied van de storing verkleind wordt. De ECU is eigenlijk niets meer dan een computer die de elektronica via clusters aanstuurt. zoals bv. bij het motormanagement waar de ECU zijn informatie krijgt via diverse sensoren die in de auto's zijn toegepast.
Wat zijn de kosten van een Mercedes-benz uitlezen? Een Mercedes-benz uitlezen kan al vanaf € 66 inclusief het ophalen en terugbrengen van de auto. Door de auto uit te laten lezen tegen dit scherpe tarief weet u direct wat er aan de hand is met de auto.
U kunt een auto diagnose aanvragen wanneer de auto een storing geeft, maar het niet duidelijk is wat er precies mis is met de auto. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er een lampje in uw dashboard brand.
De belangrijkste symptomen van een defecte ECU
Bekende voorbeelden zijn: motorstoringslampje (MIL-lampje) die op het instrumentencluster gaat branden, auto die in noodloop gaat, de auto schokt of als de motor niet meer op alle cilinders loopt. Het kan allemaal duiden op een defect aan het motorstuurapparaat.
Met OBD kunt u de volledige boordcomputer van een auto uitlezen. Belangrijk is om hierbij een splitsing te maken tussen het motormanagement van de auto en alle overige elektronische systemen. Zoals u hierboven heeft kunnen lezen kan het motormanagement van alle automerken via dezelfde OBD2 software uitgelezen worden.
Motormanagement met zelfdiagnose: In elke moderne auto zit een motormanagement. Dit de benaming voor de software die in de ECU (Electronic Control Unit) verwerkt zit. Alle sensoren en actuatoren die op de motor zitten, zijn met kabelbomen verbonden met de ECU.
Je kunt de aansluiting vinden onder het stuur, bij de zekeringkast of in de middenconsole. Het kan zijn dat er een klepje voor zit. De OBD-poort ziet er net zo uit als de scart-ingang van je tv.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Wat is de beste OBD2 scanner? Volgens ons is de iCarsoft Multi-system Car Diagnostic Tool CR Pro het antwoord op deze vraag. De iCarsoft Multi-system Car Diagnostic Tool CR Pro is een all-in-one-apparaat dat geschikt is voor meer dan veertig automerken.
Het draadloos uitlezen van uw BMW is mogelijk met de juiste dongle en software. U kunt hierbij denken aan een iCarsoft Wifi dongle, of een iCarsoft bluetooth scanner. Met deze uitleesapparatuur is het mogelijk uw auto met een telefoon of tablet uit te lezen. Ook kan live data worden weergegeven.
EOBD-meting
De uitstoot van auto's met een datum deel 1 na 31-12-2005 wordt bepaald door middel van een emissietest via het EOBD-uitleessysteem. Dit is een emissie-standaard die geldt voor in Europa verkochte benzine, diesel of hybride auto's.