Als je vergeet om uit te checken, ben je het volledige instaptarief (à €4,-) kwijt. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist. Op deze website vraag je in drie simpele stappen saldo terug.
Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met je OV-chipkaartnummer. Vul ook je geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
Niet uitgecheckt
Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug. Uitcheck gemist? Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
35 minuten wachten
Sinds 1 september kan dat niet meer. De reis kan nu alleen met korting worden voortgezet als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit. Maar zoveel tijd hebben reizigers meestal niet. De NS heeft de in- en uitcheckregels gewijzigd om een andere groep reizigers tegemoet te komen.
Dat kun je doen in drie simpele stappen op www.uitcheckgemist.nl. Het saldo wordt vervolgens klaargezet bij een oplaadpunt en kan daar worden opgehaald met de OV-chipkaart. Heb je met NS gereisd en vraag je voor die reis je saldo terug, dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat.
Gewoon inchecken en als u door het station bent weer uitchecken is legaal, is slimmer dan maar doorlopen en voorkomt onnodig geld uitgeven. U bent wel uitgecheckt maar niet ingecheckt. Daar kan fraude mee worden gepleegd en u laadt daarmee een verdenking op zich, ook al is het ten onrechte.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld u aan met uw OV-chipkaartnummer. Vul ook uw geboortedatum in als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
In de reishistorie zie je alle ritten zonder check-uit van de laatste 180 dagen. Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is. In de meeste gevallen binnen 14 dagen maar uiterlijk binnen 62 dagen. Translink is samen met de deelnemende vervoerders verantwoordelijk voor Uitcheckgemist.nl.
Als je de NSApp op je telefoon hebt staan met NS-account kan je daar je reishistorie bekijken. Checkins bij de NS zie ik daar meestal al na 5 minuten staan. Anders bij het eerst volgende station eruit, paaltje zoeken en je kaart ervoor houden (Onderstaande niet doen bij poortjes!)
Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug. Voor bepaalde langere lijnen is dit een hoger bedrag.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Is de kaart langer dan een jaar verlopen, dan zijn de gegevens ervan niet meer online beschikbaar. Saldo terugvragen kan door naar de website van OV-Chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen.
Aan de hand van de hoeveelheid vertraging wordt berekend wat je vergoeding is. De hoofdregel is: 50% van de ritprijs bij 30 minuten vertraging, en 100% bij 1 uur vertraging.
nee, want bij inchecken wordt er 5 euro afgeschreven van je tegoed. Bij uitchecken krijg je die terug en wordt de werkelijke ritprijs van je tegoed afgeschreven.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig. De vervaldatum van je OV-chipkaart vind je op de kaart. Met een verlopen kaart kun je niet meer reizen.
Als je de bus verlaat, hou je weer je OV-chipkaart voor de kaartlezer. Daarmee check je uit. Uitstappen en uitchecken doe je altijd achter in de bus. Dan kunnen andere reizigers makkelijk instappen.
Reis je met de OV-chipkaart, dan check je altijd in- en uit. Ook wanneer je overstapt. De overstaptijd op de OV-chipkaart gaat in op het moment dat je uitcheckt. Je hebt dan 35 minuten de tijd om in te checken in de volgende bus, tram of metro.
Tijdens je reis kun je binnen 35 minuten uit- en weer inchecken zonder dat je je lange-afstandskorting verliest. Je kunt dan verder reizen in dezelfde tariefperiode (dal of spits).