Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Een laadpaal kost gemiddeld €800 tot €3100 (all-in prijs, dus inclusief installatie). Voor het laadstation en de installatie zijn er standaardkosten. Verder zijn er optionele kosten die er bij kunnen komen.
Om toch een idee te geven kan een laadpaal al vanaf €389,- inclusief btw geïnstalleerd worden. De meeste aansluitingen kosten tussen de €389,- en €800,-. Wat voor veel kosten zorgt is een zwaardere aansluiting in uw meterkast.
Subsidie laadpaal (eigen) bedrijf? Jazeker!Je kan als zzp'er aanspraak maken op subsidie voor elektrische laadpalen - waaronder de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).
Wat kost een laadpaal thuis? Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.
Als laadpaal eigenaar kun je verdienen aan het laadtarief voor externe gebruikers. De gebruikers die een laadsessie starten, betalen het door u ingestelde laadtarief per kWh. De laadpalen staan jaren en de aantal laadsessies zullen in de komende jaren alleen maar toenemen, daarmee is de investering snel terugverdient.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Het is vandaag ook als particulier fiscaal voordelig om een laadpaal te laten installeren. Je kan namelijk genieten van een belastingvermindering tot 45% (op je belastbare bedrag).
Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heb je een laadpas nodig.
Als particulier mag je altijd een laadpaal voor je elektrische auto kopen en plaatsen op eigen terrein, of in je garage. Echter, niet iedereen heeft de mogelijkheid om op eigen terrein zijn elektrische auto te parkeren. De laadpaal moet dan in de openbare ruimte worden geplaatst.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Voor de installatie van je eigen laadpaal is elektrische kennis noodzakelijk. Je moet goed weten wat je doet. Er moeten voor de installatie namelijk kabels getrokken worden en aanpassingen gedaan worden in de meterkast. Je gaat dus werken met relatief hoge spanning en stroomsterkte.
De laadpaal of wandlader thuis
Gemiddeld betaal je tussen de € 500,- en € 1.200,- voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
De verwachte levensduur van een laadpaal is ongeveer 5 tot 10 jaar.
Hoe lang duurt het voordat mijn laadpaal geïnstalleerd is? De installatie van het laadpunt wordt doorgaans binnen 2 tot 3 weken na je bestelling voltooid.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt. Als de leaseperiode voorbij is, mag de laadpaal blijven staan. In de meeste gevallen wordt je dan gratis eigenaar van het laadpunt.
Indien je geen ruimte hebt, kan je als burger of onderneming via dit online formulier een publieke laadpaal aanvragen op het openbaar domein. Als u zelf geen plaats hebt voor een laadpaal en een bestaand publiek laadstation te veraf is, kunt u zo toch een paal op maximaal 250 meter van uw deur verkrijgen.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW). Wel staan er in de publieke ruimte ook laadpalen die maximaal tot wel 17,2 kW of zelfs 22 kW kunnen leveren.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Een laadpunt op eigen terrein kost al snel zo'n € 2.000. Daarbij maakt het verschil of je naast de meterkast een gat naar buiten boort, of dat de laadpaal aan de andere kant van je perceel moet verrijzen. Wanneer er gegraven moet worden, loopt de teller immers snel op. Reken op zo'n € 45 per meter graven.
Auto laden via stopcontact gebeurt veel
De elektrische of hybride auto thuis via het reguliere stopcontact opladen is zeer gebruikelijk. De snelheid van laden is zeker voor auto's met een kleinere accu en dito range vaak voldoende: een avond/nachtje aan het 230V stopcontact met de mobiele lader, volstaat.