Hoewel je op sommige plekken gratis kunt laden, is het opladen van elektrische auto's bij de reguliere laadpalen iets duurder dan in Nederland. Het bedrag per kWh is gemiddeld zo'n €0,40. Als het gaat om het snelladen, is het tarief juist vaak wat lager.
De Shell Recharge laadpas is de meest geaccepteerde pas in Europa en daarom erg handig om hoe dan ook mee te nemen tijdens jouw autoreis door Europa. De pas wordt geaccepteerd in 35 Europese landen.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Thuis vaak nog het goedkoopst
Als je thuis een eigen laadpunt hebt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit. Maar let op: dit is wel afhankelijk van het energiecontract dat je op het moment hebt. Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Steeds meer winkels plaatsen een gratis laadstation voor elektrische auto's. Zo hebben verschillende filialen van de Lidl gratis oplaadpunten. Ook worden er meer snelladers (fast chargers) geplaatst. Zo willen ze bijdragen aan het duurzame imago van de winkel, maar ook aan de duurzaamheid van Nederland.
Gratis laden!
In ons land kun je op een handvol plekken gratis (snel)laden, voornamelijk bij supermarkt Lidl. In Duitsland kan dit, naast de eerder genoemde gratis laadpalen, op heel veel plekken. Wederom vaak bij de Lidl, maar ook bij supermarkten Aldi Süd en Kaufland vind je vaak gratis snelladers.
Langs de snelwegen staat met regelmaat een snellaadstation. Je elektrische auto opladen in Duitsland kan vaak langs de snelweg of net daarbuiten: bij een Raststätte. Ook vind je in Duitsland (soms gratis) laders bij Lidl of Kaufland. Om deze laders te activeren heb je vaak wel een laadpas of App nodig.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Shell Recharge
De app laat je zien waar je publieke laadpalen door heel Europa kunt vinden. De laadservices bieden toegang tot meer dan 300.000 laadpunten in heel Europa. De app geeft informatie over de beschikbaarheid, laadsnelheid en tarieven.
Duitsland heeft bijna 60.000 laadpunten (Stromtankstellen) waarvan de meeste zich in het midden en westen van het land bevinden en in en rond de grote steden.
De beste vertalingen van oplaadpunt in het woordenboek Nederlands - Duits zijn: Stromtankstelle . In-context vertalingen van oplaadpunt hebben minimaal 201 vertaalde zinnen.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
De ANWB laadpas heeft een goede dekking in het buitenland. Alle aangesloten laadpalen en de actuele tarieven vind je op de pagina van de ANWB Laadpas. Ook wanneer je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, is het de moeite waard om meerdere laadpassen bij je te hebben.
Plugsurfing is niets voor niks de beste laadpas met de grootste dekking. Plugsurfing is de volledigste Europese aanbieder. Zij zijn werkzaam sinds 2012 in deze markt en hebben een groot en betrouwbaar netwerk opgebouwd met hun laadpassen.
01 februari 2021 Zorgeloos op weg met een elektrische auto. De ANWB Routeplanner is nu ook te gebruiken om een route te berekenen voor stekkerauto's. Je krijgt dan een route inclusief laadstops en laadtijd.
In Duitsland krijg je op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een vanafprijs van maximaal €40.000 een financiële tegemoetkoming van maar liefst €6.000. Dat bedrag wordt met ingang van 2023 teruggeschroefd naar €4.500, zo melden diverse Duitse media.
Lidl plaatst bij 10 vestigingen snelladers waar klanten voor niks hun elektrische auto kunnen opladen.
Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden.
Maak het laden van uw elektrische auto makkelijker met de Chargemap Pass. Gratis laden op groene stroom van eigen zonnepanelen op dak van de nieuwe Lidl, tijdens openingstijden. Laden kan maximaal 30 minuten.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.