Houdt er rekening mee dat je toch wel minimaal 30% tot 40% van een Overnamesom zelf zult moeten inbrengen. Daarnaast zul je kosten moeten maken om tot de overname te komen, denk daarbij aan kosten van de adviseurs, accountant voor het boekenonderzoek, jurist voor de overeenkomsten en ook de notariskosten.
Hoe complexer de situatie, hoe hoger de kosten. Deze lopen uiteen van enkele duizenden euro's tot soms wel honderdduizenden euro's bij grote ondernemingen met complexe structuren. Wat een bedrijfsovername kost is niet eenduidig vast te stellen. Dit is van veel factoren afhankelijk.
Op welke manieren kan je een bedrijf overnemen? Als je er voor jezelf uit bent of je een bedrijf wilt overnemen heb je drie opties: je kunt een familiebedrijf overnemen, een management buy-out doen (de zaak waar je in dienst bent) of een management buy-in: (een bedrijf van iemand die je niet kent).
Kort gezegd: de prijs is het bedrag dat je betaalt of krijgt bij de (ver)koop van een bedrijf. Dit bedrag is afhankelijk van de onderhandelingen tussen beide partijen en daarbij spelen veel meer zaken een rol dan de 'waarde'.
Bij de verkoop van een eenmanszaak, een maatschap, een vennootschap onder firma of commanditaire vennootschap ben je inkomstenbelasting verschuldigd tegen het tarief van box 1 (maximaal 52 procent). Bij een besloten vennootschap betaalt u inkomstenbelasting tegen het tarief van box 2 (26,25 procent).
De enige juiste methode om de waardebepaling van de eenmanszaak te berekenen is de DCF-methode: projecties van toekomstige kasstromen worden contant gemaakt om tot de zgn. discounted cash flow (DCF)-waarde op transactiedatum te komen.
Een zzp'er verdient gemiddeld 45.000 euro bruto, een ondernemer met personeel gemiddeld 80.000 euro. Ter vergelijking: de gemiddelde Nederlander verdient dit jaar in dienstverband 36.000 euro bruto, volgens een schatting van het Centraal Planbureau.
U moet bijvoorbeeld een rechtsvorm kiezen voor uw bedrijf en uw bedrijf inschrijven bij KVK. Volg het stappenplan voordat u met een winkel of supermarkt franchise begint. Ga daarna met de stappen op deze pagina aan de slag.
De kosten lopen uiteen van € 200 tot € 1.000. Vroeger was het noodzakelijk om € 18.000 aan startkapitaal te hebben. Sinds de invoering van de flex-bv is dit nog maar € 0,10. Let op: aan de oprichting van een eenmanszaak zijn geen kosten voor een notaris verbonden.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van vuistregels
In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf wordt het gebruik van vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om de waarde van een onderneming te bepalen. Het gaat daarbij om formules als: 5 x de nettowinst. 0,75-1,5 x de jaaromzet.
Uit ervaring kunnen wij stellen dat de gemiddelde duur van zo'n proces tussen de 6 en 12 maanden bedraagt. Echter wanneer er sprake is van een noodovername dan kunnen overnametrajecten snel verlopen, puur vanuit de noodzaak. Denk hierbij aan overname door overlijden, ongeval, arbeidsongeschiktheid of scheiding.
Er zijn verschillende methoden om waarde te bepalen: Discounted cashflow: Berekent de waarde op basis van toekomstige vrije kasstromen. Intrinsieke waarde: Hierbij is de bedrijfswaarde het verschil tussen de waarde van de bezittingen en de schulden (dus het eigen vermogen).
Waarderingsmethode 1: Gebruik vuistregels of multiples
4-6 x de nettowinst. 0,75 – 1,2 x de jaaromzet. 1 x de intrinsieke waarde + 2 x de nettowinst.
Een van de meestgebruikte methodes om de goodwill uit te rekenen is door de overwinst uit te rekenen. U berekent dit door de winst van de afgelopen 3 jaar te vermenigvuldigen met factor naar keuze tussen de 3 tot 5. De rentabiliteit van de afgelopen drie jaar wordt hierbij als startpositie gehanteerd.
De waarde van je klanten kun je op verschillende manieren bekijken en berekenen. De meest eenvoudige is je totale omzet (O) in een periode delen door het aantal klanten (K) dat je in die periode hebt bediend. Zo krijg je de gemiddelde waarde (W) over bijvoorbeeld een kalenderjaar.
Vroeger was het niet mogelijk om een bedrijf te beginnen zonder geld. Om een BV op te richten moest je bijvoorbeeld een startkapitaal van minstens €18.000(!) verzameld hebben. Tegenwoordig is dat gelukkig niet meer het geval.
Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn en de ANWB komen als beste uit de bus. Ze zijn sterk op internet, zijn onderscheidend met hun winkels én krijgen veel publiek over de vloer. Onderaan de ranglijst van 200 namen staan winkelketens als Spar, Carpet Right, Marskramer en New Yorker.
Er zijn veel vergunningen voor de detailhandel, maar de meeste winkels hebben ze niet nodig. Wil je op straat of aan de deur verkopen? Dan moet je in sommige gemeenten een ventvergunning hebben of er in elk geval melding van doen. Met een kraam of verkoopwagen heb je dan weer een standplaatsvergunning nodig.
Stel dat u € 5.000 aan kosten heeft in het eerste jaar dat u ondernemer bent. En dat u maandelijks € 1.900 netto wilt verdienen, dus € 22.800 netto per jaar. U heeft dan in elk geval een minimale jaaromzet nodig van € 27.800 (exclusief btw).
Als je wilt inkopen in het bedrijf waar je werkt zal je in geval van een B.V. een deel van de aandelen kopen. Vaak worden nieuwe aandelen uitgegeven, maar het kan ook zijn dat bestaande aandelen door de huidige aandeelhouders worden verkocht.
Wat is het verschil? Goodwill kan ontstaan door diverse oorzaken, bijvoorbeeld door een gunstige vestigingsplaats of een goede organisatie van de onderneming (zakelijk goodwill) en door uitzonderlijke kwaliteiten van de ondernemer (persoonlijke goodwill).