Veel webshops zijn klaar met 15 tot 50 euro per maand, in een enkel geval 100 euro. Een grote, professionele webshop met een service level agreement (SLA) kan daarentegen jaarlijks wel 5000 euro kwijt zijn aan hosting en onderhoud.
Als je je een standaard WooCommerce webwinkel laat maken door een zzp'er of een klein webdesignbureau, kost je dit minimaal zo'n 2500 euro. Bij middelgrote webdesignbureaus ligt de prijs voor een standaard WooCommerce webwinkel veelal tussen de €5000 tot €12.000, maar daarvoor krijg je meer maatwerk en expertise.
Voor een goede webshop is het belangrijk dat je:
levert wat je aanbiedt (dus geen vervangende producten) levert binnen de bezorgtermijn die je belooft (met eventuele voorbehoud van tijdige levering door de bezorgdiensten, met name rond feestdagen) duidelijk bent over de retourvoorwaarden en de portokosten hiervan.
Als je op een eigen domeinnaam een webshop begint moet je deze verplicht inschrijven bij de KvK. Fysieke winkels zijn al ingeschreven. Als je alleen online verkoopt en nog geen KvK-inschrijving wilt zijn er ook andere oplossingen. Zo kun je eerst klein beginnen door producten te verkopen via een online marktplaats.
Als u start met uw eigen webshop, moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK . KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden.
Het maximumbedrag voor inkomsten uit overige werk is € 8.750,- (laatste update in 2021). Meer bijverdienen naast dit bedrag mag, mits je je inschrijft als ondernemer. Meer opgeven bij je inkomstenaangifte kan niet en inkomsten verzwijgen betekent dat je zwart werkt en je schuldig maakt aan belastingontduiking.
Als je een webwinkel begint en je het bedrijf gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel vraagt deze je om je keuze voor de gewenste rechtsvorm. Als je de enige eigenaar bent, kun je kiezen voor een eenmanszaak of, als je samen begint, een vennootschap onder firma.
Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt.
Techniek, ICT en bouw en vooral zorg
De tekorten aan mensen in de zorg, techniek, ICT en bouw zijn de afgelopen tijd vaak onderwerp van gesprek en zijn ook duidelijk zichtbaar op deze lijst. In de zorg is vrijwel elke baan in het primaire proces veel gevraagd, bijvoorbeeld verzorgenden en verpleegkundigen.
80% van de webshops maakt geen of weinig winst.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Hoeveel moet een website echter kosten? Gemiddeld bedragen de initiële kosten van een site, inclusief lancering en ontwerp, € 1.500,- tot € 150.000,- terwijl routineonderhoud van de website varieert van € 35,- tot € 5.000,- per maand – of € 400,- tot € 60.000,- per jaar.
Veel webshops zijn klaar met 15 tot 50 euro per maand, in een enkel geval 100 euro. Een grote, professionele webshop met een service level agreement (SLA) kan daarentegen jaarlijks wel 5000 euro kwijt zijn aan hosting en onderhoud.
Dan is de gratis webwinkel van Starteenwinkel.nl de perfecte oplossing. Bij Starteenwinkel.nl kun je – zolang als je wilt – gebruikmaken van de gratis webwinkel. Deze gratis webwinkel heeft slechts enkele beperkingen. Bij de gratis webwinkel kun je maximaal 20 producten in je webwinkel plaatsen.
Techniek, ICT, zorg en onderwijs
Uit analyse van Randstad blijkt dat bijna ieder vakgebied kansrijk is in 2022. Toch is ook duidelijk te zien dat met name in de techniek, ICT, zorg en het onderwijs structureel de meeste vacatures openstaan.
De producten voor je webwinkel kun je inkopen bij een groothandel, leverancier of bij het merk van je keuze. Een groothandel is een partij die levert aan ondernemers. Daarom eisen de meeste groothandels dat je bent ingeschreven bij KVK. Bij de verkoop van merkspullen moet je je vaak aan bepaalde voorwaarden houden.
De groothandel koopt goederen meestal rechtstreeks bij de fabrikant, maar kan ook bij een wederverkoper kopen. In beide gevallen krijgt de groothandel grote kortingen voor het kopen van grote hoeveelheden goederen.