Een waterstof bus kost rond 666.000 euro, waarvan 132.400 euro voor alleen de brandstofcel. De brandstofcel gaat 30.000 uur mee, ruim 1 miljoen km, maar vraagt in die periode wel rond € 130.000,- onderhoud. Elektrische bussen zijn veel eenvoudiger van constructie en hebben veel lagere onderhoudskosten.
Een stadsbus begint bij € 200.000 aanschafprijs.
In juni 2021 is het eerste operationele Shell-waterstofvulpunt voor bussen in gebruik genomen in Groningen. Het vulpunt is subsidievrij gebouwd en zal beschikbaar zijn voor 20 streekbussen van Qbuzz die op waterstof rijden.
De Ebusco 2.2 (12 meter) kan met zijn accupakket van >350 kWh een range tot 350 km rijden. Met het optionele accupakket van >500 kWh kan hij een range tot zelfs 450 km rijden.
Fiat Ducato
De zuinigste bedrijfsbus in deze categorie is de Fiat Ducato. Met een CO2-uitstoot van 153 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 5,8 liter per 100 kilometer is hij een stuk zuiniger dan de andere grote bussen in deze lijst. Een terechte eerste plaats dus!
De aanschafwaarde van een elektrische bestelbus
De aanschafprijs van een compacte elektrische bestelbus begint rond de 25.000 - 30.000 euro, middelgrote exemplaren kosten rond de 30.000 - 35.000 euro. Een grote elektrische bestelbus heeft een aanschafprijs van ongeveer 50.000 - 60.000 euro.
De brandstofcel gaat 30.000 uur mee, ruim 1 miljoen km, maar vraagt in die periode wel rond € 130.000,- onderhoud. Elektrische bussen zijn veel eenvoudiger van constructie en hebben veel lagere onderhoudskosten. Een vergelijkbare elektrische bus met een hoog bereik kost tussen 450.000 en 500.000 euro.
Een stadsbus gebruikt ongeveer 1 liter op 3 kilometer.
Nadelen van een auto op waterstof
In een tank van een waterstofauto kan 5 à 6 kg waterstof, dus een volle tank kost 50 à 60 euro. Daarmee rijd je gemiddeld 500 km. Verder heeft waterstofgas een lage dichtheid en dus een groot volume, waardoor de waterstoftank in een auto behoorlijk wat plaats inneemt.
Denkt u bij een stroomaangedreven voertuig met waterstoftanks aan bruto ombouwtarief van € 175.000,- excl. BTW, waarbij de tankplaatsing afhankelijk van het voertuig is.
Op dit moment rijden er zo'n 500 zero-emissie bussen in Nederland, veelal batterij-elektrisch. Dat aantal verdubbelt naar verwachting in 2020. Er zijn op dit moment acht waterstoftankstations in Nederland.
Hangt af van motorisering, aantal passagiers, uitrusting. varieert dus tussen de 45000 euro (kale 18 pers. bus op basis van merc. dubbeldekker.
Om één passagier over 100 kilometer te vervoeren, hebben bussen en touringcars gemiddeld tussen 0,6 en 0,9 liter diesel nodig, terwijl een dieselauto gemiddeld 5,9 liter brandstof zal verbruiken, een auto op gas 7,6 liter, een vliegtuig 6,6 liter en een hogesnelheidstrein 2,6 liter.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Het kunststof wordt vermalen, waarna dit granulaat gebruikt wordt voor de productie van nieuwe accuomhulsels. Het lood wordt omgesmolten en verder gezuiverd waarna het verder verwerkt kan worden in de metaalindustrie. Veel lood uit oude accu's wordt ingezet als grondstof voor nieuwe accu's.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
De combinatie elektrische bestelbus met een aanhanger is zeker mogelijk. Hieronder vind je een overzicht van elektrische bestelauto's en de toegestane maximale massa van een aanhanger. Je moet er trouwens rekening mee houden dat je met een B-rijbewijs ook aan de grenzen van de massa komt.
De totale kosten zijn vergeleken op basis van type, factoren en de gebruiksduur van de bedrijfswagen. Uit onze vergelijking is gebleken dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 38 maanden voordeliger is dan een brandstofvariant. De jaarlijkse kosten van een elektrische bedrijfswagen komen neer op 9.625,52 euro.
Dacia Spring, vanafprijs: 20.850 euro
De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto's in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen.
Toppertje: Mercedes-Benz Sprinter
Het onderzoeksbureau keek naar het aantal mankementen van bedrijfswagens wanneer ze 150.000 kilometer erop hebben zitten. De Mercedes-Benz Sprinter doet het dan uitstekend en scoort een nette 62,5 op een schaal van 100. Deze bus is bij Hellocars beschikbaar om te leasen!