Totale motorrevisie: tussen de 1.800 en 7.500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Een gereviseerde motor kan betrouwbaar zijn, maar het hangt af van de kwaliteit van de revisie en de gebruikte onderdelen. Wij bij RH-Revisie gebruiken uitsluiten de originele onderdelen van topkwaliteit.
Versleten delen worden vervangen door nieuwe. Vervolgens wordt alles weer in elkaar gezet en is het onderdeel weer als nieuw. Het kan zo weer jaren mee. De meest voorkomende gereviseerde onderdelen bij een auto zijn: motorblok, startmotor, dynamo, cilinderkop en versnellingsbak.
De prijzen zullen vermoedelijk variëren tussen de €1500,- en €2500,- afhankelijk van motornummer en kilometerstand. Een gereviseerde motor kost ongeveer hetzelfde maar er moeten dan veel meer delen overgezet worden van de oude motor op nieuw.
Een indicatie van de kosten voor de inbouw van een ruilmotor is € 4.000 a € 4.500.
Inlopen motor
Deze ruwheid zorgt ervoor dat deze motoronderdelen minder warmte afgeven en dus suboptimaal werken. Tijdens de eerste 1000 tot 2000 kilometer is het daarom raadzaam om de gereviseerde motor op een laag pitje te laten draaien.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Simpel gezegd is een motorrevisie het opknappen van alle motordelen zodat je de motor een tweede leven inblaast. Hierbij haal je het hele motorblok uit elkaar, om vervolgens elk onderdeel grondig na te kijken en te reinigen. Dingen die hierbij gedaan kunnen worden zijn bijvoorbeeld polijsten, slijpen en borstelen.
Je motor zelf reviseren, wat kun je doen? Je kunt natuurlijk onderdelen bij ons kopen en deze zelf vervangen. In principe is het reviseren van een motorblok een klus voor specialisten, omdat het uit elkaar halen en in elkaar zetten alleen al een ingewikkelde klus is die je zeker niet mag onderschatten.
Revisie van jouw motor zorgt ervoor dat jouw motorblok weer zo goed als nieuw is. Alle onderdelen met slijtage worden vervangen zodat de motor er weer vele kilometers tegen aan kan. Je bespaart veel geld door jouw motorblok te reviseren in plaats van te vervangen.
Olie verwisselen na 1000km (of na 15 uur voor motoren met een urenteller) is heel gebruikelijk, maar ook een compleet blok-revisie na 20.000km gewoon omdat het servicemanual dat voorschrijft.
Reken qua kosten op ongeveer 2,5 cent per kilometer. Ga ervan uit dat je motor na 5 jaar nog ongeveer 40% waard is van wat je ervoor betaalde. En dat je na 7 tot 10 jaar ook nieuwe motorkleding nodig hebt. Reken uit wat dat per maand is en zet dat bedrag elke maand opzij.
Reviseren cilinderkop vanaf € 125,00 ex BTW, met volledige Bovag garantie.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Het herstellen van lakschade van een auto kost al snel 200 tot 300 euro. De kosten van het laten herstellen hangt af van de grootte en de plek van de beschadiging.
Voor reparatie kun je terecht bij de dealer of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie van versnellingsbakken. Bij een ernstig versleten versnellingsbak je ook denken aan vervanging door een tweedehands versnellingsbak. Revisie van een versnellingsbak, inclusief montage, kost al gauw zo'n € 2.500.
Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Als je het voorgeschreven onderhoud laat uitvoeren door een dealergarage, dan kan er geen discussie ontstaan of het onderhoud wel op de juiste wijze is uitgevoerd. Een auto die door een dealer is onderhouden levert bij inruil vaak iets meer op.
Het goed inrijden van een nieuwe auto doen we om de bewegende onderdelen van de motor op een goede manier op elkaar in te laten werken. Dit zorgt ervoor dat je auto op de lange termijn niet veel te veel olie verbruikt en ook niet inlevert op de prestaties.
Is inrijden écht nodig? Doordat productiemachines veel nauwkeuriger werken en er beter materiaal wordt gebruikt voor de motor, is inrijden tegenwoordig minder belangrijk. De verschillende onderdelen van de motor zijn namelijk vanaf het begin al beter op elkaar afgestemd.
Reviseren begint met het demonteren en grondig reinigen van een motor. Aansluitend volgt een nauwkeurige controle van alle onderdelen, waarbij beoordeeld wordt welk onderdeel aan vervanging toe is of welk onderdeel gereviseerd kan worden, maar ook welk onderdeel goed is.