Beschrijving. V-snaar 10 inch (van het merk Senzo) in de categorie is momenteel €15.
Als hij slijtage vertoont, zal hij hem vervangen. Vaak is het dan ook aan te bevelen de spanrol(len) en geleiderol(len) te vervangen. Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
Het is belangrijk dat je je V-snaar tijdig vervangt. Dit doe je om te voorkomen dat je v snaar scheurt en daardoor knapt. Als dit gebeurt kan er motorschade ontstaan en kun je ook niet meer verder rijden.
vervang hem maar niet, een v-snaar gaat normaal ongeveer 15000 km mee...
Hoe kom ik erachter welke V-snaar ik nodig heb? Wilt u weten welke V-snaar u nodig heeft, dan staat deze genoteerd op uw oude V-snaar. Let op de omtrek, breedte en dikte in mm. Dat kan in volgorde varieren.
Vraag: Wat doet de V-snaar van een scooter eigenlijk? Antwoord: De v-snaar of ook wel een tandriem genoemd en is voor de overbrenging van energie van de motor naar het achterwiel. De scooter is continue variabel en heeft daarom geen vaste versnelling.
Een piepend, snerpend geluid (V-snaar of multiriem)
Hoor je bij een draaiende motor een piepend, snerpend geluid, dat vaak erger wordt als je extra gas geeft, dan heb je goede kans dat de V-snaar, tegenwoordig vaak multiriem genoemd, is versleten of loszit.
In veel auto's drijft de riem ook de waterpomp aan, die verantwoordelijk is voor de motorkoeling. Zonder (werkende) multiriem kunnen dus al deze onderdelen niet functioneren en kunt u in principe niet met de auto rijden. De riem wordt op zijn beurt aangedreven door de krukas van de motor.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
De prijzen voor een multiriem of een v-snaar starten vanaf € 40 en het duurt gemiddeld een half uur tot anderhalf uur om deze te installeren.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
Over het algemeen duurt een grote beurt zo'n 2,5 à 3 uur. Voor een grote scooter onderhoudsbeurt, klein of groot, dien je altijd een afspraak te maken. Onze medewerkers spreken met je af wanneer je scooter weer voor je klaarstaat. Bij een kleine beurt is het meestal mogelijk te wachten.
Re: motor starten zonder v-snaar/riem
edwinpol schreef: kan je de motor starten zonder v-snaar/riem? Ja, maar de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp e.d draaien dan niet. De ontsteking loopt dan dus op de accu, welke niet wordt opgeladen en je hebt geen koeling.
De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.
U kunt de spanning van de V-snaar eenvoudig zelf controleren met een vinger of uw duim. Om dit te doen, drukt u ertegen in het langste vrije gedeelte. De riem mag niet meer dan 1 à 2 cm wegschuiven. Dan is de spanning prima.
Er zijn enkele situaties waarin de rollen moeten worden vervangen. Wanneer er andere onderdelen worden gemonteerd zoals een nieuwe uitlaat, is het in veel gevallen nodig om de rolletjes te vervangen. De rollen kunnen echter ook verslijten. Je kunt snel zien of je rolletjes versleten zijn.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Een multiriem zou minimaal 60.000 km mee moeten kunnen.
De multiriem moet iedere 6 jaar òf iedere 160.000 km vervangen worden. Daarom wordt de multiriem, bij auto's met een distributieriem, beide riemen tegelijkertijd vervangen. Echter bij auto's met een distributieketting is dit dus niet het geval.