Kosten. Aan het doen van een sloopmelding zijn geen kosten verbonden. Let op: voor aanvraag en behandeling van een omgevingsvergunning moet u wel leges betalen.
Sloopvergunning. U vraagt een sloopvergunning aan als u een gebouw gaat slopen in een beschermd stadsgezicht. U heeft ook een sloopvergunning nodig als in het bestemmingsplan is opgenomen dat er voor het slopen een vergunning nodig is.
De sloper is degene die ook de sloopmelding doet. Ook een ander mag onder voorwaarden deze melding doen.
Antwoord. De termijn van 5 werkdagen is alleen mogelijk voor bedrijven en niet voor particulieren en geldt alleen voor mutatieonderhoudswerkzaamheden. In andere gevallen geldt de termijn van vier weken.
Doe de melding minimaal 4 weken voor de start van het slopen. Soms kunt u de melding 5 werkdagen van tevoren doen. Dit kan als het gebouw anders onnodig leeg komt te staan.
Waarom moet je een sloopmelding doen? Gemeentes hebben de sloopmelding vooral zodat ze extra voorwaardes kunnen leggen aan de sloop. Dit kan bijvoorbeeld het scheiden van het sloopafval zijn. De voorwaarden zorgen er vooral voor dat er geen onveilige situaties of hinder ontstaat tijdens de sloop.
De reguliere procedure mag 8 weken duren en kan éénmaal met 6 weken worden verlengd. De uitgebreide procedure mag 6 maanden duren en kan ook éénmaal met 6 weken worden verlengd. De procedure start na het indienen van de aanvraag in het omgevingsloket.
Slopen of bouwen zonder vergunning of in afwijking van de vergunning kan een strafbaar feit opleveren. De maximale straf is hechtenis van maximaal vier maanden of een geldboete van maximaal € 4.500,–.
De sloopmelding ziet toe op het veilig slopen en verwijderen van asbest en het verantwoord omgaan met restmaterialen en afvalscheiding (milieubescherming en gezondheid). sprake is van het slopen van een monument op grond van de Monumentenwet of een gemeentelijk of provinciale monumentenverordening.
De sloopvergunning valt onder de Omgevingsvergunning. Voor het aanvragen van deze vergunning moeten er vaak bouwtekeningen, constructieberekeningen en een asbestinventarisatierapport worden aangeleverd.
In beginsel heeft een verleende omgevingsvergunning een onbeperkte geldigheidsduur.
De aanvraag dien je in via het omgevingsloket. Wanneer er enkel een aanvraag wordt gedaan voor de sloop van een vrijstaande constructie kan het dossier ingediend worden zonder medewerking van een architect. Vaak moet je ook een sloopopvolgings plan (SOP) bij de vergunningsaanvraag voegen.
Kosten omgevingsvergunning
Bij bouwkosten tussen €50.000 – €300.000 kost een omgevingsvergunning gemiddeld 3,0 % van de bouwkosten (met meestal een minimum van € 2.000,00). En tussen € 200.000 – € 500.000 kost een omgevingsvergunning 2,0% van de bouwkosten (met meestal een minimum van € 5.000,00).
Wie besluit om een object gedeeltelijk of geheel te slopen, moet daarvoor een sloopmelding indienen en een gedetailleerd sloopveiligheidsplan kunnen overleggen. Dit plan geeft een gedetailleerde omschrijving van de wijze waarop en de fasen waarin de sloop wordt uitgevoerd.
Dit type tekening regelt wat waar gesloopt dient te worden en hoe de sloop gefaseerd dient te verlopen. De slooptekening dient aan de aannemer geleverd te worden zodat hij het overzicht heeft van wat er gesloopt dient te worden. Op de slooptekening staat met rode vlakken aangegeven wat weg moet.
De strafvordering: Bouwmisdrijf verjaart doorgaans na een periode van 5 jaar na het plegen van het laatste feit. Tijdens deze periode van 5 jaren kunnen daden gesteld worden die de termijn stuiten waarna een nieuw periode (eenmalige periode) van 5 jaar begint te lopen.
Vaak denken mensen dat er voor illegaal gerealiseerde bouwwerken een verjaringstermijn geldt. In het omgevingsrecht bestaat echter geen verjaringstermijn. Het is bij wet geregeld dat het in heel Nederland verboden is om een bouwwerk zonder omgevingsvergunning te bouwen én zonder omgevingsvergunning gebouwd te laten.
De hoogte van een schuur mag binnen 4 meter van het hoofdgebouw niet hoger worden dan 30 cm boven de grens met de eerste verdieping. Buiten deze 4 meter mag de schuur altijd 3 meter hoog zijn en gelden specifieke regels wanneer je nog hoger wil bouwen.
Hoe kan ik achterhalen of er een vergunning nodig is en of die ook is verleend? Of uw buren een vergunning nodig hebben, kunt u nakijken op de website omgevingsloket online. Door het beantwoorden van een aantal vragen komt u erachter of uw buren wel of geen vergunning nodig hebben voor het nieuwe bouwwerk.
Om te mogen bouwen of verbouwen, moet u een omgevingsvergunning aanvragen. Dit doet u via de gemeente. Soms is een omgevingsvergunning niet nodig, bijvoorbeeld voor een overkapping of dakkapel aan de achterkant van uw woning.
De standaard beslistermijn om een besluit op jouw aanvraag omgevingsvergunning te nemen is 8 weken. Hierbij heeft de gemeente de mogelijkheid om de beslistermijn eenmalig met 6 weken te verlengen. De maximale duur voor het aanvragen van een omgevingsvergunning is hierdoor 14 weken.
De hoofdregel is dus dat alleen een gecertificeerd bedrijf asbest mag verwijderen. Bepaalde strikt omschreven toepassingen mag een particulier zelf verwijderen. Deze staan opgesomd in artikel 4 van het Asbestverwijderingsbesluit. Ook dan moet u altijd minimaal 5 dagen van te voren melding doen bij de gemeente.
Als particulier mag je slechts asbest verwijderen, als het gaat om een oppervlakte die kleiner is dan 35 vierkante meter (m2). Daarnaast moet je kunnen garanderen dat het asbesthoudende materiaal niet beschadigd wordt tijdens het verwijderen ervan.
Een asbestinventarisatierapport blijft geldig zolang het representatief is voor de huidige situatie. Door aanpassingen (bijvoorbeeld een verbouwing, wijziging van gebruik) en/of externe invloeden (bv. het weer, brand) kan de actuele situatie van het gebouw afwijken van het rapport.