ca. € 13.000,- voor sloepen tot 5 meter. ca. € 17.000,- voor sloepen van 5 tot 6 meter.
De prijzen lopen uiteen van 23.900 € voor de 23.900 €. Sloep produceert ook andere boten, zoals: 600, GRATIS BUISKAP by FlevoNautica, 530, 540 en 650.
Veel nieuwe watersporters. Bart van den Berg van Bmarine verkoopt nieuwe motorboten en gebruikte sloepen met een prijs tussen de 20.000 en 200.000 euro. "Dit jaar is er een explosieve groei ontstaan in de vraag naar boten in de prijsklasse tot 40.000 euro.
De uiteindelijke prijs is afhankelijk van de lengte, aandrijving, gewenste opties, etc. Gentle sloepen zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar vanaf €9.995,-, Skimmer sloepen vanaf €20.750,- en Navalia sloepen vanaf €42.250,-. Maar ook voor een zeer luxe Proton 28 tender kunt u bij ons terecht.
Simpel gezegd is een sloep een open, langzaam varende boot met kabelaring (stootrand van touw) en is een tender een slankere, snel varende boot. Veel sloepenbouwers gaan mee in de trend van tenders en noemen hun product een tendersloep. Ook zie je opgeleukte sloepen, die het predicaat tender krijgen opgeplakt.
ca. € 17.000,- voor sloepen van 5 tot 6 meter. ca. € 20.000,- voor tender sloepen.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Welk vaarbewijs voor een sloep? Een sloep is zeker niet langer dan 15 meter, en kan in de meeste gevallen niet harder dan 20 km/u. Dat betekent dat u voor het besturen van een sloop geen vaarbewijs nodig heeft. De laatste jaren zijn de snellere sloepen echter in opkomst.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen.
De jaarlijkse kosten voor het hebben van een boot bedragen ongeveer 10% van de waarde van de boot. Hoewel 5 of 6% een realistischer waarde zou kunnen zijn, hangt dit sterk af van de boot, waar en hoe u vaart en hoe u de meerjarige kosten spreidt over de levensduur van de boot.
Is een schip langer dan 15 meter, dan moet je een vaarbewijs hebben en bovendien minimaal 16 jaar oud zijn. Ook voor elk schip dat harder dan 20 kilometer per uur vaart, zoals een speedboot, jetski of waterscooter, is een vaarbewijs nodig.
De boten van het merk die op Botentekoop zijn gepubliceerd kunnen tussen 14.500 € voor de eenvoudigste modellen, en 14.500 € kosten voor de meest complete modellen.
Een nieuwe bootkap of boottent kost in de regel al gauw tussen de €1000 en de €3500. Omdat veel bootbezitters hun bootkap willen vernieuwen maar de prijzen veelal te duur vinden kunt u overwegen om uw huidige buiskap, sprayhood, kuiptent, boottent zelf na te maken of door ons te laten reinigen en herstellen.
Heb je een klein rubberbootje met 6 pk dan is een vaarbewijs verplicht, deze gaat sneller dan 20 km/h. Wanneer je op je vrije dag; of in de vakantie een eindje wilt gaan varen dan moet je in veel gevallen een vaarbewijs op zak hebben.
Met een snelle motorboot mag u varen op bijna alle openbare wateren in Nederland die voor de scheepvaart open staan. Voor waterscooters gelden dezelfde regels. In de Regeling snelle motorboten Rijkswateren 1995 staat waar u met een snelle motorboot of waterscooter mag varen.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Een investering die de moeite waard is
Vaak wordt gedacht dat boten, sloepen en tenders weggegooid geld zijn. Maar eigenlijk is het een uitstekende investering. Hoe meer tijd je doorbrengt op het water, hoe meer ontspannen en rustig je wordt, waardoor je geest en lichaam worden versterkt.
Nadelen nieuwe sloep:
Daalt snel in waarde (al zijn sloepen relatief waardevast).
Goed onderhouden, grotere, oudere boten van kwaliteitsmerken blijken nu wel zeer waardevast. De daling valt mee voor luxe, grotere jachten van polyester of van goed geconserveerd staal, ongeacht de leeftijd. Er is zelfs een kleine opleving in mooie, klassieke rompvormen die de moeite van het refitten waard blijken.
Kies dan een sloep die ook weinig tijd kost. Een houten sloep is natuurlijk prachtig, maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep, met een recente motor, daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Stevige boten die gebouwd zijn van staal en polyester zijn beter geschikt om in het water te overwinteren dan lichtgebouwde boten. Zorg dat alle afsluiters, kranen, bilgepompen, waterpompen, watersystemen, afwaterings slangen worden ontdaan van water. Water zet uit wanneer het bevriest, hierdoor richt het schade aan.