Kosten SEO content:€250 – €2500 per zoekwoorden onderzoek. €150 – €1500 per concurrentie onderzoek. €0,02 – €2 per woord, €25 – €250 per uur of €10 – €2000 per pagina voor een tekstschrijver.
Kostenindicatie SEO onderzoek
Tussen de € 500,- en € 3.000,- euro (eenmalig). De kosten zijn afhankelijk van hoe groot het SEO onderzoek is.
Yoast geeft als algemene richtlijn dat je SEO-tekst minimaal 300 woorden moet zijn. Die 300 woorden zijn nog aan de voorzichtige kant. Zoekmachines zijn namelijk dol op lange teksten. Uit verschillende studies blijkt dat lange SEO-teksten het een stuk beter doen in de zoekresultaten.
Wat een zoekwoordenonderzoek dan kost, dat ligt er een beetje aan in wat voor branche je zit, in wat voor niche je zit en hoe groot of hoe klein het is. Maar ga uit van een prijs tussen de 250 en de 2500 euro.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Gemiddeld gezien hebben de zoekwoorden een gemiddelde kost-per-klik tussen de €1 en €2 in het zoeknetwerk. In het displaynetwerk zijn de klikken vaak goedkoper, meestal onder €1.
Binnen SEO zijn er drie belangrijke pijlers die de basis vormen voor een goede website: autoriteit, content en techniek.
Maar het moet niet ten koste gaan van de klant. SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), wordt door veel website-eigenaren gezien als 'moeilijk' en iets wat je beter aan specialisten kunt overlaten.
Kosten kennismakingsgesprek en analyse:
Gratis als je met de SEO specialist verder gaat. €25 – €50 per uur voor een freelancer. €50 – €100 per uur voor een middelgroot SEO bureau. €100 – €150 per uur voor een groot- en gerenommeerd SEO bureau.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2023 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Junior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.500 en 3.125 euro bruto per maand; Medior SEO specialist: gemiddeld tussen de 2.975 en 4.024 euro per maand; Senior SEO specialist met ruime ervaring: gemiddeld tussen de 3.825,- en 4.500 euro bruto per maand.
Het leren van SEO is dus absoluut gratis te doen. En vervolgens is het ook gratis om vindbaar te zijn worden de zoekmachines. Je hoeft namelijk niks direct aan Google te betalen om vindbaar te zijn.
Het bedrijf Ahrefs plaatste een poll op LinkedIn en Facebook en vroeg aan duizenden online marketeers en website-eigenaren hoe lang het duurt voordat er SEO-resultaten zichtbaar zijn. 45,6% stemde 3-6 maanden, 21,1% vinkte 6-9 maanden aan en 17,1% koos voor de optie 12+ maanden.
Een goede SEO-tekst schrijf je altijd met tussenkopjes. Dit maakt de tekst goed leesbaar. Ook kan de lezer de content goed scannen op onderwerp. Belangrijke zoekwoorden zet je ook in deze headings.
Over het algemeen wordt aangenomen dat inhoud van 300-500 woorden als kort wordt beschouwd, 500-1000 woorden als middelmatig, en meer dan 1000 woorden als lang. Lange inhoud kan zoekmachine-optimalisatie voordelen bieden, zoals een hogere kans om backlinks te verdienen en betere prestaties in zoekresultaten.
SEO ofwel, Search Engine Optimization betekent vrij vertaald zoekmachine optimalisatie. Met SEO probeer je dus zonder advertenties in te zetten zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten te belanden om meer verkeer richting je website te trekken. Dit doe je door het schrijven van SEO teksten.
SEO-tools zijn softwareprogramma's die gemaakt zijn om de zichtbaarheid en positie van websites in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Deze tools helpen bij het optimaliseren van de website op de drie pijlers: content, techniek en autoriteit om hoger te scoren in de zoekresultaten.
In het kort betekent het: alle activiteiten die eraan bijdragen dat Google jouw website kan vinden en deze op een zo hoog mogelijke positie toont in de organische zoekresultaten. SEO is voor een beginner gemakkelijk te verwarren met SEA – Search Engine Advertising.
Kosten per klik: Google Ads. De Google advertentiekosten gelden pas als een gebruiker jouw advertentie aanklikt. Het plaatsen daarvan is wat dat betreft gratis. Je maakt pas Google Ads kosten als de advertentie wordt aangeklikt en het je dus een bezoeker op de website oplevert.
Ons systeem zorgt ervoor dat u binnen een bepaalde factureringsperiode nooit meer dan 30,4 keer uw gemiddelde dagbudget hoeft te betalen. Als u bijvoorbeeld een budget van € 10 per dag heeft, betaalt u nooit meer dan € 304.